تحصیل 14 هزار دانشجوی ایرانی در مالزی

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان کشور گفت: 14 هزار دانشجوی ایرانی در مالزی تحصیل می‌کنند و این امر ارز زیادی را از کشور خارج می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، مجتبی پیرزاده در نخستین همایش جامعه نخبگانی استان مازندران که به میزبانی موسسه آموزش عالی طبرستان چالوس برگزار شد، با اشاره به اهمیت کارآفرینی و لزوم توجه به نخبگان در کشور، اظهار کرد: نخبگان نیروهای متخصص هوشمند و با استعدادی هستند که می توانند ایده خلق کنند.

او با اشاره به مشکلات نخبگان در دهه های اخیر در کشور، گفت: آمار نگران کننده ای از نظر وضعیت نخبگان در کشور و عدم رسیدگی درست وجود دارد که باید در این مورد به فکر چاره بود و برنامه ریزی درستی صورت گیرد زیرا کشور نیازمند بازگشت سرمایه است تا به توسعه و پیشرفت سریعتر دست یابد.

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان کشور افزود: کشورهای جهان سوم عمده ترین تامین کننده نیروهای کشورهای توسعه یافته هستند که در خدمت این کشورها بهترین خدمات را ارائه می دهند از این رو هر ساله تعداد زیادی از نیروهای با استعداد کشورهای جهان سوم به کشورهای توسعه یافته مهاجرت می کنند.

پیرزاده با اشاره به اینکه مشکل اصلی کشورهای در حال توسعه، وارد کردن فناوری از کشورهای توسعه یافته است، تصریح کرد: در بیشتر مواقع فناوری وارد شده با کشور مقصد سازگاری ندارد و هزینه های زیادی را تحمیل می کند و در کنار آن فرهنگ کشور وارد کننده نیز وارد می شود.

او به خطرات وارد کردن اینگونه فناوری اشاره کرد و گفت: اغلب کشورها تصور می کنند وارد کردن فناوری از کشورهای توسعه یافته موجب اشتغال زایی خواهد شد، در حالی که اینگونه نیست و کشور وارد کننده ناچار است نیروهای متخصص را نیز همراه با فناوری وارد کشور خود کند.

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان کشور گفت: دانشگاههای کشور بر روی تکنولوژی متمرکز شده است در حالی که از تربیت نیروی انسانی غافل شده است و از سوی دولت نیز بر روی برخی رشته ها سرمایه گذاری صورت نمی گیرد و به علت به روز نبودن موفقیتی به همراه ندارد.

پیرزاده با بیان اینکه ورود موج عظیمی از نیروهای ناکارآمد به بدنه جامعه نتیجه این فرآیند است، گفت: ضعف مدیریت و عدم تربیت نیروی انسانی در کشور موجب فرار مغزها در بلند مدت می شود.

او عوامل، اقتصادی، تبعیض، شکاف طبقاتی، عوامل حرفه ای و شرایط فرهنگی را از مهم ترین عوامل فرار مغزها در کشور عنوان کرد و گفت: کسانی که از ایده، خلق و هوشمندی بالاتری برخوردار هستند بیشتر در معرض فرار قرار دارند که باید در این خصوص برنامه ریزی منسجم تری صورت گیرد.

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهور مبنی بر حمایت بیشتر از نخبگان گفت: انسجام و بافت اجتماعی خانوادگی، ازدواج و شغل مناسب و مطابقت حرفه متناسب با ایده و فکر از راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از فرار مغزها است.

او با بیان اینکه مهم ترین مشکل کشور ما معضل بیکاری است گفت:طبق آمار صندوق بین المللی پول، کشور ما در سال 91 از بین 91 کشور مقام اول را در فرار مغزها داشته است که این امر هزینه زیادی را برای کشور در بردارد.

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان کشور گفت: کوچ جوانان کشور به کشورهای دیگر از جمله آمریکا، کانادا و انگلیس به قدری زیاد شده است که این کشورها نهایت استفاده را از ظرفیت جوانان را می برند و به گفته دولتمردان کانادا ، آنها را 25 سال از نظر پیشرفت به جلو سوق داده است.

پیرزاده با اشاره به تحصیل 14 هزار دانشجوی ایرانی در کشور مالزی و خروج ارز زیاد از کشور،افزود: طبق آمار مجلس شورای اسلامی در سال 89 حدود 60 هزار نخبه از کشور خارج شدند که اغلب از نفرات برتر المپیاد ها و کنکور بوده اند.

او گفت: باید در کشور با تدبیر درست و فراهم کردن شرایط، بستری ایجاد شود تا بتوان از استعدادهای درورن کشور به نحو شایسته استفاده کرد تا دیگر رغبتی برای خروج از کشور نداشته باشند.

معاون پژوهشی بنیاد حامی نخبگان جوان کشور با بیان اینکه در ازای خروج جوانان نه تنها کشور چیزی دریافت نمی کند بلکه هزینه هنگفتی را پرداخت می کند، ادامه داد: امروز فرار مغزها یک پدیده فیزیکی ساده است که ظرفیت لازم برای بهره وری آنها در کشور نیست و به سمت خارج از کشور کشانده می شوند و در واقع این نوعی اخراج محسوب می شود.

پیرزاده در پایان گفت: در سالی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری به اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی مزین شده است باید برنامه ریزی در جهت جلوگیری از فرار مغزها در صدر برنامه ریزی های کشور قرار گیرد.

مازندران در زمره استان های دارای پراکندگی جمعیت نخبگان

رئیس هیأت مدیره مرکز حامی نخبگان جوان گفت: استان مازندران پس از استان‌های تهران و اصفهان رتبه سوم و چهارم را در زمینه پراکندگی جمعیت نخبگان در کشور به‌خود اختصاص داده است.

بهنام عسگری نیز دراین همایش با اشاره به اینکه استان مازندران در حوزه‌های علمی و صنایع دارای استعدادهای بالایی است، اظهار کرد: در زمینه جذب نخبگان مازندرانی در داخل این استان آن‌طور که شایسته است بهره لازم گرفته نمی‌شود.

او با اعلام اینکه هدف مرکز حامی نخبگان و نوابغ جوان کشور، توزیع عادلانه خدمات فناورانه است، گفت: شعار توزیع عادلانه به‌شکل سنتی امکان‌پذیر نیست و ورود در این حوزه باید با تفکرات نوین در این عرصه همراه باشد.

رئیس هیأت مدیره مرکز حامی نخبگان جوان با اشاره به اینکه مرکز حامی نخبگان جوان از سال ۹۲ به صورت رسمی تشکیل شد، گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار عضو دارد و نخبگان استعداد برتر و دانش‌آموخته زیر مجموعه این مرکز هستند.

عسگری از بیمه شدن سه‌هزار نفر از اعضای مرکز حامی نوابغ و نخبگان جوان خبر داد و افزود: استان مازندران پس از استان‌های تهران و اصفهان رتبه سوم و چهارم را در زمینه پراکندگی جمعیت نخبگان در کشور به‌خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه صدور ظرفیت‌های استانی با معنای پدیده فرارمغزها مغایرت دارد، گفت: باید زمینه اتصال بین دانشگاه و صنعت را ایجاد کرد تا بر مبنای شناسایی ظرفیت‌ها و نیازسنجی در این زمینه منابع و اعتبارات ویژه آنها با مدیریت اصولی جذب شود.

رئیس هیأت مدیره مرکز حامی نخبگان جوان بر تلاش در جهت جذب نخبگان در داخل استان، نگهداری و ایجاد انگیزه آنها تاکید کرد و گفت: باید زمینه صادرات دانش فناوری هر استانی را به سایر استان‌ها فراهم کرد و در این خصوص برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

عسگری با اشاره به اینکه فاصله نخبه شدن از زمان خواستن تا رسیدن کوتاه است، گفت: بر خلاف تصوراتی که زمان رسیدن به این مسیر را سخت و مشکل می‌دانند اما در عمل می‌توان دید که این مسیر به‌راحتی و در کوتاه مدت امکان‌پذیر است.

او مرتفع شدن مشکلات نوابغ جوان و گروه‌های نخبگانی را به واسطه ایجاد زمینه‌های مناسب و حمایت از آنها میسر دانست و افزود: اعضایی که در مرکز حامی نخبگان جوان عضو شوند از مزایایی مانند بیمه رایگان تا سقف 100 میلیون ریال برخوردار می‌شوند.

عسگری در پایان گفت: بیمه‌های بازنشستگی، تکمیلی درمانی، ثالث و بدنه ،استقرار در مرکز رشد فناوری، کسری خدمت برای اعضا، صندوق مشارکت تجاری‌سازی تا سقف 40 میلیارد ریال و کاربینی و استخدام در صنایعی مانند صنعت هوانوردی در شاخه‌های رادار، پیشرانه، موشک و ... از دیگر مزیت‌های عضویت در مرکز کانون نخبگان جوان است.

20104

کد خبر: 643743

وب گردی

وب گردی