کارگردان یک نمایش:خانه تئاتر نمی‌تواند از لحاظ حقوقی عمل کند

احسان پروال می گوید: شما حتی اگر قرارداد محکم ببندی هم فرقی‌ نمی کند و مثل خانه سینما نیست. خانه سینما یک صنف است و قراردادهایش حقوقی و قضایی‌ است اما خانه تاتر یک مؤسسه‌ است که یک سری فعالیت‌ها را انجام می دهد اما نمی‌تواند از لحاظ حقوقی عمل کند.

احسان پروال کارگردان نمایش «خشم شدید فلیپ هوتس» در گفتگو با خبرنگار تئاتر ایسکانیوز در مورد انتخاب متن این نمایشنامه گفت:من در سال ۸۳ با استاد سمندریان کار می‌کردم و نزد ایشان دورهٔ کارگردانی حرفه‌ای می دیدم. بعداز اتمام دوره اشتیاق داشتم که کاری را شروع کنم و به پیشنهاد استاد سمندریان این کار را انتخاب کردم. آن زمان هنوز خود استاد این اثر را ترجمه نکرده بودند و به من پیشنهاد شد که با متنی قدیمی‌ که آقای خسرو پور حسینی‌ بردار آقای پرویز پور حسینی‌ ترجمه کرده اند شروع به کار کنم. متن هم به من انگیزه داد و زیر نظر استاد سمندریان شروع به فعالیت کردم اما متأسفانه اتفاقاتی افتاد که کار ادامه پیدا نکرد و در نیمه رها شد.

این هنرمند در رابطه با موضوع این نمایش افزود: موضوع در مورد یک دکتر جامعه شناس است که همسرش به او خیانت می‌کند و او هم از این موضوع مطلع شده است. آن ها بعد از دعواهای زیاد تصمیم می گیرند که از هم جدا شوند اما در لحظه‌ آخر زن شکایت طلاق خود را پس می‌گیرد و این موضوع باعث عصبانیت فیلیپ می شود و زن را در کمد خانه حبس می‌کند و تمام خانه را تخریب کند و به نقطه دوردست برود که خودش زندگی‌ را یک طرفه تمام کند ولی‌ یک سری اتفاقات می‌افتد که باز به زندگی‌ قبلی‌ برمی گردد.

پروال در رابطه با تغییرات نمایشنامه گفت: تغییرات بسیار کمی‌ در نمایش نامه دادیم و ۹۹ درصد متن همان متن است. این متن دراماتورژی نشده است زیرا موضوع تم کلی‌ و جهانی‌ دارد یعنی‌ ازدواج، طلاق و خیانت و من دیدم که این متن بسیار کلی‌ است و موضوعی است که می تواند در تمام مقاطع تاریخی‌ اتفاق بیفتد.

وی در مورد تمرینات این نمایش افزود: ما از اوایل آذر ماه شروع به تمرینات اولیه‌ کردیم زیرا قرار بود دی‌ ماه به روی صحنه برویم اما به دلایلی نشد و اسفند را به ما پیشنهاد دادند و من اسفند را برای اجرا قبول نکردم تا اینکه در اردیبهشت کار را شروع کردیم.

این کارگردان معیار انتخاب بازیگران را اینچنین عنوان کرد: یکی‌ از مهمترین مسائلی‌ که ما داشتیم همین بازیگرها بودند. ۲ ۳ بار بازیگران را عوض کردیم. من اعتقاد داشتم که بازیگری که چهره باشد نباید سر این کار بیاید زیرا ما می خواستیم تم کار دیده شود و نه شهرت افراد و اینکه بازیگرانی که آوازه دارند سر چند کار هستند و این مساله به کار ما لطمه می زد. ما نیاز به بازیگرانی داشتیم که تمرکزشان را روی کار ما بگذارند. البته یکی‌ دو بازیگر بودند که می شناختمشان و باهم کار می کردیم اما به دلیل سالن و مشکلاتی که برای اجرا داشتیم کار به تعویق افتاد و آنها نیز یا در کار دیگری مشغول شدند و یا به شبکه جم رفتند و ما مجبور شدیم بازیگران را عوض کنیم اما سعی‌ من این بود که از بچه های تئاتری که سابقه کار دارند و شاید چهره هم نباشند استفاده کنم.

پروال در مورد لازمهٔ قرارداد محکم کاری بین بازیگران تاتر و کارگردان گفت: این قرارداد‌ها فایده ندارد. خیلی‌ از دوستان ما این بلا سرشان آماده و بازیگر چهره یک هفته قبل از اجرا با وجود اینکه قرارداد رسمی‌ و زیر نظر وکیل بسته شده است، از اجرا انصراف داده است. یک سال است که دوست من از این فرد شکایت کرده شده اما خانه تاتر گفته است که اگر این بازیگر بخواهد نمایش دیگری را اجرا کند ما به اجازه نمی دهیم که کار کند. شما حتی اگر قرارداد محکم ببندی هم فرقی‌ نمی کند و مثل خانه سینما نیست. خانه سینما یک صنف است و قراردادهایش حقوقی و قضایی‌ است اما خانه تاتر یک مؤسسه‌ است که یک سری فعالیت‌ها را انجام می دهد اما نمی‌تواند از لحاظ حقوقی عمل کند.

وی در مورد اینکه آیا علاقمند بود که در کنار کارگردانی اثر در آن به ایفای نقش بپردازد گفت: اولین حرفه من بازیگری بوده است و دوست داشتم که در نمایش خود کار کنم اما متأسفانه به علت حجم کاری زیاد تصمیم گرفتم این کار را انجام ندهم زیرا احساس کردم به کار لطمه وارد می شود. طراحی صحنه و لباس این نمایش نیز با من بود و همچنین تهیه کننده این اثر نیز خود من بودم بنابراین فشار کار زیاد بود به همین خاطر نمی‌شد که بازیگری هم انجام دهم.

وی در مورد هزینه‌ها گفت: هزینه‌ها به نسبت سالن برای ما خیلی‌ زیاد بود. اجاره سالن ها بالاست و تعداد صندلی‌‌ها کم است. ما برای سفارش یک کمد کوچک و بسیار ساده باید حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان هزینه کردیم. هزینه صحنه، بنر، پوستر، بوروشور، لباس‌ها و غیره بسیار زیاد است.

این کارگردان در مورد طراحی پوستر این نمایش که سیگار در آن نقش زیادی دارد گفت: طراح پوستر ما آقای کمال کچوییان هستند. این سیگار یکی‌ از اِلمان ها برای شخیصت فیلیپ‌ هوتس بود و شما در نمایش نامه می‌خوانید که این سیگار بسیار مورد تاکید است و فلیپ‌هوتس دائم در حال سیگار کشیدن است. این شخصیت چنان درگیر زندگی‌ زناشویی شده و چنان تاثیر منفی‌ گرفته که دائماً در تشویش است و رفتارهایی را انجام می دهد که به شیزویید نزدیک است. بنابراین این سیگار یک اِلمان برای عصبی بودن این شخص است.

پروال در رابطه با سالن افزود: این سالن مورد علاقهٔ ما نیست. متأسفانه یا سالن‌ها شرایط لازم را نداشتند و یا از لحاظ مالی با آنها به توافق نرسیدیم. چند سالن دیگر هم بودند که چون چند سال پیش این نمایش نامه را به اجرا برده بودند دیگر قبول نکردند. بعد از رایزنی‌ها با سالن مشایخی به نتیجه رسیدیم.

این کارگردان استقبال مخاطبان از نمایش «خشم شدید فلیپ هوتس» را اینچنین پیش بینی‌ کرد: همه چیز به این بستگی دارد که کار چطور اجرا شود و بازیگران چگونه به روی صحنه بروند و تا چه اندازه موفق باشند که موضوع را به تماشاگر برسانند و مخاطب را جذب کنند.

احسان پروال در مورد پروژه های بعدی اش گفت: یک کار است که نوشتن متنش را در حدود 60 یا 70 درصد انجام داده ام و در ادامهٔ نمایشنامه آندورا ماکس فریش است. ۷ سال پیش که این نمایش نامه را می خواندم یک سری نکته اجرایی به ذهنم رسید و دوست داشتم که نمایش نامه ای را در ادامهٔ «آندورا» کار کنم و به همان سبک بنویسم. هنوز در حال نوشتن این متن هستم و در حال حاضر اسمش «گرانادا» است. یک کار دیگر هم است که طرحی در موردش داشتم، یک نمایش نامه از «یوجین اونیل» است که «گوریل پشمالو» نام دارد.اگر بشود یکی‌ از این آن ها را برای کار بعدی به اجرا می بریم.

نمایش «خشم شدید فلیپ هوتس» با بازی‌ هنرمندانی چون سامره رضایی، سیاوش معمارزاده، بهنوش ناصر پور، اشکان علیزاده، کیوان شکوری، حامد نیک بین، زیبا حاجیان و به کارگردانی احسان پروال از تاریخ 21 اردیبهشت ماه تا 5 خرداد هر شب در ساعت 20:30 در تماشاخانه مشایخی به روی صحنه می رود.

505502

کد خبر: 642835

وب گردی

وب گردی