هشدار فوتبالیست‌های پیشکسوتی که از چنگال اعتیاد گریخته اند

حدود ٢٠ روز بعد از درگذشت مهرداد اولادی، مهاجم سابق تیم‌های پرطرفدار پایتخت قوه قضائیه رسما اعلام کرد که مرگ این فوتبالیست بر اثر مصرف مواد و الکل بوده است.

اعلام شدن این مسأله با وجود این‌که با انتقاد برخی از اهالی فوتبال همراه بود اما زنگ خطری را برای تمام فوتبالیست‌های کشور به صدا درآورد تا اگر قدم در این راه اشتباه گذاشته‌اند، به خودشان بیایند. چند روز قبل هم مهدی ‌هاشمی‌نسب، بازیکن سابق سرخابی‌ها در گفت‌وگویی اعلام کرد که استفاده از مواد مخدر در میان بازیکنان امروزی رواج پیدا کرده است. ما در ادامه با سه تن از فوتبالیست‌های سابق استقلال و پرسپولیس که قبلا خودشان در دام اعتیاد افتاده‌اند و حالا به پاک‌بودنشان افتخار می‌کنند، همکلام شدیم تا آنها به فوتبالیست‌های امروزی درباره قرار گرفتن‌شان در این راه غلط هشدار دهند.
فنونی‌زاده: با روان‌درمانی جلوی مصرف مواد را بگیرند
مهدی فنونی‌زاده، پیشکسوت استقلال درباره خطر مصرف مواد مخدر و الکل برای بازیکنان می‌گوید: «در دوره‌ای که ما فوتبال بازی می‌کردیم، چنین چیزهایی نبود و برخی از نفرات مثل خودم که گرفتار این‌طور مسائل شدیم، بعد از خداحافظی از فوتبال و به‌دلیل تنهایی بود. حالا دیگر کیف فوتبالیست‌ها را که بگردید، چند بسته قرص از آن بیرون می‌ریزد که معلوم نیست برای چه استفاده می‌کنند. باید واقع‌بین باشیم و ببینیم که کار از خطر هم گذشته و استفاده از مواد در میان بازیکنان ما وجود دارد.»

او همچنین می‌افزاید: «بهترین راهکار این است که فدراسیون یا خود باشگاه‌ها به صورت مخفیانه و بدون رسانه‌ای کردن موضوع از بازیکنان تست مورفین و محرک بگیرند. حتی اسامی را هم روی تست‌ها نزنند که مبادا آبروی کسی به خطر بیفتد. بعد از آن‌که جواب تستی مثبت درآمد، به جای آن‌که چنین بازیکنانی را طرد کنیم، باید آنها را در اختیار یک روانشناس خوب بگذاریم تا درمان شوند. این راه درست شناسایی و برخورد با این افراد است.»

فنونی‌زاده در پایان اضافه می کند: «به بازیکنان امروزی هشدار می‌دهم که سمت چنین مسائلی نروند؛‌ شاید یک شادی زودگذر برایشان داشته باشد اما درنهایت این کار برایشان گران تمام می‌شود. وجود چنین مسائلی در میان ورزشکاران فاجعه است و نباید حتی یک نفر هم به سمت مواد و الکل برود. امیدوارم باشگاه‌ها و فدراسیون گوش شنوا داشته باشند و کمی هم به فکر سلامتی بازیکنان‌مان باشند. دیگر نباید شاهد چنین خبرهایی از مرگ فوتبالیست‌ها باشیم.»
محرمی: مواد را با دوپینگ اشتباه نگیرید
مجتبی محرمی یکی از ستاره‌های پرسپولیس در دهه ٦٠ که مدتی به اعتیاد دچار شده بود، درباره مشخص شدن علت مرگ اولادی می‌گوید: «نمی‌دانم چرا وقتی آدم‌ها از دست می‌روند،‌ به یادشان می‌افتیم و قبل از آن جلوی این اتفاقات را نمی‌گیریم. البته من اعتقاد دارم که روح فوتبال ما پاک است و اکثریت بازیکنان دنبال چنین چیزهایی نیستند اما آن دسته کمی هم که به سراغش می‌روند، باید یک‌سری مسائل را بدانند. البته شاید برخی از بازیکنان برای این‌که فکر می‌کنند این مواد نیروزا است، ‌به سمت آن می‌روند اما اگر واقعا مغزشان کار کند، می‌فهمند که مواد مخدر نیروزا نیست و انسان را فرو می‌ریزد.»

او همچنین می‌افزاید: «البته این مسائل در فوتبال دنیا وجود دارد اما در ایران برخلاف دیگر نقاط جهان مخفی می‌شود. کسی که فوتبال بازی می‌کند، باید بداند که روح فوتبال با آلودگی در تضاد است. به‌هرحال یک‌سری هم اشتباه می‌کنند و از جامعه‌ای که در آن قرار دارند،‌ طرد می‌شوند. همین باید برایشان یک هشدار باشد که به کارشان ادامه ندهند.»
رجبی: مواد بهره سختی از شما می‌گیرد
رضا رجبی، پیشکسوت استقلال که به گفته خودش ١٦‌سال قبل از اعتیاد رهایی پیدا کرده و بعد از آن همواره قصد داشته از ورود سایر اطرافیانش به چنین حوزه‌ای جلوگیری کند، با اشاره به اعلام علت مرگ مهرداد اولادی می‌گوید: «مهرداد اولادی شاگرد من نبود اما آنهایی که در مجموعه انقلاب هستند،‌ شاهدند که من ٥٠بار یک ساعته با اولادی صحبت کردم و گفتم من این راه را رفتم اما تو نرو. مشکل او خوردن مشروب و ترامادول نبود، بلکه این مراحل را گذرانده بود و من هم کتاب‌ هزار‌سال پاکی را به او هدیه دادم. مهرداد با نصیحت‌های من تصمیم گرفت به ملوان برود اما آ‌نجا از برخی مسائل ناراحت شده بود. آن شب کذایی هم اولادی به یکی از دوستان مشترکمان زنگ زده بود و دوباره قدم در راه اشتباه گذاشته بود.»

او همچنین می‌افزاید: «خیلی‌ها به من می‌گویند تو که سال‌هاست از اعتیاد فرار کرده‌ای، چرا باز هم در این‌باره حرف می‌زنی اما من در تلویزیون هم رفتم و گفتم که چه راه اشتباهی را رفتم و چقدر سختی کشیدم که برگشتم. شاید هیچ‌کدام از بازیکنان که الان مورد خطاب من هستند، به اندازه من افتخار در دوران بازیگری‌شان نداشته باشند اما می‌خواهم خطاب به آنها بگویم که مواد و الکل بهره سختی از شما می‌گیرد. شاید برخی از بازیکنان فکر کنند در خفا این کار را می‌کنند و کسی نمی‌فهمد اما جدا از مرگ شخصیتی، برایشان مرگ جسمی هم می‌آورد.»

رجبی در پایان با اشاره به وضع نه‌چندان جالب فوتبالیست‌ها در استفاده از الکل و مواد می‌گوید: «متاسفانه باید بگویم که استفاده از ترامادول بین بازیکنان ما بیداد می‌کند و جدیدا هم متادون رواج پیدا کرده است. آقایان اینها لذت‌های آنی است اما شما با این کارها فرصت‌های دیگرتان را از دست می‌دهید. من هم قبل از دوره‌ای که به اعتیاد دچار شوم، فکر می‌کردم هیچ وقت معتاد نمی‌شوم اما وقتی فهمیدم وارد آن بازی شده‌ام که دیگر خیلی دیر بود. رفتن به سمت مواد مثل یک مرداب می‌ماند که به هوای گل‌های آن می‌دوید اما در مرداب غرق می‌شوید. امیدوارم کسانی که پایشان را در راه غلط گذاشته‌اند، دست از کارشان بکشند و اتفاقی که برای مهرداد اولادی افتاد، برایشان یک درس بزرگ شود.»

20106

کد خبر: 643700

وب گردی

وب گردی