مخبردزفولی: تحریم‌ها باعث شده آینده ایران بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان بنا نهاده شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی سه ضلع علم و فناوری، فرهنگ و اقتصاد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی دارد گفت:ضلع سوم جهش تمدنی ما اقتصادی است که جنسش اقتصاد مقاومتی باشد و این مسأله بدون اقتصاد دانش‌بنیان محقق نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا مخبر دزفولی در همایش ملی «فرهنگ دفاعی»، ‌اظهار کرد: چون ذات انقلاب اسلامی فرهنگی است، همیشه در معرض تهاجم بوده و به همین دلیل دفاع امری ضروری به حساب می‌آید. جریان انقلاب اسلامی با ابتکار امام (ره) و استمرار آن با تدابیر مقام معظم رهبری و همه دلسوزان نظام در این سی و چند سال در مقابل جریان سلطه جهانی که با پیام فرهنگی انقلاب اسلامی مواجه شده در حال دفاع عمیق و جدی است.

وی ادامه داد: اگر رئیس بودیم و قدرت دفاع و برنامه‌ریزی نداشتیم نمی‌توانستیم در مقابل این همه کشور که با اصل انقلاب مخالف هستند،‌ جریان‌سازی کنیم. تمدن نوین اسلامی سه ضلع علم و فناوری، فرهنگ و اقتصاد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی دارد که اگر بتوانیم این سه ضلع را درست بشناسیم و برای آنها طراحی داشته باشیم و بعد به آن عمل کنیم، قطعاً یک دیوار مستحکم فرهنگی و بنیانی مرصوص ایجاد خواهیم کرد.

مخبر دزفولی با اشاره به گزارش سال 2015 یونسکو درباره جهت‌گیری جهان به سوی سال 2030، یادآور شد: در این گزارش آمده که ایران به دنبال این است تا جریان اقتصاد منبع‌محور خود را به دانش‌محور تبدیل کند و نوع اقتصاد دانش‌محور خود را به اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است. ایران عزم خود را جزم کرده که نتایج تحقیقات خود را هرچه زودتر تجاری کند و اولویت ویژه‌ای به دانش سلول‌های بنیادی،‌ هوافضا،‌ هسته‌ای، فناوری اطلاعات، نفت و زیست‌محیطی داده است. این گزارش می‌گوید که تحریم‌ها باعث شده آینده ایران بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان بنا نهاده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بیش از 30 هزار نفر در ایران کار علمی اشتغال‌زا می‌کنند، افزود: بسیاری از جریان‌های علمی در کشور خودشان را تطبیق داده‌اند تا مشکلات را حل کنند و طبق گزارش یونسکو انزوایی که تلاش شده بود برای ایران ایحاد شود باعث شده تا اختراعاتی خیره‌کننده‌ای در کشور به وجود آید و خود غربی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2030 جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های نوظهور خواهد بود. البته به شرطی که این تلاش‌ها استمرار یابد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دشمن به دنبال تغییر فرهنگی ماست، افزود: از سایت‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای گرفته تا بازی‌های رایانه‌ای و حتی عروسک‌هایی که به کشور وارد می‌شود همه به دنبال این هستند که سلوک فرهنگی ما را تغییر دهند که البته ما نیز باید مقابله به مثل کنیم. به طور مثال امروز بازی‌های رایانه‌ای که ساخته‌ایم در اروپا هم خریداری می‌شود و حتی طبق گفته خود غربی‌ها خطر بازی‌های رایانه‌ای ساخت ایران اگر از برنامه هسته‌ای بیشتر نباشد، کمتر نیست. با وجود اینکه ما پیام انسان‌ساز برای آنها داریم آنها احساس خطر کرده‌اند. پس چگونه است که ما نباید در مقابل هجمه فرهنگی غرب احساس خطر کنیم.

مخبر دزفولی اضافه کرد: در فرهنگ همچنان کار زیادی داریم چون ابعاد گسترده و پیچیده‌ای دارد و سرمایه‌گذاری دشمن نیز چند برابر ماست اما در این زمینه ما هم برنامه‌های کمی و کیفی داریم و اگر عزمش را پیدا کنیم می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های درستی برای آینده داشته باشیم. شرط اصلی قوام پیدا کردن ضلع دوم وحدت همه نیروهای انقلاب و همه آنهایی است که دل در گرو آرمان امام (ره)، مقام معظم رهبری و شهدا دارند و نباید عده‌ای سطح چنین موضوعاتی را تنزل دهند چرا که این موضوعات ملی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: باید تلاش کنیم که به آرزوی امام (ره) که برافراشتن پرچم اسلام در جهان بود برسیم. آثار این موضوع را در بیداری اسلامی می‌بنیم و دشمنان چه بخواهند و چه نخواهند اینها آثار انقلاب اسلامی است و مهم این است که ما راه را گم نکنیم و نسبت به آن متعهد باشیم.

مخبر دزفولی در پایان گفت: ضلع سوم جهش تمدنی ما اقتصادی است که جنسش اقتصاد مقاومتی باشد و این مسأله بدون اقتصاد دانش‌بنیان محقق نمی‌شود. اگر آن دو ضلع اول یعنی علم و فناوری و فرهنگ قوام پیدا کرده‌اند هنوز این ضلع سوم قوام کافی را نیافته و همه باید به دنبال کمک کردن برای استحکام ضلع سوم یعنی اقتصاد مقاومتی باشیم. چرا که وقتی این سه ضلع با یکدیگر شکل بگیرند مطمئناً‌ جهش علمی مورد نظر مقام معظم رهبری شکل خواهد گرفت و اضلاع تمدن نوین اسلامی کامل خواهد شد.

203/201

کد خبر: 644618

وب گردی

وب گردی