مزایای راه‌اندازی صندوق توسعه حمل‌ونقل برای حوزه لیزینگ

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دنبال پایه‌گذاری نهاد لیزینگ در حمل ونقل ریلی ایران هستیم گفت: صندوق توسعه حمل ونقل می‌تواند این نقش را ایفا کند و اگر این مسئله تحقق یابد قاعدتا امکان سفارش انبوه در حوزه ریلی نیز به وجود می‌آید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی پس از بازدید از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته در جمع خبرنگاران گفت: امسال ۱۸۰ شرکت داخلی و ۱۳۰ شرکت خارجی فعال در نمایشگاه حاضر هستند٬ تقریبا تمام نام‌آوران جهان در این نمایشگاه حضور دارند. در واقع این نمایشگاه امکان و فرصت انتقال تکنولوژی و دانش روز دنیا به فعالان عرصه ریلی ایران را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مذاکراتی در حاشیه این نمایشگاه با تولیدکنندگان خوب دنیا صورت گرفته٬ افزود: این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای سازندگان خارجی است تا متوجه شوند در مدتی که در بازار ایران حضور نداشته‌اند چه اتفاقاتی در صنعت ریلی ایران رخ داده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: صنعت حمل و نقل ریلی دامنه بسیار وسیعی دارد که شاید فقط به بحث واگن و ریل آن توجه می‌شود ولی سیستم‌های متعددی از جمله سیستم‌های علائم و ارتباطات و سیستم‌های الکترونیکی در این نمایشگاه عرضه می‌شود بنابراین صنعت ریلی دامنه وسیعی دارد که این مسئله برای شرکت‌های خارجی نیز بسیار جالب بود که تولیدکنندگان داخلی در این حوزه ها نیز ورود پیدا کرده‌اند.

آخوندی یادآور شد: مسئله بسیار مهم این است که در حال حاضر وزارت راه فقط تامین‌کننده زیرساخت صنعت حمل و نقل ریلی است و مابقی صنعت در حوزه‌های واگن اعم از بار و مسافر، لکوموتیو و ... خصوصی شده است.

وی ادامه داد: در گفتگوهایی که با شرکت‌های خارجی داشتیم به دنبال استفاده از سیستم اجاره و اجاره به شرط تملیک بودیم تا نهادهایی را به عنوان لیزینگ در حمل ونقل ریلی ایران پایه‌گذاری کنیم و این مسئله‌ای است که نهایتا باید به سمت آن حرکت کرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر بخواهیم منتظر باشیم تا شرکت‌های ریلی سفارش دهند حجم سفارشات به دلیل توانایی پایین مالی محدود خواهد بود٬ به همین دلیل باید به طرف سیستم‌هایی حرکت کنیم که سفارشات انبوه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دولت نیز با محدودیت‌های منابع مالی مواجه هستیم افزود: اساسا دولت با توجه به اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی نمی‌تواند سفارش‌دهنده باشد.

آخوندی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم نهادهای مالی پشتیبان در این مسیر ایجاد کنیم و این مسئله اصلی‌ترین مسئله ای است که در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی تعقیب می‌شود و ما در این باره پیشنهادات و مذاکراتی با طرف‌های خارجی داشتیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: اخیرا نیز مجلس راه‌اندازی صندوق توسعه حمل ونقل را تصوریب کرد تا بتوانیم با ابلاغ این قانون نهاد لیزینگ در حوزه ریلی ایران پایه گذاری و ایجاد کنیم. اگر این مسئله تحقق یابد قاعدتا امکان سفارش انبوه در این حوزه نیز به وجود می‌آید و حوزه ریلی از شرایط تنگنای مالی خارج می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه به جهت فنی و مهندسی و فناوری بزرگترین نمایشگاه در خاورمیانه است که نشاط بسیار خوبی در شرکت‌های داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

آخوندی درباره تحویل واحدهای مسکن مهر نیز توضیح داد: کار واگذاری بیش از ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر تمام شده و حدود ۳۵۰ هزار واحد باقی مانده که در حال اتمام است.

401/602

کد خبر: 645841

وب گردی

وب گردی