وزیربهداشت: جذام سال هاست در ایران ریشه کن شده است

 وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جذام سال هاست در ایران ریشه کن شده است و تعداد معدودی در حدود 14 نفر بیمار مبتلا به جذام در شهرکی نزدیکی تبریز زندگی می کنند که همگی بالای 60 سال سن دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، سیدحسن هاشمی عصر دوشنبه در دیدار با ساساکاوا رئیس بنیاد خیریه ساساکاوا ژاپن در وزارت بهداشت پس ازاظهارتمایل وی برای دیدار با بیماران مبتلا به جذام در ایران از حذف این بیماری در ایران خبر داد.
او گفت: معدود افراد مبتلا به بیماری جذام در ایران در مرکزی نزدیکی شهر تبریز زندگی می کنند، خود من دو هفته پیش از این مرکز بازدید کردم، 14 نفر بیمارمبتلا به جذام زنده هستند که همگی بالای 60 سال سن دارند و از 50 سال پیش در این مرکز زندگی می کنند.
وزیربهداشت افزود: این بیماران مربوط به دوره ای هستند که بیماری جذام در شمال غرب ایران شایع بود ولی اکنون این بیماری در ایران ریشه کن شده است و نوه ها و فرزندان بیماران باقیمانده نیز در سلامت در شهرکی در نزدیکی تبریز زندگی می کنند.
هاشمی با اشاره به فعالیت بنیاد خیریه ساساکاوا در ژاپن گفت: در ایران نیز بنیادهای غیر دولتی زیادی در حوزه سلامت فعالیت می کنند که اهداف بشردوستانه و غیر سیاسی دارند و در کنار آنها بنیادها و نهادهای غیر دولتی مذهبی و سیاسی هم هستند.
او گفت: در ایران حدود 20 هزار خانه بهداشت و 900 بیمارستان داریم و تمام ایرانیان زیر پوشش خدمات بهداشتی-درمانی هستند و از نظر تخصصهای پزشکی نیز 20 سال است که همه خدمات تخصصی توسط متخصصان ایرانی ارائه می شود و بیش از 96 درصد داروهای مورد نیاز بیماران نیز در داخل کشور تولید می شود.
وزیر بهداشت گفت: به ازای هر سه هزار نفر یک مراقبت سلامت در روستاها و شهرهای کوچک و حاشیه شهرها فعالیت می کند که کار غربالگری سلامت و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت را برای مردم انجام می دهند.
هاشمی افزود: اگر بنیاد ساساکاوا بخواهد در زمینه تحقیقات پزشکی، تبادل دانشجو بین ایران و ژاپن در مقطع دکترا و ساخت بیمارستان و تجهیزات پزشکی یا فعالیت برای بیماران خاص فعالیت کند زمینه همکاری وجود د ارد و حتی اگر بخواهد برای بیماران افغانستان، عراق یا کردستان عراق خدماتی را ارائه کند، می توانیم مراکزی رابه صورت مشترک در مناطق مرزی دایر کنیم.

مدیریت امور در ژاپن سالخورده به دست جوانان است
ساساکاوا، رئیس بنیاد خیریه ساساکاوا ژاپن نیز در در دیدار گفت: نقطه ضعف ژاپنی ها این است که زیاد کار می کنند و کمتر برای تفریح وقت می گذارند البته کشور ژاپن یک کشور سالخورده و سالمند شده است اما مدیریت کارها به دست جوانان باهوش و خلاق است.
ایران سیستم بهداشتی قوی دارد
او گفت: ایران نیز مانند ژاپن سیستم بهداشتی-درمانی محکم و قوی دارد اما مسئله ای که سیستم بهداشتی ژاپن را به چالش کشیده است، افزایش سالمندی و کاهش نرخ باروری است و هر حزبی که نتواند هزینه های بهداشتی-درمانی سالمندان را تامین کند در انتخابات شکست می خورد.
زنان ژاپنی 6 سال بیشتر از مردان عمر می کنند
او گفت: امید به زندگی آقایان در ژاپن 79 سال و امید به زندگی زنان این کشور 85 سال است و زنان ژاپنی 6 سال بیشتر از مردان عمر می کنند.
ساساکاوا ادامه داد: ایران کشوری جوان است و اگر از استعداد جوانان باهوش خود استفاده کند ، آینده درخشانی خواهد داشت.
او گفت: بنیاد ساساکاوا سالهاست در زمینه کمک به بیماران مبتلا جذام فعالیت می کند و مایلم که بیماران مبتلا به جذام را در ایران ببینیم.
وزیر بهداشت نیز در پاسخ گفت: مشکلی برای بازدید از مرکز نگهداری بیماران مبتلا به جذام نیست و می توانید از مرکز نگهداری معدود بیماران مبتلا به این بیماری که زنده هستند، دیدن کنید.

20103

کد خبر: 643053

وب گردی

وب گردی