ظرفیت 75 هزار نفری خوابگاه‌ها تا پایان برنامه ششم افزایش می یابد

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در زمینه خوابگاه‌هاگفت: طی یک برنامه کوتاه‌مدت ظرفیت خوابگاه‌های کشور طی سه سال و قبل از پایان برنامه ششم توسعه 75 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هفته خوابگاه‌ها در محل صندوق رفاه دانشجویان برگزار شد، با بیان اینکه 280 هزار ظرفیت در خوابگاه‌های مجردی دانشگاه‌های دولتی وجود دارد، افزود: از این تعداد 80 هزار ظرفیت متعلق به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و فرهنگیان، 30 هزار ظرفیت متعلق به موسسات غیرانتفاعی و خوابگاه‌های خودگردان و 170 هزار ظرفیت متعلق به دانشگاه‌های دولتی است.

او از افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بخشی از این افزایش ظرفیت به دلیل به ثمر رسیدن خوابگاه‌های در دست احداث و بخشی دیگر به دلیل کمک‌های خیرین و نهادهای عمومی غیردولتی بوده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به اقداماتی که در سال 94 در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی انجام شده، گفت: در حوزه خوابگاه‌های غیردولتی (خوابگاه‌های خودگردان) عکس العمل جدید برای تاسیس و اداره این خوابگاه‌ها به امضای وزیر رسیده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. هدف از تدوین این دستورالعمل ساماندهی و نظارت بیشتر بر خوابگاه‌های خودگردان بود که این ساماندهی و نظارت توسط شورای نظارت در استان و شهرستان انجام می‌شود. البته در حال حاضر مسؤلیت تاسیس و اعطای مجوز تاسیس خوابگاه‌ها بر عهده دانشگاه مادر هر استان است.

صدیقی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های به دست آمده میزان تخلفات در خوابگاه‌های خودگردان کاهش پیدا کرده است، افزود: اقدامی که در جهت افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها انجام شده این است که پرداخت کمک‌رهن و اجاره ساختمان‌ها توسط صندوق رفاه دانشجویان پیگیری می‌شود. به عبارت دیگر دانشگاه‌ها برای جبران کمبود ظرفیت‌های خوابگاهی باید ساختمان اجاره کنند و صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرده است که از دانشگاه‌هایی که برای این منظور نیاز به کمک دارند، حمایت خواهد کرد.

افزایش ظرفیت 3700 نفری خوابگاه‌ها

وی در ادامه از افزایش ظرفیت 3700 نفری 12 دستگاه خوابگاه خبر داد و گفت: سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتبار تامین و تجهیز خوابگاه‌های دانشگاهی را صددرصد تخفیف داد که امیدواریم این مساله در سال 95 نیز تکرار شود و این سازمان اعتبار تجهیز و تعمیر خوابگاه‌ها را در ابتدای تابستان صددرصد تخفیف دهد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به کمک خیرین در حوزه خوابگاه‌سازی گفت: در سال گذشته ساخت هشت خوابگاه توسط خیرین خوابگاه‌ساز آغاز شد و احتمالاً چند دستگاه از این ساختمان‌ها در تابستان تحویل داده می‌شود. از طرف دیگر بنیاد 15 خرداد برای ساخت خوابگاه‌های خواهران به کمک دانشگاه‌ها آمده و امیدواریم 13 خوابگاه به این وسیله ساخته شود.

4 درصد خوابگاه‌ها در رتبه یک قرار دارند

صدیقی در ادامه با اشاره به رتبه‌بندی خوابگاه‌ها در سال 94 گفت: یکی از اقداماتی که در سال 94 انجام شد رتبه‌بندی خوابگاه‌ها بود. بر این اساس خوابگاه‌ها به پنج رتبه تقسیم‌بندی شدند که چهار درصد خوابگاه‌ها در رتبه یک، 26 خوابگاه‌ها در رتبه دو، 33 درصد خوابگاه‌ها در رتبه سه، 30 درصد خوابگاه‌ها در رتبه چهار و هفت درصد خوابگاه‌ها در رتبه پنج قرار گرفتند. به طور کلی 1016 دستگاه خوابگاه در سطح دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که از این تعداد 700 دستگاه با بازرسی مستمر و مستقیم توسط صندوق رفاه برای رتبه‌بندی مورد بررسی قرار گرفت.

او در مورد شاخص‌های مورد نظر برای رتبه‌بندی خوابگاه‌ها توضیح داد: در دسترس بودن و نزدیک بودن خوابگاه به دانشگاه و سلف، وضعیت کیفی ساختمان خوابگاه، وضعیت اتاق‌های خوابگاه‌، سرانه فضای اتاق‌های خوابگاه، امکانات رفاهی درمانی، امکانات عمومی و تجهیزات داخل اتاق‌ها شاخص‌های اصلی مورد نظر برای رتبه‌بندی خوابگاه‌ها بودند.

اخذ اجاره‌بهای خوابگاه متناسب با رتبه‌بندی

رئیس سازمان امور دانشجویان در مورد اهداف رتبه‌بندی خوابگاه‌ها توضیح داد: شناسایی خوابگاه‌هایی که نیاز به تعمیر دارند و اخذ اجاره‌بهای خوابگاه‌ها متناسب با کیفیت آنها دو هدف مهم رتبه‌بندی خوابگاه‌ها بود. بر این اساس بعد تصویب هیات امنای مبنای اجاره‌بهای خوابگاه‌ها در سال 95 با توجه به رتبه‌ای که خوابگاه در آن قرار دارد، تعیین می‌شود. در این راستا ممکن است اجاره‌بهای خوابگاه‌هایی که در رتبه‌های چهار و پنج قرار دارند کاهش و اجاره‌بهای خوابگاه‌هایی که در رتبه‌های یک و دو قرار دارند افزایش نسبی پیدا کند.

اعطای چهار میلیارد و 400 میلیون وام مسکن مجردی در سال 94

صدیقی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های خوابگاه‌های دانشگاه‌ها پاسخگوی تقاضای دانشجویان نیست، افزود: از آنجایی که ظرفیت‌های خوابگاه‌های دانشگاه‌ها پاسخگوی تقاضای همه دانشجویان نیست، صندوق رفاه به دانشگاه‌ها وام مسکن و ودیعه مسکن اعطا می‌کند. در این راستا سال 94 صندوق رفاه چهار میلیارد و 400 میلیون تومان وام مسکن مجردی و 20 میلیارد و 300 میلیون تومان وام ودیعه مسکن متأهلی اعطا کرد که حدود 1500 دانشجوی متأهل را تحت پوشش قرار داد. وام ودیعه مسکن متأهلی برای دانشجویان نخبه با همکاری بنیان نخبگان به مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعطا شد.

ارتقای خوابگاه‌هایی که در رتبه‌های 4 و 5 قرار دارند

او از ارتقای خوابگاه‌هایی که در رتبه‌های چهار و پنج قرار دارند در سال 95 خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان و سازمان امور دانشجویان در سال 95 کمک به تعمیر و ارتقای خوابگاه‌هایی است که در رتبه های چهار و پنج قرار گرفته‌اند. امیدواریم در سال 96 هیچ خوابگاهی در رتبه پنج وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه وضعیت خوابگاه های دانشگاه های تهران نسبت به خوابگاه‌های دانشگاه‌های شهرستان چندان مطلوب نیست، گفت: به طور کلی 202 دستگاه خوابگاه در استان تهران و البرز وجود دارد که از این تعداد 86 دستگاه خوابگاه در رتبه‌های چهار و پنج قرار گرفتند.

تجهیز خوابگاه‌ها به اتاق‌های تندرستی

صدیقی در ادامه از تجهیز خوابگاه‌ها به اتاق‌های تندرستی خبر داد و گفت: قرار است در کنار خوابگاه‌ها با کمک صندوق رفاه دانشجویان و اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم اتاق‌های تندرستی تاسیس شود البته برخی از دانشگاه ها مجهز به این اتاق‌ها هستند که باید تعمیر و تقویت شوند.

افزایش ظرفیت 75 هزار نفری خوابگاه‌ها طی سه سال

او از اجرای یک برنامه کوتاه‌مدت برای افزایش ظرفیت 75 هزار نفری خوابگاه‌ها طی سه سال خبر داد و گفت: کار کارشناسی این مساله انجام شده است و احتمالا 750 هزار متر مربع به مساحت خوابگاه‌ها اضافه شود. هزینه این اقدام نیز برآورد شده است و باید گفت نمی‌توان همه اعتبارات این اقدام را توسط بودجه دولتی تامین کرد و باید از بخش خصوصی و سیستم بانکی کمک بگیریم. به همین دلیل فراخوانی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سال 95 اعلام خواهد شد و چنانچه 75 هزار ظرفیت به خوابگاه‌ها کشور اضافه شود، ظرفیت‌های خوابگاهی از سطحی معقول برخوردار می‌شود.

راه‌اندازی 3 خوابگاه در مهرماه جاری

رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان از راه‌اندازی سه خوابگاه در مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: ظرفیت هر کدام از این خوابگاه‌ها 250 نفر است.

20104

کد خبر: 644297

وب گردی

وب گردی