جان کری در نیویورک تایمز نوشت: در یک منطقه جنگ زده و دنیایی پیچیده ،دولت اسلامی عراق و شام تهدیدی علیه تمام کشور های با ثبات جهان حساب می آید. برای مقابله با این گروه باید با یکدیگر متحد شویم.لازم است تمام قوای سیاسی ،اقتصادی،اطلاعاتی و قانونی خود را به کار بگیریم و از عملیات نظامی حمایت کنیم.

به گزارش ایسکا نیوز، کری نوشت: به دنبال سربریدن ها،زنده به گور کردن ها و دیگر اقدامات شیطانی این سازمان که منجر به قتل هزاران انسان بی گناه در سوریه،عراق و لبنان شده است،گروه داعش تهدیدی فرامنطقه ای محسوب می شود.تهدیدی بزرگتر از هر آنچه که تاکنون دیده ایم.

داعش یک شبه پدید نیامده است.این گروه فرزند نامشروع القاعده عراق محسوب می شود.گروهی که تجربه ای ده ساله در خشونت های افراطی دارد.گروهی متشکل از افراطیون خطرناک و وحشی که از سراسر جهان با آرزوی خلافت جهانی به این گروه پیوسته اند.آنها با گسترش درگیری ها و دامن زدن به جنگ های مذهبی در عراق ،منطقه را دچار بحران کرده اند.همین طور رهبران این گروه همواره آمریکا را به حملات تروریستی تهدید کرده اند.در ماه می سال جاری یک نفر که ادعا عضویت در داعش را داشت،با تیراندازی در موزه ای در بروکسل سه نفر را کشت.جنگجویان خارجی این گروه می توانند به راحتی به زادگاه های خویش بازگردند و دست به حملات تروریستی بزنند.

مدارکی وجود دارد که اثبات می کند، اگر این جنگجویان بر سوریه و عراق مسلط شوند،به این دو کشور راضی نمی شوند .آنها بسیار سازماندهی شده هستند و منابع مالی زیادی در اختیار دارند.همین طور آنها با فروش نفت در بازار سیاه و باجگیری از کشور های مختلف برای آزادی گروگان ها پول زیادی کسب کرده اند.آنها با سلاح هایی می جنگند که از ارتش های سوریه و عراق به غنیمت گرفته اند.تاکنون نشان داده اند از هر سازمان تروریستی دیگری که تاکنون دیده ایم کارآمد تر و قدرتمند تر هستند.در حال حاضر مناطقی را تحت کنترل دارند که با اردن،لبنان و ترکیه هم مرز هستند.

جنگجویان داعش نمونه ای واقعی از بربر ها و خونخواران دنیای مدرن هستند.آنها برای خاموش نشدن آتش درگیری های مذهبی و فرقه ای،اقدام به گردن زدن مسلمانان شیعه و مسیحیان کرده اند.در مقابل برای کنترل بهتر سنی ها نیز،از کشتار آنان نیز فروگذار نکرده اند.در چند هفته گذشته نیز اعدام جیمز فولی ،خبرنگار آمریکایی خشم جهانیان را بر انگیخت.

با واکنشی یکسان و اتحاد کشور های جهان ،سرطان داعش توانایی گسترش را نخواهد داشت.دنیا می تواند با این تهدید بجنگد و آن  را شکست دهد.حملات هوایی آمریکا در شمال عراق تاکنون توانسته اند صحنه جنگ را تغییر دهند و فضا را برای پیشروی بیشتر پیمرگه ها و ارتش عراق باز کنند.با حمایت های انجام گرفته،دولت عراق نیز به یک توافق نظر رسید.دولتی متحد با شرکت تمام قوم های ساکن عراق.

حملات هوایی به تنهایی نمی توانند این دشمن سرسخت را شکست دهند.یک واکنش محکم تر از طرف کشور های جهان،برای مقابله با این گروه نیاز است.ارتش عراق و مخالفان میانه رو مسلح در سوریه باید تجهیز شوند.تا بتوانند در مقابل این گروه مقاومت کنند.ما نیز به نوبه خود وظیفه داریم با قابلیت های این گروه و توانایی های رسانه ای آن بجنگیم و آن ها را محدود کنیم.

هفته آینده،در حاشیه اجلاس کشور های عضو ناتو.من و وزیر دفاع (چاک هاگل) با متحدین اروپایی خود دیدار خواهیم کرد.هدف ما یافتن راهی برای مقابله با تهدید این گروه است.در ادامه نیز ،من و آقای هاگل قصد سفر به خاورمیانه را داریم تا با کشور هایی که در معرض تهدید مستقیم این گروه هستند، مذاکره کنیم.

ایالات متحده در ماه سپتامبر ریاست دوره ای شورای امنیت را در دست خواهد گرفت و ما تمامی تلاش خود را معطوف به ساخت یک اتحاد مستحکم در مقابل این افراطیون خواهیم کرد.

در این نبرد،تمام کشور ها نقشی خواهند داشت.بعضی از کشور ها در عملیات نظامی شرکت خواهند کرد،مستقیم و غیر مستقیم.قسمتی از آنها در رساندن کمک به آوارگان عمل خواهند کرد و کشور های باقیمانده در زمینه بازسازی اقتصاد های نابود شده و روابط تیره همسایگان در این منطقه اقدام خواهند کرد.این عملیات در عراق آغاز شده است.کشور های زیادی برای کمک رسانی به آوارگان به ما پیوسته اند و کمک های نظامی زیادی از هر گوشه جهان راهی این منطقه می شوند.

تاکنون دلایل زیادی باعث ورود کشور های مختلف به این بحران شده است.آن چه که مشخص است هر کشوری دلیل خاص خود را برای جنگ با داعش و کمک رسانی به آوارگان دارد. در حال حاضر هیچ دولتی از اقدامات وحشیانه این گروه حمایت نمی کند.هیچ دولت متمدنی در مبارزه با این غده سرطانی ،نباید تعلل کند.اعمال داعش در عراق و سوریه،همسایگان این کشور ها را به یک اتفاق نظر رسانده است تا از دولت جدید این کشور حمایت کنند.در طول زمان نیز این اتحاد می تواند بنیان قدرت داعش و حامیانش را دچار تزلزل کند.

ساختن یک اتحاد بین کشور ها،کاری است بس دشوار.زمانی که صدام حسین به کویت حمله کرد، آمریکا به تنهایی در مقابل او وارد عمل نشد.دولت جرج بوش و وزارت خارجه توانست کشور های زیادی را وارد عملیات کند و این اتحاد نظامی باعث شکست سریع صدام شد.

افراطیون تنها زمانی شکست می خورند که کشور های مسئولیت پذیر و مردمان متمدن در مقابل آنها به پا خیزند.
کد خبر: 64311

وب گردی

وب گردی