رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی: آب های سطحی دشت تبریز از طریق زهکشی به دریاچه ارومیه هدایت شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: با زهکشی و مدیریت صحیح می توان آب های سطحی دشت تبریز را به بستر دریاچه ارومیه هدایت کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، داود بهبودی شامگاه سه شنبه در حاشیه بازدید از دشت تبریز و چندین طرح کشاورزی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: دشت تبریز به وسعت ۱۰۰ هزار هکتار برای پایاب سد شهید مدنی تبریز طراحی شده بود.

او افزود: بعد از بحران دریاچه ارومیه نتوانستیم از ظرفیت آبی سد شهید مدنی استفاده کنیم و به همین جهت طرح دشت تبریز نیز محدود و مقرر شد از بخشی از اراضی موجود جهت اصلاح الگوی کشت و طرح های آبیاری و زهکشی استفاده کنیم که برای این منظور ۱۷ هزار هکتار از اراضی دشت مرند لحاظ شد.

بهبودی ادامه داد: در مقطع کنونی باید تلاش کنیم الگوی کشت را از گونه های پر مصرف آب مثل سبزیجات به سمت کشت های باغی مثل پسته، کشت های گلخانه ای مثل خیار و گوجه و دانه های روغنی تبدیل کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۸۰ درصد نیاز ما به روغن خام از طریق واردات تامین می شود و هر قدر بتوانیم کشت این محصول را در استان توسعه دهیم به همان اندازه مسیر رسیدن به خودکفایی را در این محصول استراتژیک هموارتر کرده ایم.

او در عین حال افزود: اصلاح گونه های کشت راندمان محصول را بالا می برد و توسعه کشت گلخانه ای با حداقل میزان مصرف آب محصول تولیدی را تا ۱۰ برابر افزایش می دهد.

بهبودی یکی از راه های موثر و علمی هدایت آب های سطحی به سمت دریاچه ارومیه را زهکشی دشت تبریز گفت: شاید تصور شود دشت تبریز با کمبود آب مواجه است، در حالی که این دشت به میزان بالایی آب سطحی دارد هر چند مقداری شور است.

او گفت: زهکشی ها با مدیریت سطح آب های زیرزمینی باعث اصلاح، کاهش شوری و ای سی خاک می شوند و می توان آبی را که از طریق زهکشی حاصل می شود به سوی بستر دریاچه ارومیه هدایت کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکی از چالش های بخش کشاورزی ما این است که به شکل اقتصادی اداره نمی شود، افزود: کشاورزی اقتصادی یعنی کشت گلخانه ای و گونه های مقاوم، اصلاح ژنتیک، اصلاح الگوی آبیاری و در نهایت توانمند سازی کشاورزان و بهره برداران که بتوانند از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید حضور فعال داشته و محصول را به بازارهای صادراتی برسانند.

20103

کد خبر: 643403

وب گردی

وب گردی