برخی سقط جنین ها  در خفا و غیرقانونی رخ می دهد/ ۴ میلیون زوج ایرانی نابارور هستند/پوشش بیمه ای ناباروری ضرورت دارد

رئیس انجمن جنین شناسی با اشاره به اینکه بیمه ها درمان ناباروری را پوشش نمی دهند، گفت: خدمات استاندارد درمان ناباوری به وزارت بهداشت اعلام شده که امیدواریم تا پایان سال اجرایی شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دکتر محمدمهدی آخوندی در نشست روز ملی جمعیت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۴ میلیون زوج ایرانی نابارور هستند، گفت: باید اقداماتی در جهت رفع مشکل این خانواده ها و همچنین باروری سالم آنها انجام دهیم.

او گفت: با توجه به سیاست گذاری هایی که در کشور انجام می شود ۸۰ درصد زوج ها بارورند و ۲۰ درصد آنها نابارورند و بر همین اساس باید عوامل ناباروری را شناسایی و برای رفع آن اقدام کنیم.

به گفته رئیس انجمن جنین شناسی تاخیر در ازدواج، تاخیر در فرزندآوری، افزایش سن، نگرانی مواجه شدن با فرزند ناسالم و ... از جمله عوامل تهدیدکننده باروری در کشور هستند و راهکاری که ما ارائه می دهیم این است که از زوج های نابارور حمایت های لازم انجام شود و آنها بدانند که امکان ذخیره اسپرم، تخمدان و حتی فریز کردن جنین در زوجین وجود دارد و آنها می توانند با تاخیر انداختن فرزندآوری خود از این امکانات استفاده کنند.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا به مشکلات عدم پوشش بیمه ناباروری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر درمان ناباروری شامل بیمه نمی شود و کمک به این افراد تحت پوشش بیمه قرار نگرفته، است.

آخوندی گفت: ۴ یا ۵ سال پیش شورای عالی بیمه پوشش ناباروری را تصویب کرده اما اجرای آن را منوط به ارائه خدمات استاندارد دانسته است که ما نیز تمامی این خدمات را تدوین و به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم و با توجه به جلساتی که با معاونت درمان وزارت بهداشت داشته ایم قول داده اند که تا پایان امسال این پوشش بیمه ای را ابلاغ کنند.

او گفت: در حال حاضر داروهای ناباروری تا حدودی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است اما خدمات تشخیص ناباروری تحت پوشش قرار نگرفته است و این تناقضات باید برطرف شود.

رئیس انجمن جنین شناسی افزود: وزارت بهداشت چندین مرکز را در استان های مختلف معرفی کرده برای اینکه مددجویانی که مشکل باروری دارند و تحت پوشش کمیته امداد هستند با ارائه معرفی نامه بتوانند از خدمات این مراکز استفاده کنند در حالی که این کار درست نیست چون افرادی که تحت پوشش هستند قبلا معرفی شدند و باید این سیاست تغییر کند.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا به اقدام مشاوره و تشخیص اولیه مشکلات ناباروری به صورت رایگان اشاره کرد و گفت: انجمن جنین شناسی با همکاری ۲۵ مرکز ناباروری این امکان را برای زوج های نابارور فراهم کرده تا در یکشنبه هفته آینده بتوانند از مشاوره رایگان و ویزیت برخوردار شوند.

آخوندی تاکید کرد: زوجی که می خواهند از این خدمت استفاده کنند باید در سایت انجمن ثبت نام و خود را معرفی کند و پس از آن به مرکز مربوطه معرفی خواهد شد.

او به آمار مختلف سقط جنین اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه سقط جنین در خفا و غیرقانونی رخ می دهد و ممنوع است به همین دلیل نمی تواند آمارهایی مانند ۸۰۰ هزار یا ۲۵۰ هزار سقط در سال را قطعی دانست.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه پروسه دریافت مجوز برای سقط های قانونی طولانی است به همین دلیل زوجین ترجیح می دهند به صورت غیرقانونی این کار را انجام دهند گفت: بنابراین باید مشکلات مکانیزم انجام سقط قانونی را در کشور برطرف کنیم تا خانواده ها را به گناه و خطا نیندازیم.

20103

کد خبر: 643159

وب گردی

وب گردی