ثمری خبر داد: واگذاری میدان نفتی کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای طرح ازدیاد مخازن نفتی

مدیرکل ارتباط صنعت دانشگاه آزاد اسلامی از حضور این دانشگاه در بین ۹ دانشگاه حاضر در اجرای طرح ازدیاد مخازن نفتی خبر داد و گفت: میدان نفتی کرنج برای اجرای این طرح به دانشگاه آزاد واگذار شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، در سالی که موسوم به اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی است محققان کشور سعی در بومی‌سازی بسیاری از فناوری‌ها دارند تا اقتصاد مقاومتی را با «ما می‌توانیم» محقق کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز همزمان با سی و چهارمین سالگرد تاسیسش در حاشیه جشنواره فرهیختگان و تقدیر از برترین‌های پژوهشی خود، دستاوردهای محققان را در نمایشگاهی به معرض نمایش می‌گذارد.

در رابطه با چگونگی برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه آزاد با داوود ثمری مدیرکل ارتباط صنعت دانشگاه آزاد گفت‌وگو کردیم.

چهارمین جشنواره فرهیختگان در روزهای آینده برگزار می‌شود، در این جشنواره قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد؟

چهارمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد برای تقدیر از برترین‌های دانشگاه آزاد در 26 زمینه پژوهشگر برتر، مرکز تحقیقات برتر، واحد فناور برتر، طرح فناور برتر، آزمایشگاه برتر، مجله برتر، مدیر پژوهشی برتر، محصول تجاری‌شده برتر، اختراع برتر، کتاب برتر، کارشناس آزمایشگاه برتر، مرکز رشد برتر، انجمن علمی ـ دانشجویی برتر، پژوهشگر جوان برتر، واحد دانشگاهی برتر، آموزشگاه سمای برتر، مدرسه برتر، دانش‌آموز برتر، کارآفرین برتر برگزار می‌شود که در این جشنواره 79 نفر مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

نحوه تقدیر از این برگزیدگان به چه صورت است؟

به برگزیدگان جایزه نقدی، نشان طلا، نقره یا برنز، لوح تقدیر، تندیس و گرنت پژوهشی تعلق می‌گیرد.

اعطای گرنت پژوهشی نیز بخشنامه خاص خود را دارد و در این جشنواره به این صورت اعطا می‌شود که اعضای هیأت علمی برنده جوایز برتر، دو برابر جایزه نقدی خود گرنت دریافت می‌کنند.

جایزه ویژه امام خمینی(ره) نیز به این صورت است که امسال هیچ برگزیده‌ای برای نشان طلا انتخاب نشد ولی برای نشان نقره، گرنت 20 ملیونی و برای نشان برنز، گرنت 15 میلیونی اختصاص می‌یابد.

به طور کلی وضعیت ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد به چه صورت است؟

وضعیت ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد مانند دانشگاه‌های دیگر است، به‌طوری که دولت منابع زیادی برای تأمین بودجه دانشگاه‌ها ندارد و به همین دلیل طرح آنچنانی بین صنعت و دانشگاه تعریف نمی‌شود.

ولی با این وجود ما طرح‌هایی را در دست اجرا داریم به طوریکه ما جزو 9 دانشگاهی هستیم که برای اجرای طرح ازدیاد مخازن نفت به ما میدان نفتی واگذار شده است و در حال حاضر بر روی میدان کرنج فعالیت می‌کنیم، یک میدان نیز قرار است در آب به ما واگذار شود که آن هم میدان سلمان است.

اجرای پروژه میدان کرنج در چه مرحله‌ای است؟

پروژه بزرگ را با مناطق نفت‌خیز جنوب تعریف کردیم، یک پروپوزال ما جامع‌سازی شده، با یک دانشگاه معتبر خارجی یعنی دانشگاه نفت و گاز روسیه هماهنگ کردیم، با یک دانشگاه دیگر روسیه و یک دانشگاه دیگر از نروژ نیز مذاکره داشتیم، پروپوزال دوم ما نیز در مرحله نهایی است، در بحث سیمان سبک و گل سبک نیز فعال هستیم.

پروژه‌های نفتی در فاز اول در مرحله ازدیاد برداشت است، یعنی چه کار کنیم که برداشت نفت در مخازن بیش‌تر شود، ولی در فازهای بعدی به بحث تأسیسات محور و چاه‌محور می‌پردازیم. در حال حاضر تمام پروژه‌ها مخزن‌محور است.

در بحث اقتصاد مقاومتی دانشگاه آزاد چه فعالیت‌هایی داشته است؟

در بحث اقتصاد مقاومتی، پروژه نفت دانشگاه آزاد از طرف وزارت نفت به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور معرفی شده و طرح ما جزء برنامه‌های اقتصاد مقاومتی قرار دارد.

نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه آزاد نیز نمایشی از تولید داخل است، یعنی اقتصاد مقاومتی به‌خوبی پوشش داده می‌شود، اقتصاد مقاومتی یعنی چقدر بتوانیم روی پای خود بایستیم که در این نمایشگاه این کار صورت گرفته است.

نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه آزاد از چه زمانی و به چه صورت برگزار می‌شود؟

637 محصول از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد در نمایشگاه دستاوردهای این نمایشگاه از 30 اردیبهشت تا پنجم خرداد ارائه می‌شود که از عموم دانشجویان و سرمایه گذاران بخش صنعت دعوت می‌کنیم در این نمایشگاه حضور یابند.

همچنین در این نمایشگاه قرار است از 34 محصول در حوزه‌های مختلف فناوری رونمایی شود، محصولات ما در زمینه رباتیک، نانو ذرات، پزشکی و صنعت خودرو است و 23 محصول تجاری سازی شده را ارائه می‌کنیم.

از 20 استان محصولات مختلفی در نمایشگاه عرضه می‌شود که استان اصفهان و واحد نجف آباد و همچنین استان تهران و واحد علوم و تحقیقات بیشترین طرح‌ها را ارائه دادند.

20104

کد خبر: 645055

وب گردی

وب گردی