تاثیر سامانه‌های جدید ثبت تخلف سرعت ‌

پیش بینی شده در هر ۲۰ کیلومتر از آزادراه و بزرگراه‌ یک دوربین ثبت تخلف و در هر ۴۰ کیلومتر راه اصلی یک دوربین ثبت تخلف نصب شود که این دوربین‌ها سرعت لحظه‌ای و سرعت متوسط خودروها را ثبت می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ حمل و نقل از مهمترین اجزای اقتصاد ملی هر کشوری محسوب و به دلیل نقش زیربنایی مهمی که دارد در فرآیند رشد اقتصادی کشورها بسیار تأثیرگذار است. از نکاتی که امروز به عنوان یک مسئله اجتماعی باید به آن توجه شود موضوع ایمنی و توسعه در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، مادی و سبک زندگی جامعه است.

بر همین اساس سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی گفت: اقدامات و کارهایی که تا به امروز برای ارتقای ایمنی راه‌ها انجام ‌شده٬ عمدتا محدود به ارگان‌ها٬ دستگاه‌ها و نهادهای دست‌اندرکار بود و هر کدام برنامه‌های خود را برای ایجاد بستر‌های مناسب ایمنی راه‌ها به اجرا گذاشتند٬ همچنین آنها در قالب کمیسیون ایمنی راه‌ها با یکدیگر نشست‌هایی داشتند و بیشتر بر موضوع ایمنی راه٬ نظارت بر خودرو و استاندارد بودن آن تمرکز کردند اما امروز نکته مهم باید تغییر رفتار رانندگان٬ موتورسیکلت سواران و عابران باشد که تحقق این مساله مستلزم حساس شدن جامعه به موضوع ایمنی است.

واقعیت آن است که ابعاد اجتماعی عدم توجه به ایمنی راه‌ها همچون مشکلات دیگری مثل محیط زیست و کم آبی قطعا آسیب‌هایی را برای جامعه در پی دارد اما بهبود اوضاع زمانی اتفاق می‌افتد که این موضوع در یک پروسه اجتماعی به جریان بدل شود تا نیروهایی که برای حل این مشکل صرف می‌شود نتایج چندبرابری پیدا کند.

جواد هدایتی مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای معتقد است: سوانح و تصادفات رانندگی مثل موریانه‌هایی ۷ درصد تولید ناخالص ملی را در هر سال از بین می‌برد بنابراین باید بتوان در مدیریت ایمنی راهها بازبینی کرد تا از اسراف و اتلاف منابع جلوگیری شود. راهی که در پیش داریم خیلی سخت تر از راهی است که تاکنون پیمودیم. طی سال‌های گذشته با اقداماتی که دستگاه‌های مختلف در پیش گرفتند ۱۰ هزار نفر از آمار تلفات سالانه سوانح رانندگی کاسته شد٬ این کاهش آمار در شرایطی رخ داد که تا قبل از آن اقدام جدی معطوف به ایمنی انجام نمی‌شد ولی الان شرایط فرق می‌کند و پیمودن راه پیش رو سخت و دشوارتر است بنابراین خیلی باید آماده‌تر و توانمندتر از گذشته جلو برویم.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابتدای سال ۹۴ با یک شرکت پیمانکاری قرارداد نصب دوربین ثبت تخلف را در ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی کشور امضا کرد و عملیات اجرایی پروژه از مردادماه ۹۴ شروع ‌‌شد. البته پیش از آن حدود ۳ تا ۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی دارای ۴۰۰ دوربین بود که براساس این قرارداد ظرف سه سال ۱۸۸۰ دوربین‌ ثبت تخلف جدید در ۳۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور نصب می‌شود و پیمانکار متعهد است که بعد از عملیات نصب٬ برای دوره‌ای نیز از این دوربین‌ها نگهداری کند و کار انتقال دیتاها را انجام دهد.

پیش بینی شده در هر ۲۰ کیلومتر از آزادراه و بزرگراه‌ یک دوربین ثبت تخلف و در هر ۴۰ کیلومتر راه اصلی یک دوربین ثبت تخلف نصب شود. این دوربین‌ها سرعت لحظه‌ای و سرعت متوسط خودروها را ثبت می‌کنند. یعنی خودرویی که از دوربین الف می گذرد مشخص است با سرعت مجاز چه ساعتی باید به دوربین "ب" برسد و اگر زودتر به دوربین دوم برسد به عنوان یک تخلف ثبت می‌شود.

اولویت سازمان راهداری در نصب دوربین‌های ثبت تخلف راه‌های شریانی است اما در کنار این راه‌ها اگر راهی غیر شریانی باشد که به لحاظ تصادفات و رفتارهای پرخطر آمارش زیاد باشد امکان جایگزینی این راه‌ها وجود دارد. اعتبار لازم برای اجرای پروژه نصب ۱۸۸۰ دوربین ثبت تخلف در ۳۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان است که با تعدیل‌های سنواتی به بیش از رقم ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد./

بر همین اساس به منظور بهبود شاخص‌های ایمنی در جاده‌های کشور٬ فاز نخست فعال‌سازی ۷۴ سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور جدید در راه‌های شریانی کشور شامل محورهای تهران-قم-اصفهان و تهران-ساوه روز پنجشنبه ۲۹ بهمن ماه با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به بهره‌برداری رسید.

فاز دوم سال نخست اجرای پروژه نیز در محورهای تهران-کرج-قزوین-زنجان-تبریز٬ آزادراه و محور قدیم قزوین-رشت٬ اهر-تبریز٬ آزادراه شهید کسایی دنبال ‌شد و ۱۰۶ سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. قرار است ۴۲۰ سامانه جدید دیگر نیز در قالب فازهای ۳ ٬ ۴ ٬ ۵ ٬ ۶ و ۷ سال نخست از فروردین تا مرداد ۹۵ نصب و راه‌اندازی ‌شوند که در این صورت آمار سامانه‌های فعال در راه‌های شریانی کشور مردادماه سال به هزار سامانه می‌رسد.

به گفته شهرام آدم‌نژاد با نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت، میزان تخلفات ۵ درصد کاهش داشته است و اگر در یک بزرگراه میزان سرعت میانگین ۵ درصد کاهش یابد، تلفات سوانح رانندگی تا ۲۲ درصد کاهش خواهد یافت. در برخی محورها با نصب دوربین‌های هوشمند ثبت تخلف سرعت برای اولین بار شاهد کاهش سرعت تا ۷ کیلومتر در ساعت بودیم.

وی افزود: در بخش زیرساخت نیز رکورد نصب زیرساخت‌ها در کشور شکسته شد و با توجه به رکورد مناسب نصب زیرساخت‌ها در این پروژه، هر سال ۶۰۰ دوربین نصب می‌شود و با این روند از نظر کمی به نتایج مورد انتظار ظرف سه سال دست خواهیم یافت.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ در محور تهران - قم، هر دوربین به طور متوسط ۴۰ رکورد تخلف سرعت را ثبت کرده است و این نشان می‌دهد که این سامانه‌ها در هشدار و تغییر و اصلاح رفتار کاربران وسایل نقلیه در این محور، نقش برجسته و ۵۰ درصدی داشته است. به نظر می‌رسد این روند نزولی ادامه پیدا کند و به نقطه‌ای برسد که رفتار رانندگان نه براساس سیستم‌های کنترل هوشمند، بلکه براساس رفتار خود کنترلی و عالمانه از میل به تخلف سرعت پرهیز کنند.

401/602

کد خبر: 643452

وب گردی

وب گردی