نظر ولایتی درباره تجزیه کشورهای منطقه

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که کشورهای منطقه ازجمله سوریه و عراق نباید به هیچ وجه تجزیه شوند، گفت: ایران و آلمان با هر نوع تجزیه طلبی و تشویق به تجزیه کشورهای منطقه مخالف هستند چراکه به مصلحت منطقه و مردم آن نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، علی‌اکبر ولایتی روز سه‌شنبه پس از دیدار با مارکوس ادرر معاون وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران افزود: اگر این اقدامات مخرب انجام شود در تمام منطقه توسعه پیدا می کند و در عمل امنیت از منطقه سلب می شو.
وی تصریح کرد: ایران و آلمان خواهان حل هر چه زودتر مشکلات این کشورهای درگیر از طرق مسالمت آمیز و عادلانه هستند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید بر این که نظر جمهوری اسلامی ایران مقابله و مبارزه با هر نوع اقدام تروریستی است، گفت: تقسیم‌بندی تروریست ها به میانه‌رو و تندرو مضحک و برای توجیه اقدامات خطرناک در منطقه است.
ولایتی ادامه داد: در مقطع حساسی از تاریخ قرار داریم و اشتباه تاریخی و بزرگ غرب و آمریکا تقسیم‌بندی تروریست به میانه‌رو و تندرو است.
وی یادآور شد: حمایت از تروریست های میانه‌رو را در دستور کار قرار داده‌اند که با دولت قانونی یک کشور که منتخب ملت خودش است، مقابله و مبارزه کنند که این عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحران سوریه اشاره کرد و گفت‌: با طرح‌هایی که غرب برای منطقه به ویژه سوریه در نظر گرفته، در صورت نبودن اثر لیبی دیگری می‌تواند شکل بگیرد چرا که امروز هیچ کنترلی در تحولات لیبی وجود ندارد.
ولایتی در ادامه روابط ایران و آلمان را دارای سوابق طولانی و تاریخی توصیف کرد و گفت: همکاری دو کشور در زمینه های مختلف بوده است و زمینه های توسعه و گسترش همکاری ها بویژه در شرایط موجود در منطقه وجود دارد.
وی با تشریح محورهای دیدار با معاون وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: در این نشست در خصوص مسائل دو جانبه دو کشور و همچنین مسائل مختلف منطقه ای ازجمله سوریه، عراق، لبنان، یمن گفت و گو کردیم.
وی یادآور شد: روابط ایران و آلمان در میان کشورهای اروپایی رابطه نسبتا ممتازی است و سابقه طولانی خوب و مثبت بین دو کشور وجود دارد و افکار عمومی در هر دو کشور ایران و آلمان براساس توسعه روابط است.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: رفت و آمدهای هیات اقتصادی بین دو کشور مورد تایید است و این که هیات ها به طور مکرر از دو کشور بازدید و هر بار که گفت گو می کنند گام جدی تر و مثبت تری به سمت تحقق اهداف مشترک بر می دارند.
ولایتی افزود: ما به آینده روابط ایران و آلمان بسیار امیدواریم و از سوی دیگر همکاری دو کشور در مسائل منطقه ای، می تواند مثبت باشد چرا که هر دو با تروریست مخالفیم با اینکه تروریست ها در سوریه، عراق یا هر کجای دیگری علیه حکومت های قانونی کار کنند ما با آن مخالفیم و معتقدیم سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه راه حل سیاسی دارد.
وی ادامه داد: هر دو کشور معتقدند که باید هم دولت سوریه و هم گروه های غیر تروریستی را که دست به اسلحه نمی برند و از طریق گفت و گوها با دولت این کشور گفت و گو می کنند باید تشویق کرد تا به نتایجی برسند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سوالی درمورد تاریخ سفر وزیر خارجه آلمان به ایران گفت: تاریخی مشخص نشده است، در دیدار امروز درمورد تشکیل کمیسیون مشترک که به زودی تشکیل می شود، گفت و گو شد، دولت آلمان هم مایل است هر چه زودتر این کمیسیون مشترک تشکیل شود.
ولایتی یادآور شد: در دیدار امروز درمورد بیمه هرمس نیز گفت و گو شد، هم ایران خواهان پوشش بیمه است و هم دولت آلمان و براساس مذاکرات امروز این بیمه به زودی اجرایی می شود.

201/201

کد خبر: 643100

وب گردی

وب گردی