آسیا تایمز: سیاست "چماق و هویج" آمریکا، روابط واشینگتن و تهران را خدشه دار می کند

وبسایت "آسیا تایمز" در گزارشی نوشت: دخالت مستقیم روسیه در سوریه منجر به تغییر روابط مسکو و تهران شد. روابط تهران با غرب نیز در کل دستخوش تغییراتی شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، اما این تغییر شاید آنگونه که جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام انتظار داشت، پیش نرفت. گفته می شود تا زمانی که بحران سوریه حل و فصل نشده است، رابطه ایران و آمریکا اینگونه خواهد بود. اختلاف ایران و آمریکا بیشتر به این خاطر است که تحریم های اروپایی سریعتر از تحریم های آمریکا در حال لغو شدن هستند. حتی گفته می شود نفت ایران در ماه ژوئن (کمتر از یک ماه آینده) وارد بازار اروپا می شود.

به نوشته این وبسایت، زمانی که ایران صادرات خود را آغاز کند، همانند پیش از سال 2012 روزانه بیش از 700 هزار بشکه نفت وارد بازار اروپا می کند. دستیابی ایران به بازار اروپا باعث می شود تهران درآمدهای زیادی را به یورو بدست آورد و بازار نفت را دوباره از عربستان سعودی بازپس گیرد. عربستان سعودی نیز بیش از این نمی تواند اروپا را مجبور کند بر ایران فشار آورد؛ زیرا اروپا نیز از دریافت نفت ارزانتر از ایران سود می برد.
جالب است که به تازگی در "نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی" ایران شرکت های مشهور 38 کشور جهان حضور داشتند. در حالی که ایران از دسترسی به بازار اروپا خوشحال است، آمریکا چنین امکانی را به تهران نمی دهد. برخی از تحریم های آمریکا همچنان به قوت خود باقیست. موضوع آزاد کردن دارایی های بلوکه شده ایران نیز به افزایش اختلاف میان دو کشور دامن زده است.
در ادامه این گزارش آمده است: "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا در نشست اخیر با همتای ایرانی خود اعلام کرد دولت آمریکا تمایل دارد برای بهبود روابط با تهران، دارایی های بلوکه شده این کشور را آزاد کند. این درحالیست که دادگاه عالی آمریکا به تازگی قانونی را تصویب کرده است که به موجب آن حدود 2 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران به خانواده های قربانیان آمریکایی که در بمبگذاری سال 1983 در بیروت کشته شدند، پرداخت می شود.
درحالی که ایران هرگونه دخالت در این موضوع را تکذیب کرده است، این پول که به بانک مرکزی ایران تعلق دارد پیش از حکم دادگاه بلوکه شد. تهران مصادره این اموال را "دزدی" خواند. هفته گذشته نیز 120 عضو جنبش عدم تعهد در آمریکا با صدور بیانیه ای حکم دیوان عالی این کشور را برای مصادره اموال ایران محکوم کردند.
به نوشته آسیا تایمز، آمریکا قصد دارد از اختلافات روبه رشد ایران و روسیه به نفع خود استفاده کند؛ اما بدون اعمال فشار از جانب عربستان سعودی و اسرائیل به روسیه امکان انجام این کار وجود ندارد. انتظار می رود سیاست چماق و هویج آمریکا تا سال آینده و روی کار آمدن رئیس جمهور بعدی ادامه داشته باشد. حتی با وجود رابطه گرم وزرای خارجه ایران و آمریکا، تهران تصمیم گرفته است از آمریکا به دلیل دزدی اموال خود شکایت کند. حتی رئیس جمهور ایران پیشتر گفته بود اجازه نمی دهیم آمریکا پول ایران را به راحتی ببلعد.
۳۰۰۳۰۰
کد خبر: 644517

وب گردی

وب گردی