پاکدامن: شمشیربازی پیشرفت خوب و چشمگیری داشته است

علی پاکدامن بازیکن تیم دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده شمشیربازی ایران در المپیک ریو است.

علی پاکدامن در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص شرایط تیمش و حضورش در المپیک اظهاراتی داشت که در ادامه می خوانید:

** چند سال است عضو تیم دانشگاه آزاد هستید؟

چهارمین سال حضورم در این تیم است. دانشگاه یکی از حرفه ای ترین باشگاه های ایران است.

** بقیه تیم ها چطور؟

باشگاه باید وقتی با شما قرارداد می بندد پایبند به آن باشد که عمده ترین تفاوت دانشگاه با سایر تیم ها در این است. آن ها شرایط تیم را در قرارداد ذکر می کنند و ما بعد از خواندن و پذیرفتن آن به تعهدمان عمل می کنیم.

** دانشگاه آزاد چه کمکی به سیر صعودی شما کرده است و چقدر تاثیرگذار بوده؟

شرایط شمشیربازی باسایر رشته ها فرق می کند، در این ورزش بازیکنان پرورش داده می شوند. لیگ به بالا رفتن سطح کیفی بازیکنان کمک زیادی می کند و کمک می کند از شرایط بازی دور نشویم. از مسابقات جهانی که برمی گشتیم بعد از چند روز استراحت لیگ شروع می شد که کمک می کرد بچه ها در همان آمادگی خوب و شرایط ایده آل باشند. در حال حاضر هم بچه هایمان در اردو تیم ملی هستند.

به نظرتان چه مقامی در المپیک به دست می آورید؟

هر ورزشکاری بستگی به افق دیدش دارد و من هم از این قاعله مستثنی نیستم. دوست دارم که بتوانم بهترین ها را فتح کنم و فکر نمی کنم به دور از دسترسم باشد. بالاخره انسان با امید زنده است و ما تمرین و تلاش مان را می کنیم که انشالله بتوانیم نتیجه بگیریم.

** از حریف تان شناختی دارید؟

32 نفری که به المپیک می آیند که 20 نفرشان از 6 ماه قبل مشخص است و بقیه هم قابل حدس هستند که چه کسانی خواهند بود و چطور می آیند. بالطبع چون با این ها ما در مسابقه حضورداریم، مداوم با این ها بازی کردیم، هم آنها از ما شناخت کافی دارند و هم ما از آن ها شناخت داریم که این یک چیز متقابل است.

** با وجود شناختی که دارید چطور می شود که موفقشوید؟

شمشیربازی یک رشته خاصی است و تمرین، تمرکز، خواستن در آن حرف اول را میزند. چون دست شما یک کاری انجام می دهد و پایتان یک کار. یعنی کاملا عصب و عضله با هم درگیر است. در همین حساب باید تمرکز خیلی زیادی داشته باشید که هر چقدر عصب و عضله ات قوی تر باشد کنترل دست و پایت قوی تر می شود. هرچقدر روی ریتم باشد شما جلوتری برای همین بازیکنانی که آرام هستند و با تمرکز هستند و برانگیختگی شان کمتر است هیجانشان کمتر است در این رشته موفق تر خواهند بود. ولی نباید خیلی هم آرام باشی یعنی یک چیز متوازن.

** آینده رشته شمشیربازی در المپیک چه طور است؟ پتانسیل این را دارید که امسال مدال همراه داشته باشید؟

اگر امسال بحث تیمی المپیک بود, سهمیه ما جای 2 نفر می شد 4 نفر چون تیمی گرفتیم و شانس مدال ما روی تیم هم خیلی زیاد بود؛این تیمی را ما هر 12 سال یک بار از یک اسلحه می گیرند. امسال شانس ما افتاد 4 سال بعد هم تیمی داریم هم انفرادی. شمیربازی سیر خیلی صعودی به صورت نموداری دارد. من فکر می کنم اگر رسیدگی ها همین طور باشد و همین مدلی که الان داریم کار می کنیم اتفاقی در آن نیفتد و حتی کمکی در آن به ما شود می توانیم حتی خانم ها هم سهمی در المپیک داشته باشند، چون شمشیربازی صاحب 36 مدال در المپیک است. هم در بحث خانم ها و هم آقایان، هم انفرادی هم تیمی.

تیم کره سرمایه گذاری خیلی خوبی کرده قوی حضور یافته و قهرمان المپیک است. روسیه مجارستان فرانسه ایتالیا همه تیم هایی هستند که صاحب سبک و قوی هستند قهرمان المپیک شده اند،شمشیربازی مدال زیاد دارد مثل شنا والیبال و ژیمناستیک.

ما هم در ایران مشکلی نداریم یعنی خانم هایمان از بابت حجاب مشکلی ندارند, کاملا پوشیده است و خوب می شود اگر یک مقدار دید نسبت به شمشیربازی عوض شود.

ما الان 4 سال پیش کارمان را شروع کردیم تیم ما قهرمان آسیایی در رنکینگ 7 آسیا قرار داشت و الان دوم آسیا هستیم. در جهانی 20 دنیا بودیم الان 8 دنیا هستیم, این واقعا پیشرفت ما را نشان می دهد در این چهار سال.

ما مدال آسیایی گرفتیم, مدال جهانی گرفتیم، مجتبی عابدینی مدال جهانی برای المپیک گرفته, دو سهمیه المپیک داریم, خداروشکر این ها همه نشانه پیشرفت شمشیربازی است.

604/602

کد خبر: 643453

وب گردی

وب گردی