كیوان وارثی


ما آدم‌ها به دنیا می آییم و زندگی می‌كنیم، غذا می‌خوریم، لباس می‌پوشیم، راه می‌رویم، درس می‌خوانیم، دروغ می‌گوییم و خلاصه كلی كار كه یك آدمیزاد اصولا از او سر می‌زند از ما سر می‌زند و بعد به راحتی می‌میریم.


اما دراین میان بعضی‌ها به دنیا می‌آیند كه نه فقط آمده باشند... بلكه می‌آیند تا اتفاقات و رویدادهایی با آمدنشان رقم بخورد كه تنها و تنها نام آنها باشد كه یاد آور آن رویداد است. اصولا بعضی با تولد خود باعث چندین تولد دیگر می شوند، منظورم زاد و ولد و یا تكثیر زیست محیطی نیست كه البته آن هم جای خود، ولی قصدم تولد آثار و نتایج رفتاری و تصمیمات و اعمالی است كه یك فرد در كار و حرفه خود می گیرد.


اساسا از این روست كه هنرمندان و نویسندگان از آن دسته آدمهایی هستند كه بعد از خود به غیر ازچند بچه و نوه ونتیجه و... كه كلی اكسیژن هوا را مصرف می كنند چیزهای دیگری هم از خود به جا می گذارند.


به قولی مانند همان چیزی كه می‌گویند طرف آمده تا دنیا را جای بهتری برای خود و بقیه كند.


كیومرث صابری فومنی از این دسته آدمیان است كه اتفاق زندگی اش فقط به دنیا آمدنش نبود بلكه زندگی و نگاه اوست كه دلیل تولد و زندگی او را برای انسان های دیگری چون ما جالب و قابل احترام می كند.


كافی است نگاهی بیاندازیم به زندگی گل آقا، راستی گفتم گل آقا، می بینید وقتی من می گویم گل آقا لازم نیست شرح بدهم كه در مورد چه كسی صحبت می كنم یا مثلا شاغلام كه همه او را به خوبی می شناسند او برای خود یك سلبریتی ست.


صابری فومنی گل آقا را به دنیا آورد، شاغلام را زنده كرد و هنرمندان كاریكاتوریست و طنز نویس بزرگی را كه به گوشه دل خود پناه برده بودند به روی دكه ها برد و از آنجا به خانه های مردم. او بارها بارها باعث شد كه هنرمندان طراح جوان و طنزنویسان بی تجربه ای رشد كنند و متولد شوند و قد و قواره ای برای خود بیابند.


او كاری كرد كارستان كه هنوز هم جای خالی مجله اش بر روی دكه ها خالیست وتمام این مجلات رنگارنگ و براق كه همه شبیه هم هستند نمی توانند جای آن مجله لاغر و معمولی روی دكه را بگیرد. دنیا بدون صابری ها انگار مزه ندارد انگار یك مشت آدم بی دل و جرات جمع شده ایم و هی غر می زنیم و اه و پوف می كنیم. او كار خود را به خوبی انجام داد و اكنون ماییم و تولدهایی كه وامدار او هستیم.


واینگونه است كه زادروز یك نفر می تواند یاد آور چندین چند انسان و خاطره ... دیگر باشد.


صابری نازنین، زادروتان شاد باد

کد خبر: 64326

وب گردی

وب گردی