25 سال از فعالیت موسسه محک گذشت/دومین کنگره دوسالانه بین‌المللی آنکولوژی کودکان، بزرگداشت پروفسور پروانه وثوق

دومین کنگره دوسالانه بین‌المللی آنکولوژی کودکان، بزرگداشت پروفسور پروانه وثوق همزمان با 25 سالگی مؤسسه خیریه محک، با حضور قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران، 15 سخنران خارجی فعال در معتبرترین بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی، اساتید، متخصصان و پزشکان ایرانی در حوزه سرطان کودک، در بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز این کنگره با مشارکت و همکاری انجمن خون و سرطان اطفال ایران و انجمن خون و سرطان اطفال آلمان GPOH و همراهی مراکز علمی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با امتیاز بازآموزی برای گروه های پزشکی و پیرا پزشکی با حضور صدها نفر از متخصصان برگزار شد. لازم به ذکر است که تمام هزینه های اجرایی این کنگره با حمایت شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی تأمین شده است.

محک به دنبال برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی خون و آنکولوژی در سرطان در سال 1393، امسال نیز همزمان با بیست و پنجمین سال فعالیت خود، این رویداد علمی را به یادمان پرفسور پروانه وثوق بنیانگذار آنکولوژی کودکان در بزرگترین بیمارستان فوق تخصصی سرطان اطفال خاورمیانه برگزار کرد.

رئیس کنگره: شفافیت، پاسخگویی و نگاه یکپارچه رمز توسعه خدمات بر مبنای نیاز گروه هدف

دکتر مردآویژ آل‌بویه، رئیس کنگره و عضو هیأت امنا و مدیره ضمن معرفی فلسفه وجودی و فعالیت‌های محک در طی بیست و پنج سال، درباره اهمیت و نقش مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد در توسعه و پیشبرد اهداف یک جامعه گفت: «سازمان‌های مردم‌نهادی که با مشارکت اجتماعی برای اهداف انسان‌دوستانه و فرهنگی در جامعه تشکیل می‌شوند، نقش مؤثری در کنترل و پیشگیری مسائلی دارند که جامعه را در مقیاس کلان تهدید می‌کنند.»

دکتر آل‌بویه افزود: «یک سازمان مردم‌نهادِ موفق با اتکا بر اصول شفافیت، پاسخگویی، قدرشناسی و نگاه جامع و یکپارچه می‌تواند با حامیانی که برای رفع نیاز یک گروهِ هدف مشخص می‌کوشند، برپایه اعتماد دوجانبه و تأمین حمایت‌های مالی و مردمی در مسیر توسعه و پیشرفت گام بردارد.»

قائم مقام وزیر بهداشت: برگزاری کنگره علمی در سطح بین‌المللی نشان از توانمندی محک در بهره‌مندی از ظرفیت جامعه مدنی

در مراسم افتتاحیه این کنگره دکتر سید محمد هادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌‌های اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد با بیان اینکه برگزاری یک رویداد علمی و تخصصی با حضور متخصصان تراز اول بین‌المللی توسط یک سازمان مردم‌نهاد اتفاق متمایزی است که نشان از ظرفیت جامعه مدنی ایران دارد، گفت: «این کنگره توسط یک مؤسسه مردم نهاد برپا شده و این بارزترین نکته این رویداد علمی است چرا که نشان می‌دهد اگر به مشارکت‌های مردمی اعتقاد و باور داشته باشیم هر روز شاهد رشد روزافزون در زمینه درمان و سلامت خواهیم بود. مؤسسه خیریه محک نمونه و مصداقی است که می‌تواند برای سایر مؤسسه‌هایی که به تازگی شروع به فعالیت کرده‌اند الگوی مناسبی باشد. با گسترش چنین سازمان‌های مردم‌نهادی است که می‌توانیم هم از جهت کمیّت و هم از جهت کیفیت تاثیرگذاری بیش‌تری در زمینه درمان و سلامت را شاهد باشیم.»

دکتر ایازی گفت: نظام سلامت زمینه‌های مشارکت مردمی و همچنین سرمایه گذاری را در این حوزه افزایش داده است تا مراکز درمانی بیشتری در آینده ایجاد و توسعه یابند و در این زمینه گفت: «خوشبختانه ارتباط خوبی بین دولت، درمان و آموزش پزشکی و 120 سازمان مردم‌نهاد فعال کشور در حوزه سلامت شکل گرفته است. دولت و سازمان‌های مردم نهاد در کنار بخش خصوصی با تعامل و فعالیت توأم می‌توانند ظرفیت‌های بیش‌تری در زمینه سلامت ایجاد کنند.»

دکتر ایازی: متخصصان بین‌المللی آمده‌اند تا از نزدیک سازمان چهارم جهان را ببینند

دکتر ایازی در پاسخ به این سؤال که علت استقبال متخصصان خارجی از این کنگره چیست، گفت: «با توجه به اینکه مؤسسه خیریه محک در آخرین ارزیابی NGO Benchmarking در سال 2016 در بین 299 سازمان مردم نهاد در جهان رتبه چهارم را کسب کرده است انگیزه‌ای ایجاد می‌کند که فرهیختگان بین‌المللی در این همایش‌ها حضور پیدا کنند و به اعتقاد من آنها علاقه‌مند هستند که از نزدیک ببینند چطور محک به این رتبه دست پیدا کرده است.»

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: «25 سال است که محک در حال فعالیت است. پایه‌گذاران این مجموعه با جلب اعتماد در مشارکت‌های مردمی توانسته‌اند تا کنون با هدف خدمت به کودکان مبتلا به سرطان این مرکز را توسعه دهند و همچنان نیز این سازمان ماندگار است. نیت مردم نیز کمک به هم‌نوع خودشان بوده است در واقع اگر زمینه مشارکت مردم را فراهم کنیم شاهد گسترش چنین مؤسسه‌هایی خواهیم بود.»

در پایان دکتر ایازی نسبت به مقام علمی و انسانی استاد فرزانه پروفسور پروانه وثوق ادای احترام کرد و دریافت لوح یادمان دومین کنگره دوسالانه بین‌المللی آنکولوژی کودکان، در بزرگداشت او را یکی از بهترین و پرافتخارترین لوح‌هایی دانست که در زمان خدمت‌اش دریافت کرده است.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران: ایجاد فضای تعامل و تبادل تجربیات توسط محک

دکتر حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران و دیگر سخنران مراسم افتتاحیه کنگره گفت: «محک با برگزاری این کنگره توانسته است فضای خوبی را برای تعامل و تبادل تجربیات با متخصصان بین‌المللی فراهم کند که بی‌نهایت از برگزار‌کنندگان این کنگره سپاسگزارم. درمان سرطان نیازمند خدمات حمایتی است چرا که یکی از مشکلات بیماری سرطان هزینه‌های سنگین درمان است. محک توانسته این خدمات را به بهترین شکل ارایه کند و با تامین هزینه های دارو و حمایت از خانواده ها نقش موثری در فرآیند و نتیجه درمان ایفا کند. به امید آنکه بتوانیم تجربیاتی چون محک را در کشور گسترش دهیم.»

محک به چه می‌اندیشد؟

محک می‌کوشد با برپایی رویدادهای علمی و با بهره‌گیری از تبادل دانش و تجربیات متخصصان به بالاترین سطح ارائه خدمات درمانی به کودکان مبتلا به سرطان دست یابد. بیمارستان محک به عنوان بزرگترین بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودک در خاورمیانه با تجارب و دستاوردهای علمی ارزشمندی روبرو است که ضرورت تبادل آن با سایر متخصصان جهان احساس می‌شود. ضمن آنکه در این کنفرانس‌ها امکان آشنایی پزشکان متخصص با دستاوردهای سایر کشورهای جهان میسر می‌گردد. این سازمان همواره تلاش دارد از نظر چند عملکردی بودن و همچنین در هریک از زمینه‌های فعالیت در صدر سازمان‌های برتر در جهان بایستد.

محک در بیست و پنجمین سال فعالیت خود باور دارد که راز ماندگاریِ هدف‌اش در شفافیت و پاسخگویی به صورت جامع و یکپارچه بوده است و توسعه این سازمان نیز ناشی از آرزوهای بزرگ گردانندگان آن، برای خدمتِ بیشتر به کودکان مبتلا به سرطان و همت بلند یاوران محک در پشتیبانی از تحقق این آرزوهای بزرگ بوده است.

105105

کد خبر: 643643

وب گردی

وب گردی