با مشارکت واحد کرج برگزار شد؛ شبیه سازی جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره  نسل کشی در رواندا

نشست شبیه سازی جلسه ی شورای امنیت ملل متحد با موضوع نسل کشی رواندا روز گذشته با حضور ٰگری لوئیس، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران و جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حقوق و روابط بین الملل و دکتری واحد کرج برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ در این برنامه گری لوئیس نماینده هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران، عبدو جمعه نماینده کشور رواندا و مسئول ارشد امور اداری و مالی کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، دکتر داوود هرمیداس باوند متخصص و استاد حقوق و روابط بین الملل و دکتر سید حسین رضوانی مدیر گروه حقوق بین الملل دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ، دکتر افشین زرگر استاد حقوق و روابط بین الملل مدیر پروژه شبیه سازی و دکتر رحمت حاجی مینه استاد روابط بین الملل ، کارشناس مسائل خاورمیانه و پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه حضور داشتند.

در این نشست که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل امور خارجه برگزار شد، سید حسن رضوانی با تقبیح حوادثی از قبیل نسل کشی در رواندا و سایر نقاط جهان که منجر به از بین رفتن انسان های بی گناه و آزار روحی و جسمی باز ماندگان و قربانیان این حوادث می شود، گفت: این رفتار ها موجب آسیب دیدن بشریت و اهداف انسان دوستانه می شود.

سپس گری لوییس نماینده سازمان ملل متحد در تهران، پیام بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در سال 2016 به مناسبت بیست و دومین سالگرد نسل کشی رواندا را قرائت کرد. دبیر کل سازمان ملل متحد در این پیام «تلاش برای گرامی داشت قربانیان نسل کشی در رواندا را به معنای تلاش برای عدالت و پاسخگویی به جامعه ی بشری دانست. بانکی مون ضمن گرامی داشت یاد 800 هزار نفر قربانی فاجعه ی رواندا ؛ در این پیام نسل کشی را فرآیندی هشدار دهنده خوانده که نتیجه ی اشاعه ی نفرت پراکنی در گفتمان عمومی و رسانه هایی است که اجتماعات مشخصی را هدف قرار می دهند. وی در این پیام ابراز امیدواری کرده است با پرورش شاخصه های مشترک، جامعه ی بشری در ایجاد زندگی سرشار از کرامت و امنیت برای همه مردم جهان تلاش کرده و برای بنیان نهادن جوامعی سرشار از صلح و عدالت؛ با اولویت گفتگو، حاکمیت قانون را بیش از پیش ارتقا بخشیم.»

گری لوییس نماینده سازمان ملل در تهران نسل کشی رواندا را فاجعه ی تلخ وهولناک خواند و ادامه داد: ملت ها، دولت ها، سازمان ها و نهادهای بین المللی هر یک وظایفی دارند که عمل کردن به آن و تلاش برای تامین صلح می تواند کمک بزرگی به اقدامات بشر دوستانه باشد و برگزاری نشست هایی از این دست می تواند مفید و موثر واقع شود.

وی با برشمردن آسیب های ناشی از این نسل کشی برای منطقه و جهان، ابراز امیدواری کرد: جهان دیگر شاهد تجربه چنین فجایعی نباشد.

عبدو جمعه نماینده ی کشور رواندا که از شاهدان عینی نسل کشی رواندا بود با نقل خاطرات تکان دهنده ی خود برای حضار، به ترسیم تصویر روشن تری از این نسل کشی فاجعه بار که با بی اعتنایی کامل شورای امنیت سازمان ملل مواجه شده بود، کمک کرد. وی که مسلمان است با استناد به چندین آیه از آیات قرآن کریم از جمله :" یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ(سوره حجرات:13) گفت: خداوند انسانها را از حضرت آدم و حوا خلق کرده و صراحتا اعلام کرده هدف از آن شناختن اقوام مختلف از یکدیگر است و گرامی ترین فرد نزد خداوند با تقوا ترین آنهاست". وی با اشاره به آیات مشابه تاکید کرد، درک آموزه های انسانی اسلام می تواند به پیش گیری و حل بحران هایی که اکنون با سر منشاء اختلاف ات قومی، مذهبی و نژادی در نقاط مختلف دنیا قربانی می گیرد بسیار کمک کند. نماینده ی کشور رواندا، با اشاره به رفتار قابل تحسین جمهوری اسلامی ایران با پناهندگان افغانستانی، عراقی و سایر مردمان کشورهای جنگ زده همسایه تصریح کرد، ایران یکی از کشورهایی است که رویکرد آن در قبال مسئله ی پناهجویان می تواند نمونه ای در خور تحسین و قابل توجه برای جامعه ی بین المللی باشد وی با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین نشست هایی تاکید کرد حوادث دردناکی مانند نسل کشی رواندا و کشتار مسلمانان در بوسنی و هرزه گوین نباید هرگز تکرار شود . این امر وظیفه ی جمعی تمام ملتها ، سازمان ها و نهادهای بین المللی است.

در ادامه دکتر داوود هرمیداس باوند متخصص و استاد حقوق و روابط بین الملل، نسل کشی رواندا را نقض آشکار حقوق بشر و بی توجهی به جایگاه آن دانستو تاکید کرد، نتیجه ی غفلت از حقوق بشر، قربانیان بسیار و پیامدهای حوادث تلخی است که در تاریخ به جا می ماند.

دکتر افشین زرگر استاد حقوق و روابط بین المل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و مدیر پروژه شبیه سازی نشست شبیه سازی شورای امنیت با موضوع نسل کشی رواندا، با گرامی داشت یاد و خاطرهی قربانیان بی گناه نسل کشی رواندا بیان کرد: ملت ایران درد مردم رواندا ، کوزوو، بوسنی، افغانستان، سوریه، عراق، سودان، سومالی و همه ی مردم مظلوم و رنج دیده ی جهان را با تمام وجود درک می کند ، زیرا خود در طول تاریخ به ویژه در طول 8 سال جنگ تجمیلی ، چنین مصائبی را در اشکال مختلف تجربه و تحمل کرده؛ اما محکم و استوار در پای بندی به صلح و امنیت ایستاده و از آن دفاع کرده اند.

دکتر زرگر با قرائت شعری از شاعر پر آوازه ی صلح و دوستی ایران زمین، مولانا ؛ صلح و صلح طلبی را در جهان کنونی از هر زمان دیگر ارزشمند تر دانست و تاکید کرد: این شاخصه ی بشری باید به فرهنگ حاکم در جهان تبدیل شود.

مدیر پروژه شبیه سازی هدف از برگزاری شبیه سازی نشست شورای امنیت ملل متحد را آشنایی دانشجویان با ساختار، وظایف، و عملکرد شورای امنیت ملل متحد؛ آشنایی عملی با نحوه برگزاری جلسات شورای امنیت ملل متحد؛ کسب و ارتقای مهارت‌های گفتاری، نوشتاری و رفتاری (دیپلماتیک) در مجامع بین‌المللی ؛ تمرین و آمادگی برای ایفای نقش‌های واقعی در صحنه ی مجامع بین‌المللی دانست که توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره دکتری و کارشناسی ارشد علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اجرا شد. برگزار کنندگان این دوره: انجمن ایرانی روابط بین‌الملل ؛ دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران؛ انجمن علمی روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بودند. این شبیه سازی به زبان انگلیسی و توسط دانشجویان دکتری و ارشد حقوق و روابط بین الملل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اجرا شد. ریاست اجرای شبیه سازی به عهده ی دکتر رحمت حاجی مینه استاد روابط بین الملل، عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد شرق و پژوهشگر دفتر مطالعات استراتژیک خاورمیانه بود که هم زمان نمایندگی نیوزلند را نیز بر عهداه داشت دانشجویان با توجه به قطعنامه های پیشین در این رابطه و پیش نویس قطعنامه 935 بیانیه هایی را تنظیم و از جانب کشورهای فرانسه، چین، ایالات متحده آمریکا، روسیه، انگلستان(اعضای دائم) ونیوزلند، اسپانیا، نیجریه، جیبوتی، پاکستان، چکسواکی ،آرژانتین، عمان ، برزیل، رواندا(اعضای غیر دائم) وکشور کنگو به عنوان کشور ذینفع قرائت کردند

دکتر افشین زرگر در ادامه گفت: تلاش های دانشجویان برای آشنایی با وظایف و عملکرد نهادهای بین المللی می تواند کمک بزرگی به رفع ابهامات و تربیت نیروهای کارآمد و توانمند در حوزه ی روابط بین الملل محسوب شود.

او در ادامه گفت: بی تردید آموزش های علم پایه و دانش بنیان موجب ارتقا و روزآمد شدن دانش علمی پژوهش گران و دانشجویان خواهد شد و به درک آسان تر آنها کمک می کند تا هر یک از دانشجویان بتوانند همواره با هدف والای تامین ، حفظ و صیانت از منافع ملی کشور جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند.

20101

کد خبر: 645261

وب گردی

وب گردی