شارژ فوق‌سریع VOOC و آن چه که باید در مورد آن بدانید

یکی از شرکت‌هایی که رویکردی بسیار جدی درزمینه‌ی شارژ فوق‌سریع دارد، اوپو (OPPO) است که به‌جای استفاده از سیستم‌های شارژ فوق‌سریع موجود در بازار، سیستم انحصاری خود با نام VOOC را طراحی کرده است.

در حال حاضر انواع مختلف سیستم‌های شارژ فوق‌سریع برای گوشی‌های هوشمند طراحی و ساخته می‌شود و تولیدکننده‌ها بنا به اولویت‌ها و صلاح‌دید خود، یکی از این سیستم‌ها را در محصولاتشان به کار می‌گیرند. شرکت اوپو یکی از تولیدکننده‌های گوشی هوشمند است که در این مورد مستقل عمل می‌کند و فناوری شارژ فوق‌سریع انحصاری خود را در محصولاتش مورداستفاده قرار می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی‌های VOOC به شرح زیر هستند:

تفاوت مشخصه‌های شارژ

اصول ابتدایی شارژ باتری گوشی‌ هوشمند بسیار ساده است. گوشی انرژی موردنیاز خود را از باتری تأمین می‌کند؛ وقتی‌که باتری خالی شد باید با اتصال به شارژر، دوباره انرژی خود را جایگزین کند. نرخ انتقال انرژی به باتری با واحد وات محاسبه می‌شود؛ وات بیشتر به معنای انرژی بیشتر است و انرژی بیشتر به معنای شارژ سریع‌تر.

به‌طورکلی نرخ مصرف و انتقال انرژی الکتریکی (توان) با یکای وات (W) اندازه‌گیری می‌شود و برابر است با حاصل‌ضرب شدت‌جریان یا آمپر (A) در اختلاف‌پتانسیل یا ولتاژ (V). این مشخصه‌ها همیشه با عبارت‌هایی مثل «5V – 2A» یا «9V – 2A» بر روی شارژرها درج می‌شوند.

پورت USB 2.0 با ۵ ولت و ۰.۵ آمپر کار می‌کند؛ یعنی توان الکتریکی آن ۲.۵ وات است. یک شارژر معمولی با ورودی ۵ ولت و ۲ آمپر، ۱۰ وات توان الکتریکی تولید می‌کند و یک شارژر سریع با ۹ ولت و ۱.۶۷ آمپر، ۱۵ وات. یکی از تفاوت‌های کلیدی VOOC با سایر فناوری‌های شارژ فوق‌سریع، استفاده از آمپر بیشتر و ولتاژ کمتر است و به‌جای ۹ ولت و ۱.۶۷ آمپر رایج در سایر شارژرهای فوق‌سریع (خروجی ۱۵ وات)، با استفاده از ۵ ولت و ۴ آمپر، ۲۰ وات توان الکتریکی تولید می‌کند.

نکته‌ی مهمی که در مقایسه‌ی عملکرد فناوری‌های شارژ باید به آن توجه داشت این است که فرایند شارژ باتری گوشی‌های هوشمند در دو مرحله انجام می‌گیرد. در مرحله‌ی اول با استفاده از توان الکتریکی بیشتر، باتری به‌سرعت تا حدود ۸۰ درصد شارژ می‌شود و در مرحله‌ی بعد توان الکتریکی کاهش پیدا می‌کند و باتری با سرعت کمتری به بالاترین سطح انرژی ممکن می‌رسد. غالبا در تبلیغات گوشی‌های هوشمند به قابلیت‌هایی مثل «۸۰ درصد شارژ تنها در ۳۰ دقیقه» یا «۸ ساعت استفاده‌ی فقط با نیم ساعت شارژ» اشاره می‌شود که این دست قابلیت‌ها فقط در مرحله‌ی اول شارژ کارایی دارند. مرحله‌ی دوم شارژ، بسیار کند انجام می‌شود و گاهی ۲۰ درصد باقی‌مانده حدود نیمی از زمان شارژ کامل را به خود اختصاص می‌دهد.

VOOC عملکرد بسیار سریعی دارد و شارژ باتری ۲۸۵۰ میلی‌آمپری اوپو F1 Plus را در مدت ۳۵ دقیقه از صفر به ۷۵ درصد می‌رساند. این زمان برای شارژ صفر تا ۹۰ درصد ۴۵ دقیقه است ولی شارژ کامل صفر تا ۱۰۰ درصد ۶۹ دقیقه زمان می‌برد. در این نمودار به‌خوبی می‌توان تفاوت مراحل اول و دوم شارژ را مشاهده کرد. گوشی در مدت ۴۵ دقیقه ۹۰ درصد شارژ می‌شود، ولی برای ۱۰ درصد باقی‌مانده به ۲۴ دقیقه زمان نیاز دارد؛ درحالی‌که اگر سرعت شارژ شدن گوشی در دو مرحله یکسان باشد باتری در مدت ۵۰ دقیقه ۱۰۰ درصد شارژ خواهد شد.

تولید حرارت کمتر

یک از آثار جانبی فرایند شارژ تولید حرارت است. هر چه ولتاژ شارژر بالا‌تر باشد، حرارت بیشتری تولید می‌شود؛ به همین دلیل در هنگام استفاده از شارژرهای فوق‌سریع ۹ ولت، شاهد افزایش حرارت در حدود ۸ درجه سانتی‌گراد (گاهی بیشتر) هستیم. یک از نکات مثبت VOOC کاهش چشمگیر حرارت ایجادشده براثر فرایند شارژ است. در جدول زیر حرارت ایجادشده در چند گوشی هوشمند مجهز به سیستم‌های شارژ فوق‌سریع مقایسه شده است.

شارژ هم‌زمان با تماشای ویدئو

پخش ویدئو و اجرای بازی از پرمصرف‌ترین کاربردهای گوشی‌ هوشمند هستند و به همین دلیل گاه و بیگاه مجبور می‌شویم هم‌زمان با این فعالیت‌ها گوشی خود را به شارژر متصل کنیم. در چنین موقعیت‌هایی پردازنده‌های اصلی و گرافیکی گوشی به‌شدت مشغول به کار هستند و طبعا حرارت زیادی تولید می‌کنند. ازآنجاکه فرایند شارژ فوق‌سریع نیز تولیدکننده‌ی حرارت است، گوشی برای اجتناب از خطر گرم شدن حاصل از دو منبع تولید حرارت داخلی، فرایند شارژ فوق‌سریع را متوقف می‌کند و باتری با سرعت معمولی و درنتیجه بسیار دیرتر شارژ می‌شود. ظاهرا این نقیصه در سیستم VOOC برطرف شده است و هم‌زمان با تماشای ویدئو، فرایند شارژ سریع نیز با روند قابل قبولی ادامه پیدا می‌کند.

در مقایسه‌ای که بین سیستم‌های شارژ فوق‌سریع گلکسی نوت 5 و اوپو R7S انجام شد، این برتری VOOC به‌وضوح قابل‌مشاهده بود. در حالت عادی شارژ کامل گلکسی نوت 5 حدود ۹۷ دقیقه طول کشید و این مدت برای R7S حدود ۸۱ دقیقه بود. ولی وقتی شارژ با پخش ویدئوی آنلاین همراه شد، زمان شارژ کامل گلکسی نوت 5 به ۱۶۰ دقیقه افزایش پیدا کرد؛ درحالی‌که R7S در وضعیت مشابه در همان ۸۱ دقیقه کاملا شارژ شد.

منبع: زومیت

20101

کد خبر: 645180

وب گردی

وب گردی