درخواست عمو مهربان از رئیس جدید صدا و سیما؛ صدای ما در این چند وقت به جایی‌ نرسید

مجتبی ظریفیان می گوید: شبکه های ماهواره‌ای از لحاظ برنامه سازی بسیار خوب و هدف مند عمل می کنند. آنها در تلاشند تا فرهنگی‌ متفاوت با فرهنگ ایرانی‌ را به کودکان ما بیاموزند ما نیز هیچ کاری در جهت ثبات فرهنگ ایرانی‌ انجام نمی دهیم. آنها به راحتی‌ دارند با انیمیشن‌هایی که از لحاظ ساختاری خوب اما از لحاظ اخلاقی‌ تخریب کننده است، برای ۲۰ سال دیگر کشور ما برنامه ریزی می کنند.

مجتبی‌ ظریفیان ملقب به عمو مهربان برنامه های کودک در گفتگو با ایسکانیوز در مورد تجربه کار برای بزرگسالان گفت: من اجرای بزرگسال هم داشته‌ام اما مسئله ای که باعث می شود ما در کار بزرگسال ادامه ندهیم، انرژی مثبتی است که از بچه ها می گیریم. این انرژی در بزرگسال کمرنگ است. بچه ها صادق اند و اگر کار را دوست داشته باشند یا نه خیلی‌ راحت می‌گویند، اما بزرگسال این صداقت را ندارد. در نتیجه یک سری لحظه ها در اجرای کودک است که بسیار ناب است و وقتی‌ شما برای کودک اجرا کنید در اصل دل بزرگسال هم بدست می آورید.

وی ادامه داد:از طرفی‌ برآورد‌های برنامه بزرگسال خیلی‌ بالاتر است. ما گاهی فکر می‌کنیم به سمت برنامه بزرگسال برویم اما آنقدر هزینه‌های دکور و صحنه بالا است که نمی‌شود اما کار کودک با کمترین هزینه‌ها جمع می شود. سریال‌ها یا برنامه های‌ بزرگسال بسیار هزینه دارد اما به محض اینکه اسم برنامه کودک می آید کمترین بودجه به آن تعلق می‌گیرد با اینکه بیشترین بیننده را دارد. مجلس ما باید این را تصویب کند که هزینهٔ بیشتری را به کودک اختصاص دهند زیرا تربیت کودک خیلی‌ مهم تر است و برای ۲۰ سال آینده کشور نوعی برنامه ریزی به حساب می آید. در زمینه کودک بسیار کوتاهی شده است. امیدوارم دولت و مجلس و همچنین رئیس جدید سازمان آقای علی عسگری اقدامی در جهت بهبود شرایط کودک انجام دهند.

وی درمورد رئیس جدید صداوسیما ادامه داد: خوشحالی‌ که وجود دارد این است که آقای علی عسگری چندین سال تجربهٔ کار در سازمان را دارند و با این کار آشنا هستند. دوستانی هم که در سازمان هستند از کارآمدی ایشان صحبت می کنند. من فقط یک چیز را می‌خواهم، اینکه به کار کودک بها دهند و کار کودک را دوباره زنده کنند. در حال حاضر شبکه های ماهواره‌ای از لحاظ برنامه سازی بسیار خوب و هدف مند عمل می کنند. آنها در تلاشند تا فرهنگی‌ متفاوت با فرهنگ ایرانی‌ را به کودکان ما بیاموزند ما نیز هیچ کاری در جهت ثبات فرهنگ ایرانی‌ انجام نمی دهیم. آنها به راحتی‌ دارند با انیمیشن‌هایی که از لحاظ ساختاری خوب اما از لحاظ اخلاقی‌ تخریب کننده است، برای ۲۰ سال دیگر کشور ما برنامه ریزی می کنند. وقتی‌ هم ما تولیدات خوب نداشته باشیم بچه ها به سمت این شبکه‌ها می روند. در میان این برنامه ها ما می بینیم که تبلیغاتی را نشان می دهند که برای کودکان بسیار نامناسب و غیر اخلاقی‌ است. صدای ما در این چند وقت به جایی‌ نرسید یا حداقل جزو اولویت‌ها نبودیم. ما داریم با کار نکردن کمک می‌کنیم که شبکه های خارجی موفق شوند. اکنون امیدوارم با حضور آقای علی‌ عسگری، شکافی که در سازمان بود از بین برود و یک دلی‌ در بین ما ایجاد شود. امیدوارم همانطور که برای سریال سازی و برنامه های‌ اجتماعی‌ وقت و هزینه می گذارند به فکر کار کودک هم باشند زیرا بچه ها تشنهٔ کار خوبند. امیدوارم که اجازه بدهند این اتفاق بیفتد. ما افراد خلاق زیادی در زمینه کار کودک داریم اما شرایطی برای ابراز مهیا نیست و امیدوارم با حضور ایشان شرایط بهتر شود.

عمو مهربان در مورد برنامه ی‌ کاری خود گفت: در حال حاضر یکی از کارهایی که در دست داریم کار جیب جیب است که ۱۳ قسمتش در ایام نوروز پخش شد. در این حال قرار بر این است که ۵ شنبه و جمعه ها کار جدیدی را به روی آنتن ببریم که با حضور بچه ها اجرا می شود و دکوری رئال دارد. این از اولویت های برنامه سازی ما است. البته کارهای دیگری نیز در شبکه‌های مجازی و استانی داریم که همه این برنامه ها را به صورت موازی باهم به جلو می بریم. همچنین پیشنهاد های همکاری با شبکه اصفهان هم داریم. در بعضی‌ از کارها خانم آزیتا رضایی کارگردان اند و من تهیه کننده و در بعضی‌ کارهای دیگر جایمان عوض می شود.

مجتبی ظریفیان در مورد کار جدیدش گفت: قرار است سبک متفاوت تری را با حضور بچه ها به اجرا بگذاریم و کارمان موزیکال تر باشد. در این ۳ سال ما برنامه گرافیکی داشتیم اما می توانیم بعداز این سال ها با توجه به شرایطی که رو به بهبود است، برنامه ای‌ با حضور بچه ها داشته باشیم. از زمانی‌ که در شبکه ۲ شروع به فعالیت داشتیم سعی‌ کردیم هر برنامه را متفاوت با کار قبلی‌ بسازیم و اجرا کنیم. هرجا که احساس می‌کنیم که به سمت تکرار می‌رویم فضا را عوض می‌کنیم. زودتر از این ها قصد داشتیم این تغیرات را ایجاد کنیم اما به دلیل نبود اسپانسر و شرایط مالی سازمان قادر به این کار نبودیم. اکنون قرار است یک ارگان کاملا علمی‌ کمک کوچیکی به ما بکند که بتوانیم فضا و دکور را عوض کنیم.

505502

کد خبر: 644959

وب گردی

وب گردی