مسن‌ترین و جوان‌ترین مبتلایان به ام. اس چند ساله هستند؟

بر اساس نظر کنفدراسیون جهانی ام اس، در هر سال آخرین چهارشنبه ماه می (مصادف با 5 خرداد) به عنوان روز جهانی ام اس نام گذاری شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی انجمن ام.اس ایران، هدف از این نام گذاری ارتقای سطح آگاهی افراد جامعه درباره این بیماری، مشارکت در امور مرتبط با این بیماری، فعالیتهای پژوهشی و .. است.

بیماری ام.اس یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و ستون فقرات آسیب می‌بینند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد می‌کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌های زیادی، از جمله مشکلات فیزیکی و گاهی روانی می‌شود.

این بیماری یک بیماری مزمن التهابی اغلب پیشرونده سیستم مرکزی (مغز و نخاع) است که با ازبین رفتن غلاف میلین در مناطقی از اعصاب را گرفتار و بخش هایی از توانایی جسمی و حرکتی بیمار با مشکلات مواجه می شود.

لازم به یادآوری است که علل اصلی این بیماری تا کنون مشخص نشده است و بیشترین افراد در معرض خطر در سنین 18 تا 40 سال قرار دارند. زنان 2 تا 3 برابر بیش از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند و بیماری ام.اس وضعیت بسیار متنوع و متغیر دارد و بر حسب اینکه کدام قسمت از سیستم اعصاب مرکزی دچار صدمه گردد علائم مختلفی دارد.

مهمترین علایم این بیماری عبارت است از : اختلال بینایی، گرفتگی و سختی عضلات، تعییرات حسی(کرختی،مورمورشدن و ..) خستگی و کاهش انرژی، حساسیت به گرما، عدم کنترل ادرار و مدفوع، اختلال در حفظ تعادل بدن و ... .

تشخیص بیماری ام.اس ساده نیست و آزمایش مشخصی برای اثبات آن وجود ندارد؛ متخصصین داخلی مغز و اعصاب از طریق اطلاعاتی چون علائمی که توسط بیمار گزارش می‌دهد ، به همراه آزمایش‌ها و تصویربرداری (MRI)، بررسی مایع نخاعی، پاسخ‌های برانگیختی بینایی و آزمایش خون جهت تشخیص بیمار استفاده می‌کنند.

درمان ام.اس چگونه است؟

برای درمان این بیماری که به بیماری تحصیلکرده‌ها مشهور است، داروهای تعدیل کننده روند ام.اس، درمان حملات ام.اس و توانبخشی (فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، گفتار درمانی و ...) استفاده می‌شود.

2.5 مبتلا در جهان

در جهان حدود 2.5 میلیون نفر مبتلا به بیماری ام.اس هستند ؛ که در ایران آمار مبتلایان به این بیماری بین 50 هزار تا 70 هزار نفر است.
انجمن ام اس ایران با توانایی و امکانات غیر دولتی و تکیه بر کمک‌های مردمی توانسته است بیش از 60 هزار نفر از بیماران را شناسایی و در 43 مرکز در سطح کشور پذیرش کند و برابر با امکانات در چرخه دریافت خدمات قرار دهد.

شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که 72 درصد از زنان و دختران جوان و 28 درصد از مردان جوان و فعال جامعه را تشکیل می‌دهند.

نکته حائز اهمیت در این بیماری این است که جوانتری مبتلا به ام.اس در ایران 5 سال و مسن‌ترین بیمار 73 سال سن دارند.

20104

کد خبر: 643676

وب گردی

وب گردی