سمینار "پزشکی قانونی و ارتباط آن با علم حقوق" در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد برگزار شد

دومین سمینار علمی "پزشکی قانونی و ارتباط آن با علم حقوق" با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید رشته حقوق در سالن شهیدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم که به همت انجمن علمی گروه حقوق برگزار شد رییس پزشکی قانونی شهرستان بروجرد طی سخنانی پزشکی قانونی را بازوی قدرتمند سیستم قضایی عنوان کرد که به کشف حقیقت و احقاق حق کمک می کند.

دکتر فخرالسادات موسوی در تعریف رابطه پزشکی قانونی و حقوق گفت: «پزشکی علمی بی ثبات و متغییر است که دائماً با پیشرفت علم در حال تغییر است در حالی که حقوق قواعد و قوانین حاکم در جامعه است که ارتباط انسانها با یکدیگر، با دولت و جوامع دیگر را تنظیم می کند و قاطع و محکم و تقریبا باثبات است.»

وی افزود: «با پیشرفت جوامع و رشد تکنولوژی و پیچیده شدن روابط انسانی، ارتباط پزشکی قانونی نیز با سیستم قضایی گسترده تر می شود. با افزایش روزافزون مرگ هایی با علت نامعلوم، خودکشی ها، مسمومیت ها وجنایات، فقط پزشکی قانونی است که می تواند مداخله گر بوده و بعنوان کلیدی برای حل تحقیقات حقوقی مرتبط با مسائل پزشکی که نیاز به بررسی و مطالعه دارد عمل کند.»

موسوی گفت: همچنین گسترش دانش در حیطه این رشته و نیاز جامعه و سیستم قضایی موجب ایجاد زیرشاخه های فوق تخصصی در زمینه‌های مختلف علوم پزشکی قانونی نظیر رادیولوژی قانونی، روانپزشکی قانونی، تروماتولوژی قانونی، سم شناسی، پاتولوژی قانونی و ... شده است.

رییس پزشکی قانونی شهرستان بروجرد افزود: «یکی دیگر از وظایف پزشکی قانونی جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو و ایجاد تصادفات ساختگی برای گرفتن دیه از بیمه است که پزشکی قانونی با تشخیص خود از بسیاری از این فرصت طلبی‌ها جلوگیری می کند.»

موسوی یادآور شد :« وقتی در جامعه ای کار پزشکی قانونی کم و محدود باشد نشان از امنیت آن جامعه دارد و بالعکس کار زیاد آن نشان از ناهنجاری زیاد و کمبود امنیت است.»

در ابتدای این مراسم مدیرگروه حقوق طی سخنانی ضمن تشکر از انجمن علمی این گروه به خاطر برگزاری این مراسم ارتباط پزشکی قانونی و حقوق را تنگاتنگ و مهم عنوان کرد و افزود:« ارتباط پزشکی با انسان از انعقاد نطفه تا مرگ ادامه دارد و حقوق نیز اینچنین ارتباطی با انسان دارد چرا هر انسانی از زمان جنینی تا طی مراحل مختلف زندگی دارای حق و حقوقی می شود که علم حقوق و سیستم قضایی ضامن تحقق آن است.

عبدالمحمد کردی پزشکی قانونی را بازوی قدرتمند سیستم قضایی عنوان کرد که به سیستم قضایی در تشخیص واحقاق حق به صاحبان آن کمک می کند.

این مراسم با اهداء لوح تقدیر و جوایزی به برترین های این رشته پایان یافت.

20101

کد خبر: 645725

وب گردی

وب گردی