جمجمه‌های سوراخ؛  آیین دردناک 6 هزار ساله در روسیه

بررسی‌ 13 جمجمه سوراخ متعلق به عصر برنز روسیه، منجر به کشف آیین دردناکی در تاریخ این کشور شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، باستان‌شناسان با بررسی بیشتر روی 13 جمجمه سوراخ شده، به یک آیین مذهبی هولناک در روسیه 6000 سال پیش پی بردند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهند، جراحان روس در آن زمان نه به خاطر درمان پزشکی‌، بلکه به دلیل انجام آیین‌های مذهبی پشت جمجمه بیماران را سوراخ می‌کردند. هنوز این رسم به طور دقیق شناخته نشده، اما باستان‌شناسان دریافته‌اند که اکثر افراد که چنین عملی روی سرشان انجام می‌شده، از طبقات بالای جامعه بوده‌اند.

این تحقیقات روی 13 جمجمه که در هفت نقطه باستانی در جنوب‌غرب روسیه دفن شده‌اند، ‌انجام شد. تمام این جمجمه‌ها در یک نقطه سوراخ یا زخم شده‌اند.

باستان‌شناسان می‌گویند: پزشکان غرب آسیا 11 هزار سال پیش در نقاط مختلفی از سر بیماران سوراخ ایجاد می‌کردند، اما نقطه وسط پشت جمجمه از خطرناک‌ترین نقاط برای انجام این کار است. با این حال باقی‌مانده این اسکلت‌های 6000 ساله نشان می‌دهد 11 تن از 13 بیماری که جمجمه‌شان سوراخ شده‌، جان سالم به در برده‌اند. اکثر این افراد بین 20 تا 40 سال سن داشتند، اما جمجمه دختری 14 تا 16 ساله نشان می‌دهد او در 10 سالگی این عمل را انجام داده و تا چند سال پس از آن زنده مانده است.

به گزارش دیلی میل، درمانگران باستان بیشتر برای شفای بیماری‌های صرع‌، سردرد و اختلالات روانی این عمل را روی بیماران انجام می‌دادند.‌ قدیمی‌ترین نمونه این عمل جراحی روی جمجمه‌ای متعلق به ۶ هزار و 500 سال پیش از میلاد مسیح در فرانسه یافت شده است. این رسم در مصر باستان‌، چین‌، هند،‌ رم‌، یونان و تمدن‌های قدیمی بین‌النهرین رواج داشته است.

20106

کد خبر: 643120

وب گردی

وب گردی