پایش اراضی استان البرز برای کاهش توفان‌های شن در تهران

استاندار البرز از پایش اراضی استان به منظور جلوگیری از تغییر کاربری‌ها خبر داد و گفت: متاسفانه این اراضی در بخش‌هایی در نزدیکی تهران به کویر تبدیل شده که این امر محل ریزگردهایی شده که وارد تهران می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سیدحمید طهایی در نشست تخصصی مدیران ارشد سازمان فضایی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مرکز فضایی ماهدشت با اشاره به فناوری‌های ایجاد شده در استان البرز، پیشنهاد کرد که بخشی از اطلاعات به دست آمده در حوزه‌های علمی در اختیار استارتاپ‌ها قرار داده شود تا کل استان بتواند از این دستاوردها بهره‌برداری کند.

او با تاکید بر ضرورت پایش کاربری زمین‌ها در این استان گفت: استان البرز به دلیل نزدیکی به تهران و وضعیت بکر زمین‌های آن موجب شده تا افرادی از این استان سودجویی کنند که در این راستا اقداماتی انجام دادیم.

طهایی ادامه داد:‌ در دو سال اخیر مذاکراتی با جهاد کشاورزی صورت گرفت که منجر به عقد قرارداد شد. بر اساس این قرارداد پایش‌هایی در زمینه تغییر کاربری صورت خواهد گرفت.

استاندار البرز گفت: در صورت انجام اقدامات غیر مجاز در این زمینه از فعالیتهای افراد جلوگیری خواهیم کرد.

استاندار البرز با تاکید بر این که آمادگی داریم این پایش‌ها را با سایر دستگاه‌ها انجام دهیم، ادامه داد: ما آمادگی داریم تا با امضای قراردادهایی در این حوزه وارد شویم.

او همچنین با اشاره به مشکلات زیست محیطی در استان البرز گفت: این استان علاوه بر دارا بودن جنگل‌هایی در ارتفاع بخش‌هایی که غرب تهران محسوب می‌شود تبدیل به بیابان شده که این امر موجب بروز ریزگرد شده است.

طهایی به توفان‌های شن ایجاد شده در سالهای اخیر در تهران اشاره کرد و گفت: بسیاری از این توفان‌ها با منشا کویری استان البرز رخ داده است. از این رو انجام پایش‌های مکرر در زمینه تغییر کاربری‌ها می‌تواند به کاهش این پدیده زیست محیطی کمک کند.

استاندار البرز با تاکید بر این که افتخار جامعه ایران آن است که متفکران بتوانند بر روی پای خود بایستند، ابراز امیدواری کرد که محققان کشور گام‌های موثری در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بردارند.

20103

کد خبر: 643173

وب گردی

وب گردی