همایش ملی روانشناسی و مشاوره  در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

دکتر حاتمی ، معاون سازمان نظام روانشناسی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج: پیشگیری از آسیب های روانی در جامعه تنها با بهره گیری از تخصص، دانش و مهارت روانشناسان و مشاوران امکان پذیر است

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ، همایش ملی روانشناسی و مشاوره با حضور دکتر حاتمی معاون سازمان نظام روانشناسی کشور، دکتر مداحی رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر میرزا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج جمعی از مسئولین نظام روانشناسی کشور؛ استادان علم مشاوره و روانشناسی و با حضور معاونین، روسای دانشکده ها، استادان و دانشجویان این واحد دانشگاهی در سالن اجتماعات مرکزی واحد کرج برگزار شد.

در این همایش ملی دکتر حاتمی معاون سازمان نظام روانشناسی کشور با تبریک سالروز تاسیس نظام روانشناسی و مشاوره در کشور گفت: یکی از اهداف این نظام دستیابی به سلامت روان جامعه است. وی حضور و حمایت روانشناسان ومشاوران را دلگرم کننده عنوان کرد و گفت: در حال حاضر روانشناسی و مشاوره از یک سو به یک نیاز عمومی تبدیل شده است تا جایی که از نیاز به دارو برای سلامت انسان ها مهمتر است ؛ و از سوی دیگر با تثبت جایگاه خود در سلامت کشور توانسته است به عنوان یکی از ارکان سلامت جامعه مطرح شود.

دکتر حاتمی رسیدن به این سلامت را با اتکا به پیشگیری فراتر از درمان ، ممکن دانست و گفت: کمیسیون پیشگیری از آسیب های روانی یکی از موثرترین نهادهای نظام روانشناسی کشور است و این در حالی است که حصول سلامت روانی مردم جامعه تنها با به کار گیری تخصص، دانش و مهارت روانشناسان و مشاوران امکان پذیر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش وظیفه اصلی روانشناسان را پیشگیری، آموزش و کسب مهارت های لازم برشمرد و لازمه این امر را حمایت بیشتر مسئولین و تخصیص بودجه مناسب دانست.

وی با اشاره به روانشناسی روز دنیا گفت: در تمام دنیا روانشناسی بومی پاسخگوی نیاز مردم همان جامعه است و ما در کشور خود با یک روانشناسی کاملا بومی و فرهنگی موفق خواهیم بود.

رئیس کمیته تایید صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران کشور افزود: با توجه به تربیت روانشناسان و مشاوران در کشور با اصول اعتقادی و دین مدارانه، این قشر در کشورمان متدین و با صلاحیت پرورش یافته اند و از نظر صلاحیت اخلاقی کم نظیر هستند.

وی در پایان سخنانش با تقدیر از زحمات و تلاش های بی شائبه پیشکوستان عرصه روانشناسی و مشاوره کشور گفت: نسل جدید روانشناسان و مشاوران کشور در راهند و می بایست با رعایت شان و جایگاه کسانی که این مسیر را برایشان هموار کرده اند، با حفظ اعتماد به نفس در راه تحقق سلامت روانی جامعه و توجه به پیشگیری به جای درمان از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

سلامت روان افراد بخش عمده‌ای از سلامت جامعه را تشکیل می دهد

دکتر مداحی در همایش ملی روانشناسی و مشاوره با ذکر حدیثی از حضرت علی(ع) علم را قدرت دانست و گفت: علم از صفات رحمانیت خداوند است و لذا همه بندگان از آن بهره مند می شوند و طبعا هرکس علم بیشتری کسب کند دارای قدرت بیشتری است و این امری است که مسلمان و غیرمسلمان نمی شناسد. وی تاکید کرد برای دست یابی به قدرت در جهان امروز می بایست به قانون حاکم بر پدیده ها معرفت پیدا کرد و این فقط با شعار حاصل نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش آموزش، پژوهش و تجاری سازی علم را سه عامل پیشرفت علم دانست و گفت در مرحله تجاری سازی علم ما هنوز به جایگاه واقعی خودمان نرسیده ایم و بایستی فکری برای آن کرد.

دکتر مداحی افزود: دهه حاضر به زعم بسیاری از روانشناسان مطرح جهان، دهه اضطراب و افسردگی است. وی علت این وضعیت را عدم تبیین درستی از انسان و سلامت وی دانست و افزود: سلامت انسان فقط به خصوصیات جسمی و فیزیکی وی منحصر نیست، بلکه آسیب های روانی، فرهنگی و معنوی جامعه نیز بسیار حائز اهمیت است و سلامت روان افراد بخش عمده ای از سلامت یک جامعه را تشکیل می دهد.

رئیس کمیسیون چشم انداز سلامت و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از لایحه سلامت و روان کشور که برای ارائه به مجلس آماده شده است گفت: در یکی از بندهای این لایحه که تولیت سلامت روانی جامعه تعریف می کند حتی اسمی هم از روانشناس و مشاور نیامده است و این یک نقص بزرگ است و جای بحث دارد.

دکتر مداحی مهارت را یکی از اصول اولیه عملکرد حرفه ای موفق در زمینه روانشناسی و مشاوره عنوان کرد و اظهار داشت: مشکل مهارت آموزی می بایستی با همکاری هر دو نهاد نظام روانشناسی و دانشگاه مرتفع شود و هیچ یک به تنهایی قادر به حل آن نیستند.

وی در پایان سخنانش از شکل گیری سازمان نظام روانشناسی کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: امروز انتظاری که از این سازمان می رود، فراتر از یک اتحادیه صنفی است و این سازمان بایستی با تفکیک نیروهای مهارتی در هر رشته، سبب ساز ارتقاء سلامت روانی جامعه شود. وی تصریح کرد: ارتقاء سلامت روانی جامعه با حفظ حقوق مشاور و مشاوره گیرنده به طور همزمان امکان پذیر است.

بومی سازی علم در توسعه و ترویج روانشناسی و آثاری که در سلامت جامعه دارد تاثیر گذار است

حجت الاسلام و المسلمین فرید مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در جمع روانشناسان و مشاوران در سالن اجتماعات مرکزی این واحد دانشگاهی با تاکید بر نقش بومی سازی دانش در توسعه و ترویج علم روانشناسی و مشاوره و آثاری که بر سلامت روانی جامعه دارد گفت: تاریخچه علم روانشناسی به قدمت تاریخچه حضور انسان در جهان بر می گردد و از آنجا که انسان دو بعد جسم و روح دارد به همان اندازه که جسمش به درمان و پیشگیری از ابتلاء به امراض نیازمند است، روحش نیز به مراقبت و پیشگیری نیاز دارد.

حاج آقا فرید با قدردانی و تجلیل استادان این علم در کشور برای درگذشتگان و پیشکسوتان طلب مغفرت کرد و ادامه داد: بحث هایی در روانشناسی وجود دارد که می توان از آیات قرآن برای آن بهره گرفت. وی ادامه داد: همانطور که قرآن نیز مطرح شده است انسان با ذکر خداست که به آرامش می رسد و این دلیلی بر اهمیت آرامش روحی انسان در زندگی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به احادیثی از ائمه به وجود روح و آرامش روحی اشاره کرد و تاثیر بی دینی در روح انسان را بسیار مخرب توصیف کرد. وی افزود: رهبری دل ها، غذای روح و مباحثی از این قبیل که در آیات و روایات و احادیث اسلامی مطرح می شود همه اشاره به مباحث روانشناسانه دین اسلام دارد.

وی در پایان سخنانش توصیه هایی در خصوص بومی سازی و نگاه متدینانه به علم روانشناسی ارائه نمود و ابراز امیدواری کرد در آینده با تاکید بیشتر بر این دو نکته شاهد توسعه و ترویج بیشتر و بهتر روانشناسی و مشاوره در کشور بوده و هرچه بیشتر به سوی جامعه ای سلامت از نظر روحی و روانی پیش برویم.

باید ساختاری فراهم شود تا علم روانشناسی و مشاوره در فرهنگ کشور نهادینه شود

دکتر بیاتی نژاد رئیس کل سازمان بهزیستی استان البرز در همایش ملی روانشناسی و مشاوره که با حضور مسئولین کشوری و استانی و جمعی از استادان و دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره برگزار شد ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش مهم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: با توجه به اهمیت علم روانشناسی در جامعه انسانی در خصوص این علم و نقش آن در سلامت تک تک افراد جامعه سخن گفتن بسیار سخت است، اما از آنجایی که اعتقاد داریم آنگاه جامعه ای توسعه خواهد یافت که منابع انسانی سالم و کارا داشته باشد لذا می بایست به این علم بیش از پیش اهمیت داد.

وی اظهار داشت: نیروی انسانی وقتی توانمند است که هم از روح و هم از جسم سالم برخوردار باشد ؛ چه بسا فردی که از نظر جسمی معلولیت داشته باشد اما به لحاظ روحی سالم بوده و کارایی داشته باشد؛ اما وقتی انسانی روحش بیمار باشد با داشتن جسم سالم نیز برای جامعه پیرامون خود نه تنها مفید نبوده بلکه مشکل ساز نیز می شود.

رئیس سازمان بهزیستی استان البرز با تقسیم خانواده ها به چهار گروه سخت گیر و مستبد؛ سهل گیر و آسان گیر؛ پریشان و آشفته و خانواده های سالم گفت: بخشی از جامعه ما را خانواده های سخت گیر، سهل گیر و آشفته تشکیل می دهند که آثار وجودی آنها مانند طلاق در افراد جامعه بسیار مخرب است.

بیاتی نژاد با تاکید بر دانستن قدر و جایگاه روانشناسی و مشاوره در جامعه ادامه داد: اگر می خواهیم جلوی رشد آسیب ها و صدمات روحی در جامعه را بگیریم می بایست با تکیه بر این علم در پی نهادینه کردن علم روانشناسی در فرهنگ جامعه باشیم و ساختاری فراهم شود که مراکز روانشناسی و خدمات مشاوره گسترش یابد.

وی با ارائه آماری از وجود مشاوران و روانشناسان در سازمان بهزیستی گفت: با توجه به درک اهمیت سلامت روانی در جامعه از سوی سازمان بهزیستی کشور بیش از 70% نیروی انسانی این سازمان، مشاوران و روانشناسان هستند و سعی بر این بوده است که با ایجاد مرکزی ضمن ایجاد اشتغال برای این قشر از متخصصین جامعه به سوی نهادینه کردن علم روانشناسی و مشاوره در جامعه گام برداریم.

مشاوره به انسان پختگی اجتماعی می دهد و مانع از بروز بسیاری از مشکلات و حوادث اجتماعی می شود

دکتر الهیاری رییس سازمان روانشناسی ومشاوره ایران با حضور در جمع مشاوران و روانشناسان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از مسوؤلین برگزاری همایش ملی روانشناسی و مشاوره، مقدمه ایی را در ارتبا ط با مشاوره و روانشناسی و چگونگی شکل گیری سازمان نظام روانشناسی گفت: در گذشته 85 درصد روانشناسانی که فعالیت داشتند مدرک وتحصیلاتشان غیر مرتبط بوده، وبا توجه به اینکه بیش از 80 درصد سلامتی انسان‌ها به سلامتی روح و روان آنها بستگی دارد، ضروری است که در این حرفه از متخصصین روانشناس بهره گرفت.

وی با اشاره به تایید مقام معظم رهبری در این خصوص گفت:ایشان نیز با تأکید حفظ اسرار مردم و امانتداری از سوی مشاوران و روانشناسان راهگشای قوت گرفتن نظام سازمان روانشناسی کشور شدند.

الهیاری افزود: روانشناسی علم ویترینی نیست بلکه علم قدرت است، زیرا کشوری موفق است که نیروی انسانی سالم و متخصص داشته باشد. وی با اشاره به اینکه نیروی سالم کلید توسعه هر کشوری است تاکید کرد: سلامت انسان در گرو سلامت روح و روان است و مشاوره به انسان پختگی اجتماعی می دهد و می توانیم جلوی خیلی از حوادث را بگیریم.

وی گفت: امروزه اگر به خانواده ها در برابر تهدیدات اجتماعی آگاهی و راهکار ندهیم، دچار مشکل می شوند و این مشکل و آسیب به تمام جامعه سرایت می کند.

وی افزود: در مباحث روانشناسی می بایست برنامه های تشویقی برای تشکیل گروه هایی حمایتی از کسانی که در معرض خطراتی همچون مواد مخدر هستند صورت بگیرد تا این افراد با مشاوره بتوانند سلامت خود را حفظ نمایند.

وی همچنین بر حضور روانشناسان در مبحث سلامت خانواده تاکید کرد و تصریح کرد با تقویت رفتار سالم در بین خانواده‌ها می توان برای سلامت کل افراد جامعه کوشش کرد.

گفتنی است در همایش روانشناسی و مشاوره که در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دانشکده روانشناسی این دانشگاه برگزار شد سه پنل تخصصی با حضور دکتر شاه نظری روانشناس، دکتر نرگس طالقانی عضو کمیسیون خانواده و توانبخشی و دکتر ساکی مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز برگزار شد.

در پایان این همایش نیز از برگزیدگان و فعالان رشته روانشناسی و مشاوره با اهدای لوح های یادبود تقدیر شد.

گفتنی است در این مراسم جمعی از مسئولین کشوری و استانی همچون ، دکتر حاتمی معاون سازمان نظام روانشناسی کشور، دکتر مداحی رئیس کمیسیون چشم انداز سلامت و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرهنگ خسروی معاون اجتماعی فرماندهی ناجا استان البرز ، دکتر بیاتی نژاد رئیس کل سازمان بهزیستی استان البرز، دکتر محمدرضا بلیاد رئیس سازمان نظام روانشناسی استان البرز و رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، حجت الاسلام والمسملین فرید مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد کرج، و تعداد کثیری از استادان، مسئولین و دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره حضور داشتند.

کد خبر: 645514

وب گردی

وب گردی