اردوغان برای ایجاد سیستم ریاست جمهوری به درگیری‌های داخلی دامن می زند

رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه انتقاد شدیدی به تلاش اردوغان برای روی کار آوردن یک سیستم قدرتی تک نفره وارد کرده و از دامن زدن وی به جنگ داخلی برای ایجاد یک سیستم ریاست جمهوری در این کشور سخن گفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، "صلاح الدین دمیرتاش" از رهبران حزب دموکراتیک خلق ترکیه در گفتگو با استودیو "آ ار دی" در استانبول درباره تشدید خشونت ها در ترکیه در صورتی که مصونیت پارلمانی کردها لغو شود ابراز نگرانی شدید کرد.

پارلمان ترکیه امروز درباره یک تغییر موقتی قانون اساسی ترکیه که بر اساس آن حدود 136 نماینده پارلمان مصونیت خود را از دست می دهند و می توانند تحت پیگرد قانونی قرار گیرند مشاوره می کند. 50 نفر از 59 نماینده حزب دموکراتیک خلق ترکیه نیز شامل این نمایندگان می شوند که دمیرتاش هم جزو آن ها است.

وی در این باره تاکید کرد که اگر نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ترکیه مصونیت پارلمانی خود را از دست بدهند شهروندان هم اعتماد خود به یک سیاست صلح آمیز و دموکراتیک را کاملا از دست می دهند و به دنبال ابزار و راه های دیگری می گردند.

رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه این انتقاد را به "رجب طیب اردوغان" وارد کرد که احتمالا به یک جنگ داخلی دامن می زند تا بتواند از این هرج و مرج یک سیستم ریاست جمهوری را به وجود آورد.

دمیرتاش در ادامه سخنانش تصریح کرد که در ترکیه جنگ و درگیری های داخلی حاکم است. این کشور قدم به قدم در مسیر یک سیستم تک نفره حرکت می کند. تنها مانع واقعی بر سر راه این تحول حزب دموکراتیک خلق است. اگر این حزب از پارلمان اخراج شود اردوغان می تواند با یک انتخابات پارلمانی جدید اکثریت کافی برای یک قانون اساسی جدید را به دست آورد.

حزب طرفدار کردهای دموکراتیک خلق ترکیه موسوم به HDP از طرف دولت و نمایندگان دیگر احزاب به عنوان بازوی دراز حزب ممنوعه کارگران کردستان موسوم به پ ک ک محسوب می شود.

302302

کد خبر: 645215

وب گردی

وب گردی