ویروس زیکا و افزایش نگرانی ها از گسترش بیماری هم زمان با شروع بازی های المپیک ریو 2016

کمتر از سه ماه دیگر تا برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ در شهر ریودوژانیرو برزیل باقی مانده است. در این بین ویروس زیکا و گسترش روز‌افزون آن در کشور‌های آمریکای لاتین و به خصوص برزیل به یکی از نگرانی‌های مهم مقامات بهداشتی تبدیل شده و احتمال شیوع این ویروس در بین ورزشکاران و توریست‌ها بیشتر از قبل به نظر می‌رسد. با زومیت همراه باشید.

به گزارش ایسکانیوز، ویروس زیکا همچنان به سرعت بالای گسترش خود ادامه می‌دهد و برآورد می‌شود که نزدیک به ۲.۲ میلیارد نفر در طول فصل گرم سال در خطر ابتلا به این ویروس قرار خواهند گرفت. برزیل به تنهایی نزدیک به ۱.۵ میلیون مورد مبتلا به زیکا را به نام خود ثبت کرده و نزدیک به هزار مورد نوزاد میکروسفالی در این کشور به دنیا آمده‌‌اند. چندی پیش ارتباط ویروس زیکا با میکروسفالی توسط محققان آمریکایی تایید شد.

برای زیکا تا به حال واکسن خاصی به بازار ارائه نشده و شیب مبتلایان به آن در حال افزایش است. این موارد در کنار شروع المپیک ریو ۲۰۱۶ و ورود میلیون‌ها گردشگر و ورزشکار به برزیل باعث ایجاد نگرانی میان مسئولان بهداشتی شده است. دکتر امیر عطاران در مجله‌ی Public Health Review دانشگاه هاروارد می‌نویسد:

بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ در حالی در برزیل برگزار خواهد شد که این کشور بیشترین آمار مبتلایان به ویروس زیکا را به نام خود ثبت کرده است. ورود گردشگران و ورزشکاران به این شهر آن‌ها را در معرض مستقیم این ویروس قرار خواهد داد. اگرچه احتمال لغو شدن این بازی‌ها وجود ندارد ولی جهش در افزایش مبتلایان به ویروس زیکا حتمی به نظر می‌رسد. اگرچه ریودوژانیرو از مراکز اصلی زیکا به حساب نمی‌آید و این شهر از زیرساخت‌های بهداشتی مناسبی برخوردار بوده ولی شهر در قلب برزیل واقع شده است.

تا قبل از این فکر می‌کردیم که ویروس زیکا رفتاری مشابه با تب دنگی از خود نشان دهد چرا که هر دو از طریق نیش پشه‌ی آلوده‌ی آیدس آیگیپتی منتقل می‌شوند. اما با شروع فصل سرما میزان شیوع زیکا برخلاف تب دنگی کاهشی از خود نشان نداد، در حالیکه در زمستان سال گذشته از میزان شیوع تب دنگی کاسته شد.

نزدیک به ۷.۵ میلیون بلیط برای بازی‌های المپیک در دسترس هستند و پیش‌بینی می‌شود که ۵۰۰ هزار نفر در حین بازی‌ها به برزیل سفر کنند. البته باید به این آمار تعداد نیروهای کاری و ۱۶ میلیون ساکن شهر هم اضافه کرد تا خطر بزرگ زیکا را در میان این افراد مشاهده کرد.

بیانیه‌ی سازمان بهداشت جهانی در مورد نبود محدودیت‌های مسافرتی و تجاری با برزیل به معنای آن است که هیچ دلیلی برای لغو یا به تاخیر انداختن بازی‌های المپیک وجود ندارد. کمیته‌ی المپیک همکاری‌های نزدیکی با سازمان‌ جهانی بهداشت دارد و شرایط بهداشتی منطقه را به طور کامل مورد کنترل قرار داده‌ایم. ما مطمئن هستیم که شرایط بهداشتی شهر تا سه ماه آینده به طور مرتب پیشرفت خواهد کرد.

اگرچه ابتلا به ویروس زیکا کشنده نیست و برای خیلی از افراد علائم خیلی خفیفی از خود نشان می‌دهد، اما ابتلا به زیکا به خصوص برای مادران و زنان باردار اثرات مخربی خواهد داشت. همچنین نحوه‌ی انتقال آن نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، نیش پشه‌ی آلوده منبع اصلی شیوع این ویروس بوده اما مواردی از انتقال آن توسط رابطه‌ی جنسی و مایعات بدنی نیز مشاهده شده است. مطالعات جدید نشان می‌دهند که جنین ۲۹ درصد از زنان باردار مبتلا به ویروس زیکا دارای ناهنجاری‌های شدید هستند.

همچنین گونه‌ی این ویروس که در برزیل شایع شده نسبت به گونه‌هایی در کشور‌های دیگر خطرناک‌تر ظاهر شده است. نتایج یک تحقیق با تمرکز بر جزایر پلی‌نزی، منشا اصلی ویروس در برزیل، نشان می‌دهد که اگر جنین به وسیله‌ی این گونه‌ی خاص از زیکا آلوده شود شانس میکروسفالی در آن جنین ۵۳ برابر افزایش می‌یابد.

از طرفی عوارض زیکا تنها محدود به مادران باردار و میکروسفالی نمی‌شود، سندروم گیلن‌باره از جمله ناهنجاری‌های عصبی است که رابطه‌‌ای با زیکا دارد.

دکتر عطاران در ادامه اضافه می‌کند:شیوع گسترده‌ی ویروس زیکا در برزیل به ما‌ه‌های می و اوت سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد که با ابتلای یک فرد آلوده این ویروس به طور فزاینده‌ای بین افراد شایع شد. بازی‌های المپیک نیز می‌تواند این روند را ادامه دهد و با ورود توریست‌ از کشورهای مختلف زیکا را به خارج از برزیل و آمریکای لاتین منتقل کند. اگرچه بازی‌های المپیک باعث نزدیک‌تر شدن ملیت‌ها به هم می‌شود و برای کشور‌های میزبان رونق اقتصادی به همراه دارد، اما نقش اخلاقیات و مسئولیت اجتماعی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک چه می‌شود؟ مسئولیت نوزادانی با ناهنجاری‌های عصبی را چه کسی بر عهده می‌گیرد؟

منبع: زومیت

20101

کد خبر: 645163

وب گردی

وب گردی