اولین سمینار مشترک ایران و ژاپن با موضوع زنان/ برای صلح جهانی جامعه ای به دست بانوان ایجاد شود

نخستین سمینار یک‌روزه مشترک ایران و ژاپن با عنوان «زنان، صلح و توسعه پایدار» امروز با حضور شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، آکیه آبه همسر نخست وزیر ژاپن، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه، یوهی ساساکاوا رئیس بنیاد صلح ساساکاوا و معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین؛ رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهور در اولین سمینار مشترک ایران و ژاپن، با عنوان «زنان، صلح و توسعه پایدار» که با همکاری معاونت آموزش و زنان خانواده ریاست جمهوری، دفتر اطلاعاتی سیاسی و بین‌المللی سیاست خارجه و همچنین بنیاد صلح ساساکاوای ژاپن برگزار شد، گفت: سطح آب این دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 سانتیمتر افزایش داشته است و مساحت دریاچه 5 برابر شده است.

آموزش زنان روستایی برای احیای دریاچه

معصومه ابتکار با ابراز خرسندی از اینکه با بارندگی‌های مناسب در شمال غرب کشور، وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، گفت: علاوه بر بارندگی‌های خوب، تامین حق‌آبه دریاچه ارومیه، لایروبی و بازکردن مسیل‌های منتهی به دریاچه ارومیه و همچنین اصلاح الگوی کشت و تغییر شیوه‌های آبیاری در کشاورزی، امروز شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بعد از تصویب اهداف توسعه پایدار در سطح جهانی، به 5 هدف در این برنامه توجه ویژه‌ای صورت گرفت.

ابتکار در ادامه با اشاره به توجه دولت یازدهم به بحث محیط زیست گفت: از ابتدای دولت یازدهم دولت رویکرد جدی نسبت به محیط زیست داشته است و برنامه‌های خوبی برای بهبود شرایط محیط زیست و همچنین نقش زنان و حفاظت از محیط زیست دارد.

معاون رییس جمهور توجه به محیط زیست را یکی از راهبردهای دولت یازدهم دانست و گفت: علاوه بر تفاهم‌نامه خوبی که در این زمینه با معاونت ریاست جمهوری داریم، چند برنامه اجرایی موفق هم انجام داده‌ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از این برنامه‌های موفق را توان‌افزایی زنان روستایی ساکن در محدوده دریاچه ارومیه دانست و گفت: این زنان با یک برنامه آموزشی توانستند در کشاورزی پایدار ایفای نقش کنند. این برنامه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست انجام شده است و کارهای مثبتی در تغییر اقلیم اجرایی شده و موفق بوده است.

ابتکار ادامه داد: در این برنامه زنان روستایی آموزش دیده و در جهت توان‌افزایی آنها و جایگزینی کشاورزی پایدار اقدامات مهمی صورت گرفته است و همین امر به احیای دریاچه ارومیه نیز کمک کرده است.

او با ابراز خرسندی از بهبود وضعیت دریاچه ارومیه گفت: حداقل 40 سانتیمتر به سطح آب دریاچه ارومیه اضافه شده است، نسبت به سال گذشته مساحت آن 5 برابر شده است و این امر تحقق وعده‌ای است که با لطف خدا بارش‌های باران و تلاش دولت و مردم محقق شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت علاوه بر وعده‌هایی که داده است، اقدامات عملی فراوانی هم داشته است و این روند ادامه خواهد داشت و ما در جهت توان‌افزایی زنان برای توسعه پایدار تلاش‌های زیادی را انجام داده‌ایم. این‌آموزش‌ها در جهت توانبخشی و حفظ محیط زیست بوده است.

توانمندسازی اقتصادی زنان در کانون توجهات سیاستگذاران

معاون رئیس جمهور در امور زنان، در ادامه گفت: تدوین و اجرای برنامه‌های کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی زنان با تمرکز ویژه در زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی همواره در کانون توجهات برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران بوده است.

شهیندخت مولاوردی گفت: آنچه که در مرکز توجهات جهانی قرار گرفته است، ضرورت مشارکت فعال و مستمر زنان در راستای تحقق تمام اهداف دستور کار 2030 توسعه پایدار و همچنین نگاه ویژه نسبت به نیازهای خاص آنان است البته ایران همواره بر این مهم تاکید داشته است.

مولاوردی ادامه داد: توجه ویژه نسبت به بهبود وضعیت و توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف در اسناد بالادستی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای قابل توجهی را موجب شده است که در این خصوص می توان به رشد چشمگیر حضور زنان و دختران در بخش آموزش به ویژه آموزش عالی اشاره کرد.

او گفت: در انتخابات اخیر، تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی با رشد صددرصدی همراه بود؛ ایران همچنین یکی از پیشگامان حوزه بهداشت و سلامت زنان به خصوص در زمینه مبارزه با مرگ و میر مادران و کودکان در منطقه است که اینها همه زمینه رشد در حوزه زنان را فراهم می‌کند.

مولاوردی گفت: تدوین و اجرای برنامه‌های کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی زنان با تمرکز ویژه در زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی همواره در کانون توجهات برنامه ریزان و سیاست‌گذاران بوده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گفت: همچنین در حوزه تقنینی به منظور رفع خلأهای قانونی و روزآمد کردن قوانین با نیازها و خواست‌های جامعه زنان تلاش‌های فراوانی در دستور کار قرار دارد که البته عزم راسخ دولت یازدهم در این زمینه کاملاً مشهود است.

مولاوردی ادامه داد: در بسیاری از اسناد بین‌المللی در سال‌های اخیر محوریت زنان در برنامه‌های توسعه‌ای مورد تأکید قرار گرفته است و این یک ضرورت اخلاقی است؛ چرا که دستیابی و تحقق حقوق بشر، کرامت و قابلیت‌های گروه‌های متنوع زنان یک نیاز اصلی جهانی عادلانه و متوازن است.

او گفت: زنان و دختران در اثر بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست آسیب پذیری بیشتری دارند و شواهد بسیاری برای هم افزایی بین عدالت جنسیتی از یک طرف و توازن اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی از طرف دیگر وجود دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان، تأکید کرد: وقتی زنان مشارکت بیشتری در مدیریت عرصه عمومی داشته باشند منابع بیشتری در حوزه انسانی مثل بهداشت کودکان، تغذیه و دسترسی به اشتغال اختصاص داده می شود و همچنین اطمینان از دسترسی زنان به دارایی های کشاورزی و منابع مولد نقش اساسی در کسب امنیت غذایی و معیشت پایدار ایفاء می کند.

مولاوردی گفت: بحث نقش زنان به عنوان عاملان و ذینفعان در توسعه، بار دیگر در زمان تدوین برنامه توسعه‌ای 2030 به طور گسترده مطرح شد، اهداف 17 گانه توسعه پایدار توسط رهبران جهان از جمله رییس جمهوری ایران در سپتامبر 2015 پذیرفته شد.

او گفت: تا 15 سال آینده کشورها متعهد شده‌اند همه تلاش‌های خود را برای پایان دادن به فقر، مبارزه با نابرابری و مقابله با تغییرات آب و هوایی به کار برند و این اهداف 17 گانه با 169 هدف جزئی برپایه پنج ستون مردم، کره زمین، صلح، رفاه و مشارکت بنا شده است که هدف پنجم توسعه پایدار به نقش و توانمندسازی زنان اختصاص دارد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در هدف پنجم توسعه بر چند حوزه تاکید شده است که اطمینان از مشارکت موثر و فرصت های برابر برای مدیریت و رهبری زنان در همه سطوح تصمیم گیری در حوزه سیاسی، اقتصای، عرصه عمومی و رفع تبعیض علیه زنان و دختران از طریق اصلاح و تغییر قوانین و سیاست های ناروا و محو همه گونه خشونت علیه زنان در حوزه عمومی و خصوصی از جمله این تاکیدات است.

او پایان دادن به رفتارها و سنت‌های آزاردهنده، شناسایی و ارزش گذاری کار خانگی، اطمینان از دسترسی به بهداشت، آموزش و خدمات تکنولوژی‌ها در جهت توانمندسازی زنان و اطمینان از ایجاد فرصتهای برابر برای دسترسی به منابع اقتصادی را از دیگر تاکیدات در هدف پنجم توسعه پایدار عنوان کرد.

مولاوردی گفت: بدون شک دو تمدن کهن ایران و ژاپن، وامدار قدرت سازندگی زنان خود هستند و در طول سالیان متوالی زنان این دو سرزمین از توان، ظرفیت‌ها و قابلیت های ارزشمند خود برای پیشبرد فرهنگ و اقتصاد کشورمان مایه گذاشته‌اند.

او تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون برنامه‌ریزی برای ارائه مدلی بومی برای توسعه را آغاز کرده است هر چند برای تحقق کامل آن در زمینه‌های مختلف راهی طولانی در پیش است اما دستاوردهای حوزه زنان و خانواده در مقایسه با کشورهای منطقه نشان می دهد در توسعه و ارتقای استانداردها و سبک زندگی زنان و دختران، اراده بیش از هر عاملی موثر خواهد بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان گفت: امروز در جهان شاهد جنبش‌های مردمی و دولتی بسیار ارزشمندی هستیم که برای انسانی کردن توسعه فعالیت می‌کنند و مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر مانند ایدز و انواع سرطان بخصوص برای زنان از این دست است؛ اما این سوال در ذهن ما ایجاد شده است که آیا سرطان برای یک زن یا کودک ایرانی کمتر از یک زن یا کودک با مورد مشابه در آمریکا و اروپا دردناک و مخاطره آمیز است؟.

او ادامه داد: چگونه است که اختلافات سیاسی منجر به تحریم چندین ساله فروش دارو به ایران شده است و جامعه جهانی واکنشی نشان نمی دهد؟. چگونه است که حملات تروریستی در ابعاد محدود در کشورهای اروپایی همین جامعه جهانی را در شوک فرو می برد اما موشک باران هر روزه شهرها، بیمارستان ها و مدارس سوریه و یمن به دست فراموشی سپرده می شود؟. چگونه است نقض فاحش حقوق زنان و دختران در آفریقای مرکزی تحت پوشش رسانه‌ای قرار نمی‌گیرد؟.

مولاوردی در پایان گفت: امیدوارم که دیدگاه ها و رویکردهای صلح دوستانه زنان و مادران بیش از پیش مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد تا مبتنی بر نگاه زنانه و روح مادرانه، خشونت، سلطه، فقر،‌ نابرابری و تخریب محیط زیست مهار شود و جامعه با کنشگری همه مردان و زنان به سوی صلح، ثبات و توسعه پایدار رهنمون شود و همه آحاد بشر بخصوص زنان و کودکان از آن بهره‌مند شوند.

برای صلح جهانی جامعه ای به دست بانوان ایجاد شود

در ادامه همسر نخست وزیر ژاپن گفت: یقین داریم برای صلح جهانی به جای جامعه ای که منافع ملی را اولویت قرار داده است و تشکیل دهنده آن صرفا مردها هستند، جامعه ای ورای این چارچوب به دست بانوان تشکیل شود.

آکیه آبه گفت: این بانوان هستند که نقش اتصال حیات را بر عهده دارند و با تشکیل جامعه ای برای صلح جهانی نه تنها منافع ملی کشور خود که روابط متقابل ملت ها در اولویت قرار می گیرد.

او تأکید کرد: پس هر کشوری بایستی به نقش فعال زنان در جامعه برای رسیدن به صلح جهانی پایدار اهمیت دهد، برای ایجاد این صلح انتظار می رود که زنان در هر کشوری فعالانه در اداره امور جامعه مشارکت کنند.

او گفت: به عنوان نمونه در جامعه ژاپن که تا به امروز مرد، اولویت تصمیم گیری را دارد و تصمیمات به طور عمودی از بالا به پایین انتقال داده می شود، بیش از همه چیز منافع ملی مدنظر قرار داده شده است.

آبه ادامه داد: ارجحیت در ساختار جامعه عمودی با منافع ملی است و اینجاست که منافع ملی یک کشور با منافع ملی کشور دیگر با یکدیگر برخورد می کند و نه تنها باعث صلح جهانی نمی شود که نزاع و درگیری را ایجاد می کند.

رئیس بنیاد تشویق مشارکت اجتماعی ژاپن گفت: 2 کشور ایران و ژاپن بیش از یک هزار و 500 سال است که از طریق جاده ابریشم تعامل دارند و من به عنوان یک ژاپنی به این روابط دوستانه بین این 2 کشور افتخار می کنم چرا که ایران کشوری پیشرفته است و ملت آن در سایه تعالیم اسلامی تلاش کرده اند تا موقعیت و جایگاه زنان را در جامعه تثبیت کنند.

آبه ادامه داد: به عنوان یک زن برای پیشبرد موقعیت و احقاق حقوق زنان تلاش می کنم و وظیفه خود می دانم که محیطی آرام برای فعالیت بانوان فراهم کنم تا با مشکلات کمتر بتوانند نقش بهتری ایفا کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: بنیاد صلح ساساکاوا هر ساله 10 کارآموز دیپلمات دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه را به ژاپن دعوت می کند و تا به امروز 56 ایرانی به ژاپن اعزام شده اند.

او گفت: باور دارم این عملکردها باعث تحکیم روابط دوستانه بین 2 کشور شده است و از این به بعد تلاش می کنیم با مشارکت زنان نقش و فعالیت های آنان را در جامعه اسلامی توسعه دهیم و تصویر مطلوبی بر نسل جوانان ایرانی نسبت به کشور ژاپن ایجاد کنیم تا آنان در آینده همانند پلی برای همکاری ژاپن و ایران شوند.

آبه ابراز امیدواری کرد که سمینار مشترک ایران و ژاپن با عنوان زنان ، صلح و توسعه پایدار، توسعه و ارتقای روابط دوستانه بین ایران و ژاپن و همچنین توسعه اجتماعی زنان را تشدید کند.

20106

کد خبر: 642844

وب گردی

وب گردی