قانونی برای ایجاد حمایت‌های اجتماعی از بیماران خاص وجود ندارد/چرا قانون حمایت از بیماران خاص تصویب نمی‌شود؟

رییس انجمن حمایت از بیماران تالاسمی، از نبود قانونی برای ایجاد حمایت‌های اجتماعی از بیماران خاص انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا مجید آراسته در باره وضعیت بیماران تالاسمی در شرایطی که قانونی برای حمایت از آنها تصویب نشده است، گفت: امروز قوانین و مقرراتی که بیماران تالاسمی بتوانند از آن در حوزه‌های اجتماعی استفاده کنند، وجود ندارد. در قانون جامع حمایت از معلولان تعریف شده و مشخص است که معلول کیست و چه خدماتی را می‌تواند در حوزه‌های اجتماعی، مسکن، تحصیلات و ... دریافت کند، ولی قانونی برای بیماران خاص نداریم.

اوافزود: زمانی که یک بیمار تالاسمی برای مشکل مسکن خود به وزارت راه و شهرسازی مراجعه می‌کند، از او درباره اینکه تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار دارد یا خیر می‌پرسند؟ این یعنی بیمار خاص ردیف مشخصی در قانون ندارد. آنها یا باید مددجوی بهزیستی باشند یا تحت پوشش کمیته امداد و در غیر این صورت خدمتی دریافت نمی‌کنند.

آراسته با بیان اینکه بیمار تالاسمی معلول نیست که تحت پوشش این دو ارگان باشد، ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود بیمار نتواند از تسهیلات لازم استفاده کند. در حوزه دانشگاه نیز به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تخفیف داده می‌شود، اما وقتی بیمار تالاسمی مراجعه می‌کند، مسئولان دانشگاه به او می‌گویند ما مصوبه‌ای در این حوزه نداریم. در نتیجه با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود تخفیف بسیار کمی به دانشجو تعلق می‌گیرد.

رییس انجمن حمایت از بیماران تالاسمی، تصویب یک قانون حمایتی برای بیماران خاص را سبب دسترسی بی‌دغدغه آنها به خدمات مختلف اجتماعی دانست و گفت: اگر بیماران تالاسمی بخواهند معافیت سربازی بگیرند، باید حداقل 140 هزار تومان هزینه کند، در صورتی که یک مددجوی تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی، با پنج هزار تومان معاف خواهند شد. این هزینه‌ها به بیماران و خانواده‌های آن‌ها تحمیل می‌شود؛ چرا که تعداد زیادی از آنها جزو اقشار آسیب پذیر هستند و بیکاری در جامعه آنها بیشتر از سایر گروه‌ها است.

به گفته آراسته، قبول شدن در آزمون استخدامی سازمان‌ها نفعی برای این بیماران ندارد؛ چرا که آنها مشمول قانون استخدام سه درصدی معلولان در اداره‌های دولتی نیز نمی‌شوند، حتی اگر رتبه اول آزمون استخدامی را کسب کنند. در نهایت باید از بهزیستی نامه‌ای دریافت کنند.

رییس انجمن حمایت از بیماران تالاسمی گفت: همه فکر می‌کنند بنیاد بیماران خاص بودجه‌ای برای تسهیلات اشتغال در اختیار بیماران قرار می‌دهد، درصورتی که این بنیاد خیریه است و تمام تلاش آن در راستای ساخت و تجهیز مراکز لازم و کمک به حوزه‌های درمانی بیماران خاص است.

آراسته همچنین از پاسخگو نبودن نهادهای مسئول با وجود پیگیری‌های آن‌ها گلایه کرد و گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌ها و نامه‌نگاری‌های ما با مجلس، زیرمجموعه‌های وزارت کشور و ... هنوز جوابی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم. بیمار تالاسمی در ایران برای شغل، ازدواج، بیمه و ... باید چه کند؟ رشد بیماران از قوانین بیشتر است، یعنی به طور دائم طول عمر و توانمندی آنها افزایش پیدا می‌کند ولی قوانین همچنان مشکل دارد.

او ادامه داد: در حوزه راهنمایی و رانندگی نیز به بیمار تالاسمی به سختی گواهینامه می‌دهند و باید از هفت خان رستم بگذرند. تصور کارشناس راهنمایی و رانندگی این است که بیمار به دهه دوم و سوم زندگی خود نمی‌رسد، چطور گواهینامه می‌خواهد؟ یعنی در آیین نامه آنها، هنوز تفکر 40 سال پیش حکمفرماست.

آراسته تاکید کرد: بیمار تالاسمی مثل همه افراد یک جامعه عمر می‌کند، ولی قوانین قبلی باتوجه به محدودیت‌های درمانی و پزشکی 40 سال پیش وضع شده است و بیماران را با محدودیت روبرو می‌کند. این قوانین باید بازنگری و اصلاح شود که بیماران در حوزه‌های اجتماعی کمتر دچار چالش شوند.

105105

کد خبر: 645651

وب گردی

وب گردی