کاهش 1.2 متری تراز آب خزر در شهریور 94

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان اینکه در شهریور ماه سال گذشته تراز آب خزر به منفی 27 رسیده است، گفت: این امر نشان می‌دهد که تراز آب دریای خزر نسبت به سال 1370 حدود 1.2 متر کاهش داشته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، ناصر حاجی زاده با اشاره به نوسانات آب دریای خزر گفت: دریای خزر، بدنه آبی محصور در خشکی است که حجم و میزان تراز آب آن به سه عامل «میزان بارش‌ها»، «ورود آب رودخانه‌ها» و «میزان تبخیر» بستگی دارد.

او ادامه داد: سوابق نوسانات آب دریای خزر نشان می‌دهد که سطح تراز آب این دریا دائما در حال تغییر است؛ به گونه‌ای که در سال‌های گذشته سطح تراز آب این دریا به شدت کاهش داشته ولی در سال 1370 مجددا به وضعیت قبل برگشته است.

حاجی زاده به بیان سوابق تراز آب دریای خزر پرداخت و گفت: سوابق قبلی نشان می‌دهد که با تغییرات آب و هوایی، تراز سطح آب خزر نیز در دوره‎هایی تغییر کرده است و زمان دیگری افزایش یافته و چند سال بعد مجددا کاهش یافته است.

به گفته رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی سطح آب دریای خزر در سال 1370 بسیار بالا آمده و در حال حاضر تراز سطح آب این دریا کاهش نشان می‌دهد.

او گفت: بر اساس گزارش‌های موجود در شهریور ماه سال گذشته تراز آب خزر به منفی 27 از سطح آب‌های آزاد رسید که نشان می‌دهد نسبت به سال 1370 حدود 1.2 متر کاهش یافته است.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در مورد ارتباط این پدیده با تغییرات اقلیم، گفت: این که آیا این پدیده با تغییرات اقلیمی مرتبط است یا خیر، نیاز به بررسی و ارزیابی‌های بیشتر دارد.

او در خصوص ارتباط کاهش سطح آب دریای خزر با نحوه بهره برداری از رود ولگا، ادامه داد: بیش از 80 درصد آب خزر از رود ولگا تامین می‎شود و همواره در مسیر این رود فعالیت‌های کشاورزی انجام می‌شده است، این که بگوییم در این چند ساله اتفاق خاصی افتاده باشد بعید است؛ چرا که تغییرات تراز آب این دریا، بیشتر تابعی از تغییرات بارش و ورودی رودخانه‌ها است.

حاجی زاده گفت: بررسی‌های تاریخی از این دریا نشان می‌دهد که این دریا همواره با نوسانات تراز آب مواجه بوده است.

بر اساس این گزارش، دریای خزر به ‌عنوان بزرگترین حوضه آبی محصور در خشکی پس از جدا شدن از دریای سیاه در دوره پلیوسن میانی (حدود 5 میلیون سال پیش) چرخه‌های متعدد نوسان تراز آب را تجربه کرده، به ‌طوری‌که مساحت این دریا از یک میلیون کیلومتر مربع تا 150 هزار کیلومتر مربع در نوسان بوده است و دامنه تغییر تراز آب بیش از 300 متر تخمین زده می‌شود.

کاهش تراز آب دریای خزر موجب خشک شدن بخشی از خلیج گرگان شده، در حالی که در سال 1354 خلیج گرگان به همراه تالاب میانکاله و زاغمرز به ‌عنوان مجموعه تالاب بین ‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

20103

کد خبر: 645223

وب گردی

وب گردی