دیناروند: فقط دو محصول سویا و ذرت به صورت تراریخته ه در بازار کشور وجود دارد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فقط دو محصول سویا و ذرت به صورت تراریخته یا اصلاح ژنتیکی شده در بازار کشور وجود دارد و درج برچسب تراریخته بر روی این محصولات نیز اجباری شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، تراریخته یک فناوری جدید جهانی است که طی آن با استفاده از اصول مهندسی ژنتیک، ساختار ژنتیکی مثلا یک گیاه تغییر می کند و معمولا این کار به منظور مقاومت گیاه در برابر آفات یا بیماریهای گیاهی یا کم آبی و بهبود عملکرد یا بهره وری محصول کشاورزی انجام می شود.
رسول دیناروند درباره وضعیت محصولات تراریخته یا اصلاح ژنتیک شده در کشور و شایعات پیرامون آن توضیح داد: در مورد محصولات تراریخته،سیاست سازمان غذا و دارو این است که نه چشم بسته با آنها موافقت می کند و مجوز می دهد و نه چشم بسته مخالفت می کند.
او افزود: این سیاست رسمی سازمان غذا و دارو است اما برخی رسانه ها یا به عمد این سیاست را منتشر نمی کنند یا متوجه موضوع نمی شوند.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت ادامه داد: یک محصول تراریخته اگر شرایط کنترل لازم را نداشته باشد، می تواند مضر باشد و در عین حال اگر بررسی های لازم برای آن محصول انجام شده باشد، می تواند مضر نباشد و مفید باشد، این مسئله در تمام دنیا اثبات شده است و نمی توانیم چشم بسته درباره کل محصولات تراریخته صحبت کنیم.
دیناروند گفت: در مواردی دستکاری و اصلاح ژنتیک محصولات کشاورزی می تواند به افزایش تولید و مقاومت آنها در برابر کم آبی و آفتها کمک کند، در این موارد حتما باید از علم و فناوری روز دنیا استفاده کنیم اما در عین حال باید مراقب باشیم، اصلاحاتی که انجام می شود برای سلامت مردم خطر نداشته باشد.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مهمترین محصولاتی که اکنون در دنیا تراریخته یا اصلاح ژنتیک می شوند، سویا و ذرت هستند که بیش 20 تا 30 سال، این اصلاحات انجام شده و در طول این مدت مصرف انسانی آنها هیچ عارضه ای نداشته است.
او ادامه داد: میلیاردها نفر در دنیا این محصولات را مصرف کرده اند و هیچ عارضه ای دیده نشده است، بنابراین دلیل ندارد، چشم بسته مخالفت کنیم.
دیناروند در پاسخ به این پرسشی که چه محصولات تراریخته ای اکنون در کشور مجوز دارد و مصرف می شود، توضیح داد: فقط محصولات تراریخته ای که تاییدیه های بین المللی داشته و سابقه مصرف در کشورهای دیگر را داشته اند مجوز واردات گرفته اند و اکنون فقط روغن سویا، دانه سویا و ذرت تراریخته مجوز واردات دارند و به جز این دو محصول مجوز واردات به هیچ محصول تراریخته دیگری داده نشده است.
او تاکید کرد: برخلاف آنچه در برخی رسانه ها ادعا شده، تاکنون واردات برنج تراریخته یا سایر کالاهای اصلاح ژنتیکی شده در کشور نداشته ایم.
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره امکان ورود محصولات تراریخته قاچاق به کشور تاکید کرد: در بازار قاچاق و غیر قانونی هر اتفاقی ممکن است بیفتد، البته حتی در بازار قاچاق نیز تاکنون برنج تراریخته در کشور دیده نشده است.
او اضافه کرد: تاکید می کنم تنها محصولات تراریخته ای که از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته اند، روغن و دانه سویا و به مقدار کمتر ذرت است که از سال گذشته با ابلاغ سازمان غذا ودارو، عرضه کنندگان این محصولات باید روی محصولات خود بنویسند که تراریخته است و درج این کلمه روی این محصولات در سال 95 اجباری شده است.
دیناروند گفت: با وجودی که تاکنون هیچ عارضه ای برای این محصولات دیده نشده است،اما مردم حق دارند، بدانند چه محصولی مصرف می کنند و باید حق انتخاب داشته باشند.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: محصولات تراریخته مجوز دار در کشور وارداتی هستند و مسئولیت پیگیری تولید داخل آن با وزارت جهاد کشاورزی است.
او در پاسخ به پرسش دیگر درباره اینکه آیا قرار است به محصولات کشاورزی دیگری هم مجوز تولید یا واردات محصولات تراریخته داده شود، گفت: برای دو محصول برنج و پنبه نیز درخواستهایی به سازمان غذا و دارو آمده است که در حال بررسی است اما تاکنون هیچ مجوزی برای این محصولات و سایر محصولات کشاورزی در این زمینه داده نشده است.

20106

کد خبر: 644406

وب گردی

وب گردی