زندگی قیچک نواز بلوچ در «نخل و آفتاب»

فیلم مستند «نخل و آفتاب»، به کارگردانی سیاوش دولت‌سرایی، که دربارهٔ فعالیت‌های هنری و دشواری های زندگی علی آوارگان (نوازنده محلی ساکن چابهار) است، مراحل پایانی تولید را سپری می‌‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، سیاوش دولت‌سرایی در گفت و گویی درباره موضوع مستند «نخل و آفتاب»، گفت: این فیلم درباره‌ علی آوارگان نوازنده برجسته‌ ساز قیچک است که چندین‌بار در جشنواره‌های بین‌المللی برنده جایزه شده، اما این روزها که دوران طلایی روزگار هنری خود را باید سپری کند، کارش رونق سالیان گذشته را ندارد.
وی شرایط فعلی هنرمندی مانند علی آوارگان را نماد وضعیت دشوار معیشت بسیاری از هنرمندان موسیقی محلی و بومی ایران توصیف کرد و گفت: در این فیلم سعی کردم که مشکل های زندگی این فرد را نشان بدهم، چون او نیز مانند بسیاری از هنرمندان بومی کشور با کمبودهای فراوان دست و پنجه نرم می‌کند.
دولت‌سرایی خاطرنشان کرد: در غیاب این نوازندگان محلی، نوعی موسیقی بی‌ارزش پاکستانی به سرعت در منطقه عورکی چابهار گسترش پیدا کرده است. تأکید دارم با وجود این افراد، می‌توان در برابر تهاجم فرهنگی ایستاد و اگر بی‌توجهی صورت گیرد، جبرانش سخت خواهد بود.
به گفته این فیلمساز، مستند «نخل و مهتاب» هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد و تا پایان خرداد 95 آماده نمایش می‌شود تا برای نخستین اکران عمومی، به دبیرخا‌نه دهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت تحویل داده شود. این مستند به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه و تولید شده است.
دست اندرکاران تولید این مستند 40 دقیقه‌ ای عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: سیاوش دولت‌سرایی؛ تصویربردار: بهروز صمد مطلق؛ صدابردار: حسام مهدوی؛ تدوینگر: محمود یارمحمدلو؛ و مدیر تولید: فریدون کرمی.
508502

کد خبر: 645372

وب گردی

وب گردی