فعالیت خورشید زیاد می‌شود/ امکان رصد لکه‌های خورشیدی

رئیس انجمن نجوم اهواز از امکان رصد لکه های خورشیدی در روزهای آینده خبر داد و گفت: در هفته پیش رو، امکان رصد لکه های خورشیدی به علت فعالیت های زیاد و تناوبی خورشید امکان پذیر خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ار مهر، خسرو جعفری زاده، کارشناس نجوم با بیان اینکه این روزها تک ستاره‌ منظومه خورشیدی فعالیتهای بیشتری از خود را نشان می دهد، اظهار داشت: ظاهر شدن لکه های بزرگ و تغییرات در فورانهای خورشیدی نوید فعالیتهای بیشتر در هسته‌ مرکزی خورشید است.

او با بیان اینکه این بار لکه‌ای با نام «AR۲۵۴۲ » مهمان سطح خورشید است، گفت: این لکه های خورشیدی، امروز و فردا با ابزارهای رصدی مناسب و فیلتر خورشیدی به آسانی دیده می شوند.

به گفته او، لکه های خورشیدی مکانهایی روی خورشید هستند که دمای کمتری از سطح خورشید دارند (سطح خورشید ۵۸۰۰ درجه کلوین و دمای لکه های ۳۰۰۰-۴۵۰۰ درجه کلوین) و در زمان رصد با فیلترهای مخصوص خورشیدی به رنگ تیره نمایان می شوند.

جعفری زاده گفت: دوره تناوبی یا همان چرخه لکه های خورشید باعث می شود که این جرم آسمانی فعالیت زیادی از خود نشان دهد؛ هر ۱۱ سال یکبار این فعالیت ها زیاد می شود و لکه های بیشتری بر روی خورشید ظاهر می شود.

نمایی از لکه خورشیدی از دید تلسکوپ فضایی سوهو

نمودار چرخه لکه های خورشیدی در سال های مختلف

تصویر گرفته شده در سال های گذشته از لکه خورشیدی

روش قرار دادن فیلتر در جلوی تلسکوپ شکستی

به گزارش مهر، لکه های خورشیدی اولین بار توسط گالیله در سال ۱۶۱۵ رصد شده است. برای رصد خورشید بهتر است از فیلترهای مناسب رصدی مانند مایلار و ND استفاده شود. این فیلترها در جلوی دریچه تلسکوپ نصب می شوند و ایمن‌ترین روش برای رصد خورشید هستند.

بنابراین برای دیدن لکه های خورشیدی باید از ابزار مناسب و افراد متخصص کمک گرفت. نگاه کردن به خورشید با ابزاری مانند دوربین دوچشمی، تک چشمی، تلسکوپ و حتی دوربین عکاسی می تواند به کوری چشم شما دچار شود.

20104

کد خبر: 643710

وب گردی

وب گردی