22 معلم کوهدشتی خبر تنبیه دانش‌آموز را تکذیب کردند/ آیا انتشار اخبار تنبیه بدنی اهداف غیرآموزشی دارد؟

انتشار اخبار متعدد تنبیه بدنی دانش‌آموزان در اردیبهشت ماه که روز معلم در آن قرار دارد علاوه بر موضوع تنبیه بدنی فرضیه ای را پیش رو قرار می دهد که آیا انتشار پی درپی اخبار مربوط به تنبیه دانش آموزان می تواند اهداف غیرآموزشی در پی داشته باشد؟

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین؛ سال تحصیلی 94-95 در حالی روزهای پایانی خود را طی می کند که کارنامه خبری از تجدیدی آموزش و پرورش در زمینه «تنبیه بدنی» خبر می دهد. این موضوع پس از آن برجسته تر شد که علاوه بر طرح پرونده آزار و اذیت دختر دانش آموزی به نام «ندا» در روستاهای زنجان خبر وضعیت سلامت دانش آموزی که در بجنورد به سبب تنبیه بدنی راهی بیمارستان شده به جمع خبرهای مربوط به تنبیه بدنی دانش آموزان افزوده شد.

این اخبار آن هم در اردیبهشت ماه که روز معلم در آن قرار دارد علاوه بر موضوع تنبیه بدنی فرضیه ای را پیش رو قرار می دهد که چرا همه اخبار مربوط به تنبیه بدنی دانش آموزان در این روزها منتشر شده است؟ به عبارت دیگر آیا انتشار پی درپی اخبار مربوط به تنبیه دانش آموزان می تواند اهداف غیرآموزشی در پی داشته باشد؟

چنین فرضی وقتی قوت می گیرد که می بینیم نامه معلمان کوهدشتی نیز در فضای مجازی به همراه امضا، شماره پرسنلی و تلفن های همراهشان منتشر می شود و ضمن تاکید بر شوخ طبع بودن معلم که تنبیه به او نسبت داده شده آثار روی بدن دانش آموز را نیز حساسیت پوستی توصیف کرده اند. 
اما برای آنکه بدانیم کدام خبرها مد نظر است و در این مدت تنبیه بدنی در کدام مدارس به خبر تبدیل شده است.


موضوع تنبیه بدنی در حالی همواره با واکنش آموزش و پرورش مواجه شده که در سال 1394 حدود 13 دانش آموز به دلیل مختلفی که ناشی از فشار و استرس های مربوط به مدرسه بوده خودکشی کرده و جان باخته اند. در چنین شرایطی به نظر می رسد دو روی سکه پیش رو چه از نظر بررسی تنبیه بدنی و چه از منظر برجسته کردن آن با اهداف غیرآموزشی را باید مد نظر داشت.

چه خبرهایی منتشر شد؟

در اردیبهشت ماه امسال وقتی خبرهایی از تنبیه دانش آموزان مطرح شد بار دیگر فضای شبکه های مجازی و شبکه های اجتماعی از بازنشر مطالبی پر شد که بررسی آنها نشان می داد این مطالب شایعه اند. برای نمونه عکس های دانش آموز کوهدشتی که مورد تنبیه قرار گرفته بود در کنار مطلبی منتشر شد که از تنبیه بدنی دانش آموزان مدرسه شهید نادر در لالی خوزستان خبر می داد.

با این حال بررسی خبرهای منتشر شده در فاصله اول مهر1394 تا 23اردیبهشت ماه امسال نشان می دهد 8 ماجرای تنبیه بدنی منجر به آسیب بدنی در رسانه ها منتشر شده است که در جدول زیر می توانید آنها را مرور کنید؛

تاریخ

شهر حادثه

خلاصه موضوع

28آبانماه 94

انار - کرمان

روزنامه اعتماد نوشت: مهدی دانش‌آموز ١٥ ساله به دست معلمش در شهر انار استان کرمان در حالی تنبیه بدنی شد که پدر دانش‌آموز مضروب از «حل شدن اختلافش با معلم ضارب» خبر داد و از «رسانه‌ای شدن حادثه» اظهار ناراحتی کرد. حادثه ضرب و شتم مهدی، دانش‌آموز مقطع نهم مدرسه شهید دستغیب انار با انتشار خبرش در تارنمای محلی «انارپرس» رسانه‌ای شد.

22 دی 94

کرج

تنبیه فیزیکی دانش آموزان مقطع ابتدایی در مدرسه شهید سمندری فردیس کرج توسط معاون آموزشی مدرسه توسط مردم به خبرگزاری خبرآنلاین اعلام شده است.

25فروردین95

مشهد

معلم پایه ششم مدرسه ای در مشهد که دانش آموزش را به شدت مجروح کرده بود تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. این تنبیه پس از آن صورت گرفت که دانش آموز با صفحه شیشه ای ساعتش نور آفتاب را به لباس معلم انعکاس داده بود.

30فروردین95

تهران

پویا دانش آموز کلاس چهارم مدرسه نادعلی در منطقه 5 تهران موضوع مناقشه مسئولان آموزش و پرورش و خانواده او شد. پویا در مراسم مداحی برگزار شده در مدرسه به دلیلی مورد تنبیه یکی از مسئولان دفتری مدرسه قرار گرفت و پدرش وقتی جویای علت این تنبیه که منجر به بستری شدن او در بیمارستان شده بود، شد با مسئولان مدرسه درگیر شد. این درگیری بالا گرفت. آموزش و پرورش رفتار دانش آموز را ناشایست تلقی کرد و خانواده شاکی از تنبیه.

هفته دوم اردیبهشت95

اهواز

درگیری دو دانش آموز دبستان معراج در منطقه 4 اهواز و طرح موضوع توسط یکی از آنها نزد معلم منجر به دادن تذکراتی به دانش آموز دیگر شده که کیفیت آن به درستی مشخص نیست اما والدین و بستگان دانش آموزش که به او تذکر داده شده بود با حضور در مدرسه با اولیاه مدرسه درگیر شدند که اعتراض آنها با دخالت پلیس فیصله سافت.

15اردیبهشت95

کوهدشت

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت علی محمدی دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی در مورد تنبیه توسط معلمش گفته :به دلیل بد نوشتن مشق‌هایم معلم مرا با چوب، کابل و خط کش فلزی کتک زد. معلم با کابل به دستانم، و با سیم و خط کش فلزی بر پشتم ضرب زد که اکنون دو روز در بیمارستان هستم.

19اردیبهشت 95

بجنورد

علی قلی زاده مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی به ایرنا گفت: دانش آموز 10 ساله بجنوردی به علت تنبیه بدنی معلم ورزش دچار آسیب دیدگی از ناحیه اندام تناسلی شده و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته است. اما پدر این دانش آموز از بی توجهی مسئولان مدرسه به بستری شدن فرزندش و عدم توجه به مسئولان آموزش و پرورش به هزینه های بیمارستان گله مند بود. این دانش آموز22 اردیبهشت ماه از بیمارستان امام علی(ع) بجنورد ترخیص شد.

22اردبهشت 95

شوش

مجتبی دیناروند، رئیس آموزش و پرورش شهرستان شوش در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تایید خبر تنبیه دانش آموز دبیرستانی در این شهر اظهار کرد: متاسفانه این خبر صحت دارد و یکی از همکاران ما سر کلاس به واسطه شیطنت یکی از دانش آموزان عصبانی شده و کنترل خودش را از دست داد واقدام به تنبیه بدنی وی کرده است که این رفتار اصلا مورد تایید ما نیست.

معلمان کوهدشتی چه نوشتند؟


نامه ای که توسط معلمان کوهدشتی و همکاران عشایر آنها خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان امضا شده است 2 موضوع را در خود برجسته دارد. نامه یاد شده توسط 22 نفر امضا شده است. یکی بر این نکته تاکید کرده اند که معلمی که تنبیه دانش آموز به او نسبت داده شده طی 24 سال گذشته به شوخ طبعی و مهربانی شهرت دارد و حتی شاگرادانش را با صدای بلند هم صدا نزده است. دیگر نکته ای که در این نامه برجسته شده موضوع آثار روی پوست که به آثار تنبیه بدنی توصیف شده است.

در این نامه آمده است: «تصاویر همان دانش آموز را در فضای مجازی دیدیم و موضوع برایمان تامل برانگیز شد زیرا عکس نشان از یک حساسیت فصلی بر بدن دانش آموز دارد.»


رفعتی یکی از امضا کنندگان نامه یاد شده به خبرآنلاین گفت: آقای مسعود رضایی که حدود 20 سال سابقه دارد را مدتهاست که می شناسم. چنین ادعایی در مورد او صحت ندارد. آنچه مطرح است اینکه خانواده دانش آموز گویا با آقای رضایی اختلاف ملکی و مالی داشته و باید در بررسی ادعای مطرح شده چنین مسئله ای را مد نظر داشت.


خسروی دیگر امضا کننده نامه یاد شده نیز به خبرآنلاین توضیح داد: می توان به سادگی دانش آموز را نزد پزشک برد و موضوع آثار تنبیه بدنی یا حساسیت پوستی را بررسی کرد. آنچه من از همکارم که 20 تا 25 سال سابقه کار دارد می دانم این است که تنبیه از او برنمی آید. 
موضوع اختلاف ملکی و مالی مطرح شده در مورد خانواده این دانش آموز و معلم به سبب هم طایفه ای بودن بسیار محتمل است که به نظر می رسد مسئولان قضایی باید ضمن بررسی چنین ادعایی از سوی خانواده دانش آموز چنین انگیزه ای را هم مد نظر داشته باشند. 


از عذرخواهی وزیر تا تکذیبیه ها


وزارت آموزش و پرورش در همین 8ماه اخیر موضع متفاوتی در قبال اخبار منتشر شده درباره تنبیه بدنی دانش آموزان داشته است. برای نمونه علی اصغرفانی، وزیرآموزش پرورش 24 آذرماه سال قبل وقتی خبری مبنی بر تنبیه چند دانش آموز در الیگودرز تا آنجا پیش رفت که فیلم آن نیز توسط صدا و سیما پخش شد گفت: من شب گذشته از طریق صدا و سیما این فیلم را مشاهده کردم و من هم متاثر شدم.عذرخواهی می‌کنم که هنوز چنین اتفاقاتی را در بعضی از مدارس شاهد هستیم و امیدوارم مسیر حرکت و روالی که پیش می‌رود رو به کاهش باشد و به صفر برسد.

اما امسال وقتی ماجرای تنبیه دانش آموز مدرسه ای در منطقه 5 تهران مطرح شد مسعود ثقفی، سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران موضوع تنبیه بدنی یک دانش آموز مدرسه ای در منطقه پنج پایتخت را تکذیب کرد و گفت: هیچگونه تنبیه بدنی در این مدرسه رخ نداده است.


در موارد دیگر نیز سعی بر حل و مصالحه ماجرا بین والدین دانش آموزان و معلم بوده است که نمونه آن را در شهر انار استان کرمان می بینیم. 
شاید اگر آموزش و پرورش صرفا به تکذیب نمی پرداخت و با پذیرش ماجرای تنبیه بدنی فرصت مطالعه و کالبدشکافی آن را می داد بهتر می شد درباره این وضعیت تصمیم گیری کرد.

توقف معلمان، حرکت بچه ها

یکی از چالش هایی که همواره بین دانش آموزان و معلمان منجر به اصطکاک شده فراتر از موضوع شیطنت دانش آموزان یا پرخاشگری آنها بحث بالارفتن اطلاعات و تجربه های دانش آموزان به سبب داشتن تکنولوژی و ابزارهای هوشمند جدید است که محتوای آموزشی کلاس ها آنها را خسته و کلافه می کند.

به عبارت دیگر موضوعاتی که الان دانش آموزان به واسطه تبلت، اینترنت و دسترسی به اطلاعات از محتوای آموزشی کتاب ها و آنچه معلمان می خواهند به آنها بگویند جلوتر رفته اند و نسبت به آنچه در کلاس ها مطرح می شود بی توجهی می کنند. معلمان نیز با دنیای کنونی دانش آموزان فاصله پیدا کرده اند.


این در حالی است که دکتر فریبا عدلی دانش آموخته مدیریت آموزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا معتقد است بچه ها با ابزارهای تکنولوژیکی که به آن ها داده شده است، قوی تر شده اند اما مدرسه به شدت از یادگرفتن و از رشد بازمانده است، من معتقدم نظام آموزشی از یادگیری بازمانده است، یادگیری و مدیریت آن طور که باید باشد نیست، بیش از 20 مهارت برای مدیر درمدرسه و مقاطع مختلف تعریف شده است، مدیران ما کجا تعلیم دیده اند، مدرک مدیران ما متفاوت از عمل آن ها است، یا باید بگوئیم تحصیلات اهمیتی ندارد یا اگر فرض تحصیلات و تخصص را قبول کردیم باید آن را رعایت کنیم، نظام آموزشی ما نظام یادگیرنده نیست، از تغییرات بازمانده است.

۲۰۲۰

کد خبر: 644002

وب گردی

وب گردی