چکناواریان: هنرمند نقش الگو را برای اجتماع ایفا می کند

لوریس چکناواریان معتقد است: فرقی نمی کند هنرمند باشی یا ورزشکار، حتی اگر یک شهروند عادی هم باشی باید برای نگهداری از منابع طبیعی کشور دقت کنی و خودت را مقابل حفاظت از آن ها مسوول بدانی.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، لوریس چکناواریان درباره مقابله با پدیده خشکسالی گفت: « فرقی نمی کند هنرمند باشی یا ورزشکار، حتی اگر یک شهروند عادی هم باشی باید برای نگهداری از منابع طبیعی کشور دقت کنی و خودت را مقابل حفاظت از آن ها مسوول بدانی. محیط زیست برای همه است و همه باید به آن اهمیت دهند. باید قدر آب را بدانیم، کشور ما دیگر کشور پر آبی نیست، نمی توان همچنان نسبت به طریقه مصرف آب بی توجه بود و آّب را هدر داد. شیوه های غلط مصرف را کنار بگذاریم و نسبت به آبی که هدر می دهیم احساس مسوولیت داشته باشیم. اگر کمی به روش های غلط خود در حین هر کاری دقت کنیم می بینیم که روزانه چه میزان آب سالم را راهی فاضلاب می کنیم و به آن بی توجه هستیم. مقابله با پدیده خشکسالی اقدامی است که همه باید برای آن تلاش کنند.
این موسیقی دان به نقش هنرمندان در فعالیت های حفاظت از محیط زیست اشاره می کند و می گوید: هنرمند مورد قبول جامعه است و در بسیاری موارد نقش الگو را برای اجتماع ایفا می کند. برای همین می توان از این جایگاه استفاده کرد که بعضی کاستی ها را به مردم یادآوری کرد. مردم به موسیقی، تئاتر و سینما علاقه نشان می دهند، برای همین می توان از این طریق آنها را با بحران های اجتماعی آشنا ساخت و به استفاده صحیح از طبیعت تشویق کرد. اگر چه کار زمان بری خواهد بود اما بی تردید نتیجه خوبی در پی خواهد داشت. البته این کار از طریق موسیقی سخت تر است اما هنرهای دیگر مثل تئاتر و سینما کمی راحت تر می توانند مراقبت از محیط زیست را در آثارشان بازتاب دهند. موسیقی برای انکار نیاز به حمایت دارد. چون اجرای یک ارکستری با موضوع محیط زیست حاصل نوشتن قطعات حساس و ظریفی است و اجرای آن به مراتب سنگین تر است. اما اگر ارکستر حمایت شود قطعا می توان به نتیجه دلخواه رسید و مردم را با شنیدن یک قطعه موسیقی با موضوع محیط زیست مجذوب کرد.
چکناواریان جشنواره فیلم سبز را برداشتن یک قدم اساسی برای محیط زیست معرفی کرد و گفت: این جشنواره همت خوبی به خرج داده است. هر کاری که جنبه آگاهی بخشی به مردم داشته باشد کار مهمی است. خصوصا اگر این آگاهی در زمینه مراقبت از محیط زیست باشد. جشنواره ای که تم اصلی آن آب است و اهمیت این عنصر حیاتی را یادآور می شود قطعا جشنواره خوبی است.
چکناواریان اهمیت به محیط زیست را به خاطر نسل آینده یک ضرورت دانست و ادامه داد: نمی توان به نسل آینده، تربیت تحصیل و سلامتی آنها اهمیت داد اما محیط زیست را تخریب کرد، آب را هدر داد، در خیابان آشغال ریخت، هوا را آلوده کرد و خیلی کارهای دیگر که باعث از دست رفتن سرمایه های طبیعی مان می شود. این سرمایه ها برای نسل آینده هم هست و اگر به نسل آینده اهمیت می دهیم باید به محیط زیست هم اهمیت بدهیم. بیاییم کمی هم برای نسل آینده آب بگذاریم.
این هنرمند با نگرانی از بحران خشکسالی تاکید کرد: وقتی فکرش را می کنیم که ممکن است ایران تا چند سال آینده با بی آبی رو به رو شود نگران می شویم. اگر این اتفاق بیفتد همه مجبور به مهاجرت و ترک خانه و سرزمین می شویم. همین حالا هم خیلی ها به خاطر آلودگی هوا شهرها را رها کردند و به روستاها و حواشی شهرها پناه برده اند که عمر طولانی تر و سالم تری داشته باشند. شاید اگر از همین حالا هم مراقب مصرف آب نباشیم خشکسالی زودتر شروع شود.
او افزود: «وقتی هوا آلوده می شود نمی توان هیچ کاری کرد، آدم در روزهایی که هوا ناپاک است خوشحال نیست و نمی تواند به زندگی اش برسد. پس چرا برای سالم بودن آب و هوا تلاش نمی کنیم.
چکناواریان در پایان گفت: اگر روحیه همدلی و انسجام در مردم ایجاد شود که همه با هم کمک کنیم محیط زیست سالمی داشته باشیم قطعا این اتفاق می افتد. محیط زیست برای همه مردم است و همه باید برای حفظ آن تلاش کنند. بحران های محیط زیست هم مثل باقی معضلات اجتماعی نیاز به روحیه جمعی دارد که در مسیر درست قرار گیرد.
503502

کد خبر: 645026

وب گردی

وب گردی