لوح های هخامنشی در راه ایران/ مشکل مسعودیه عدم تعیین کاربری مناسب بود

معاون میراث فرهنگی کشور به مناسبت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی در نشست خود با رسانه ها توضیحاتی را در مورد مهم ترین اتفاقات اخیر در حوزه میراث فرهنگی همچون اتفاقات رخ داده برای عمارت مسعودیه، ساخت فیلم در فضاهای تاریخی، تعریف آثار نفیس و ... ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا، محمد حسن طالبیان در نشست خبری خود در ارتباط با حذف شدن عنوان روز موزها از تقویم رسمی کشور گفت: نمی دانم به چه علتی این اتفاق افتاده است، معمولا برای ذکر کردن روزهای جهانی در تقویم مشکلی وجود ندارد به هر حال من در شورای فرهنگی کشور حضور دارم و این مساله را در آنجا مطرح خواهم کرد.

او در ارتباط با تعیین حریم موزه های ثبت شده در کشور گفت: در مورد مجموعه موزه ملی، در طرح تفصیلی حریم کل آن منطقه تاریخی در نظر گرفته شده است و بنایی بیش از ارتفاعات هم جوار یعنی 12 متر اجازه ساخت ندارد، در واقع حریم های گذشته به قوت خود باقی است، اما تعیین حریم موزه های دیگر مانند موزه هنرهای معاصر خوب است که انجام شود؛ هرچند این موزه خوشبختانه درون پارک است، اما در مورد بناهای روبروی آن باید فکری شود.

بنیه کارشناسی سازمان میراث فرهنگی در سال های اخیر تضعیف شد

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: مساله تعیین حریم کار دقیق و طاقت فرسایی است که باید با کار کارشناسی صورت بگیرد، زیرا در غیر این صورت ممکن است؛ حق مردم یا حق بیت المال ضایع شود، بنابراین تعداد تعیین حریم هایی که در سال گذشته انجام شد؛ نسبت به کل آثار ناچیز است. سال گذشته کارگاهی برای تعیین حریم و آموزش کارشناسان برگزار کردیم و این برنامه را داریم که در استان های مختلف کارگاه میدانی نیز داشته باشیم. بنیه کارشناسی سازمان در سال های اخیر تضعیف شده و سبب شده کمتر چنین مسائلی را پیگیری کنند، ضمن اینکه در سال های اخیر بر روی بحث حریم خیلی کار نکرده بودند و تنها تعیین حریم آثار مهم و شهرهای تاریخی انجام شده بودند.

موزه خراسان نسبت به دیگر موزه های ایران مجهزتر است

طالبیان در پاسخ به اینکه آیا جابه جایی 81 هزار شی تاریخی با قطار از تهران به خراسان با خطر و ریسک بالایی همرا نبود؟ توضیح داد: هر جابه جایی ریسک دارد اما به نظر می آید؛ ریسک جابه جایی با قطار کمتر است . این اشیا به غیر از موزه خراسان به جاهای دیگری که ظرفیت لازم را داشته باشند نیز فرستاده می شوند، البته موزه خراسان مخزن های خوبی دارد و به نسبت دیگر موزه ها در ایران مدرن تر و مجهز تر است و در آزمایشگاهش نیز دستگاههای بسیار گرانی در زمانی که دلار ارزان بوده خریداری شده است .

معاون میراث فرهنگی کشور در مورد این مساله که چه زمانی این معاونت قرار است؛ تعریف مشخصی از آثار نفیس میراث فرهنگ تعریف کند و اینکه در صورت عدم تعریف این عنوان، با وجود سرعت گرفتن واگذاری بناها تاریخی به بخش خصوص برخی آثار در خطر قرار می گیرند، گفت: ما از ابتدا با اینکه تعریف اثر نفیس در قاعده میراث فرهنگی چیست، چه مفهومی دارد و اینکه بهره برداری و احیا این آثار چگونه است؟ مشکل داشتیم. از نظر من از یک شی موزه ای گرفته تا یک خانه و یا یک کتاب همه نفیس هستند؛ زیرا اگر که نفیس نبودند ما آن ها را در فهرست آثار ملی قرار نمی دادیم؛ بنابراین موضوع اصلی تعیین کاربری متناسب با شان بناها است.

او ادامه داد: مثلا تخت جمشید کاربری متناسب با خود را دارد و موزه است، به همین خاطر جز آنهایی که حاکمیتی هستند، با تعداد زیادی بنا مانند کاروانسرا روبروییم که مخروبه شده اند که اینها باید مرمت و احیا شوند و کاربری آنها متناسب باشند و ممکن است که بخش خصوصی آنها را اداره کند ، که اگر کاربری آن درست تعریف شود؛ اشکالی ندارد. اخیرا زمانی که می خواستند حکم کمیته نفایس را صادر کنند ما در خواست کردیم اینگونه ثبت شود که تعیین کاربری مناسب با شان اثر صورت بگیرد انصافا در هیچ جای دنیا نیز چنین تعریفی به عنوان نفایس نداریم.

مشکل مسعودیه عدم تعیین کاربری مناسب بود

طالبیان با اشاره به وضعیت عمارت مسعودیه گفت: در مسعودیه نیز اگر کاربری درست تعریف می شد، این مشکلات به وجود نمی آمد، من زمانی که پرونده کاخ گلستان را نوشتم به اهمیت عمارت مسعودیه پی بردم، زیرا فهمیدم که مسعودیه ادامه سنت کاخ سازی دوره قاجار است. باید توجه کنیم که ساختمان اصلی عمارت کشش آبریز هتل را ندارد، اما می توانست این بنا موزه شود و ساختمان های الحاقی اطراف آن که متعلق به دوره پهلوی است کاربری دیگری مانند اقامتگاه پیدا کند، این اتفاق در کرمان، در کاروانسرا وکیل افتاد که هتل شد و اکنون پر از دستشویی و حمام است و این یعنی شما وارد یک دخالت عظیم در بنا شده اید، در حالی که می توانستند این بنا را مرمت کنند و کاربری ظریفی مرتبط با بازار مجاور آن مانند جواهر سازی ایجاد کنند.

او افزود: این بناها هزینه زیاد نمی خواهند و می تواند با یک مرمت کاربری اصلی خود را پیدا کنند. ما باید یک سیستم متعادلی در تعیین کاربری ها و واگذاری ها داشته باشیم، زیرا شاهدیم همین شرکت در خانه عامری های کاشان بسیار خوب کار کرده اما در دیگر پروژه خود یعنی عمارت مسعودیه مشکلاتی دارد.

بخشنامه چگونگی ساخت فیلم در فضاهای تاریخی بزودی ابلاغ می شود

طالبیان در ارتباط با ساخت فیلم یا سریال در بناهای تاریخی گفت: کسی مخالف ساختن مستند یا فیلم در فضاهای تاریخی نیست، اما گروه فیلم برداری باید سناریو و هرکاری که قرار است آنجا انجام دهد را به ما توضیح دهند که البته گاهی بعضی موارد را نمی گویند، مثلا زمانی که من مدیر تخت جمشید بودم یک گروه فیلم برداری با مجوز و طی کردن همه مراحل و ارائه سناریو در حال فیلم برداری بود، اما طی کار برخلاف آنچه در سناریو نوشته بودند، در تخت جمشید دود به پا کردند که من جلو کارشان را گرفتم هرچند که بسیار به من فشار وارد کردند. درپروژه عکاسی که در مسعودیه در حال انجام بود و متوقف شد، نیز باید پیش از شروع کار سناریو را به سازمان ارائه می کردند و اجازه می گرفتند.

او تاکید کرد: ما بخشنامه ای را در این زمینه آماده کرده ایم که تمام فیلمبرداری ها به جز مستندسازی باید از دستورالعمل مرکزی پیروی کنند و نسخه ای از سناریو را برای معاونت میراث فرهنگی بفرستند و کارگردان نورپرداز و طراح صحنه به طور مشخثص بگویند که چه کاری می خواهند انجام دهند. ما نمی خواهیم کار فیلم برداری در آثار تاریخی را تعطیل کنیم اما در حفاظت از آثار نیز نباید خللی وارد شود.

طالبیان در خصوص برگزاری مسابقات اسب دوانی در حریم تخت جمشید، گفت: این مسابقات مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا مردم در آنجا اسب دارند و در زندگی روزمره نیز از آن استفاده می کنند، اما اگر این اتفاق در عرصه اثر باشد مشکل ایجاد می شود.

او در ارتباط با الواح هخامنشی که ایران که قرار است از موزه شیکاگو استرداد شود، توضیح داد: الواح هخامنشی آماده انتقال به ایران است در مورد نحوه بسته بندی و نحوه ارسال آن در حال گفت وگو هستیم.

20106

کد خبر: 645795

وب گردی

وب گردی