سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با ایسکانیوز: دو حزب اصلی آمریکا خواهان تعامل با ایران هستند/حرف های تند ترامپ جنبه تبلیغاتی دارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که مواضع ترامپ و کلینتون با رئیس جمهوری که در آمریکا به قدرت می رسد متفاوت خواهد بود.

نوذر شفیعی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا بر تعیین سطح روابط با ایران و میزان پایبندی کاندیداهای این انتخابات به برجام خاطرنشان کرد: درباره رابطه ایران و آمریکا و احزاب ایالات متحده از گذشته این تحلیل وجود داشته که چون جمهوری خواهان در حوزه های نظامی و سخت و همچنین حوزه های سیاسی – امنیتی ورود پیدا می کنند و ایران نیز در این حوزه حضور فعال دارد،ممکن است با روی کار آمدن جمهوری خواهان زمینه برای تعامل میان ایران و آمریکا بهتر فراهم شود.

وی افزود: اما درباره دموکرات ها گفته می شود که چون آن ها روی مقوله های ادعایی همچون حقوق بشر ومسائل این چنینی انگشت می گذارند و حساسیت نشان می دهند، معمولا دوره ای که احزاب دموکرات سر کار باشند، روابط ما روابط خوبی نخواهد بود.

شفیعی تاکید کرد: البته من معتقدم که این معادلات بیشتر مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است و در دوره پس از انقلاب ما در زمان قدرت یافتن احزاب مختلف در آمریکا نقاط عطفی از روابط را شاهد هستیم از جمله در دوره ریگان و اوباما که البته جنس آن بسته به شرایط، خوب همچون ترمیم روابط و یا بد همچون تشدید تحریم ها بوده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در مجموع، در آمریکا چه دموکرات ها باشند و چه جمهوری خواه ها تمایل دارند با ایران وارد تعامل شوند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که جمهوری خواهان با برجام مخالفت می کنند، این است که می خواهند این کار توسط خودشان اتفاق بیفتد از این رو آنچه که در حال حاضر دونالد ترامپ در کمپین های انتخاباتی خود می گوید و حرف های تند سیاسی می زند بیشتر جنبه تبلیغاتی و مصرف داخلی دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هرکس که در مسئولیتی قرار می گیرد ناچار است در چارچوب ساختارها عمل کند، گفت: از این رو می توان گفت که ترامپ فعلی با ترامپی که به قدرت خواهد رسید تفاوت دارد و یا کلینتون فعلی با کلینتونی که به قدرت خواهد رسید، بسیارمتفاوت خواهد بود.

شفیعی همچنین درپاسخ به این سئوال که شانس کدامیک از نامزدها را بیشتر می دانید؟ خاطرنشان کرد: پیش بینی دشوار است و هردو نامزد دموکرات و جمهوری خواه پا به پای یکدیگر پیش می روند اما به نظر می رسد که شرایط برای هیلاری کلینتون مهیاتر است.

204/201

کد خبر: 643304

وب گردی

وب گردی