رونمایی از نخستین تاثیرات «دهه هفتادی‌ها» بر هرم جمعیت جوان/ کاهش ازدواج و موالید در سال‌های آینده 

 متولدان سال های اخر دهه ۵۰ و سال های دهه ۶۰، در واقع محصول سیاست های افزایش جمعیت در سال های نخست انقلاب اسلامی ایران هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین ، جمعیت شناسان ایرانی، متفق القول به نقش دهه شصتی ها بر هرم جمعیتی ایران و آمارهای حیاتی ایران تاکید دارند. متولدان سال های اخر دهه ۵۰ و سال های دهه ۶۰، در واقع محصول سیاست های افزایش جمعیت در سال های نخست انقلاب اسلامی ایران هستند. نسلی که تغییرات اجتماعی متعددی از خود به جای گذاشت و در بسیار از مقاطع با مسایل خاص خود همراه بودند.

در ایام تحصیل در نیمکت های سه نفر می نشستند، پس از آن با غول کنکور دست و پنجه نرم کردند، پسران متولد این دهه توروم سرباز برای خدمت سربازی را ایجاد کردند، در ایام ازدواج با چالش هایی همراه بودند و بخش زیادی از بیکاری جوانان طی سالهای اخیر، مربوط به جوانان این نسل بود.


حالا دهه شصتی ها از زن ازدواج گذشته اند و نسل جدیدی جای آنها را گرفته. دهه هفتادی ها حالا کیس های هرم سنی ازدواج در ایران هستند آمار ها نشان می دهد، آنها قصد ازدواج به همان اندازه ای که دهه شصتی ها داشتند را ندارند، یا اگر داشته باشند در سن های بالاتر دارند.
این اتفاق در ظاهر گرچه اهمیت چندان ندارد اما می تواند منشا تحولات مهمی در جمعیت شناسی و ساختار های اجتماعی ایران داشته باشد.
به طوریکه سه اتفاق مهم درباره رسیدن دهه هفتادی ها به سن ازدواج را می توان تصور کرد؛

۱. افزایش سن ازدواج تا مرز ۳۰ سال

۲. کاهش میزان ازدواج


۳. کاهش قطعی نرخ موالید در کشور


مسئله ای که حالا به تایید مسئولان سازمان ثبت احوال کشور نیز رسیده است. بررسی های سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد، ازدواج در کشور در سال ۱۳۹۵ بیش از ۵ درصد کاهش داشته است.

در همین رابطه، رئیس سازمان ثبت احوال گفت: باتوجه به آمار ولادت در سال 94 افزایش 2.3 درصدی موالید، خفیف و نسبی است و در سال‌های آینده شاهد کاهش موالید خواهیم بود.

علیرضا آوایی افزود: رشد نسبی موالید در سال‌های اخیر به دلیل رسیدن موج متولدین دهه‌های 50 و 60 است که به سنین ازدواج و فرزندآوری رسیده‌اند.
عرض اندام دهه هفتادی حالا بیش از این پیش در این بخش از اظهارات رییس سازمان ثبت احوال به چشم می آید، جایی که آوایی می گوید: با عبور این موج از هرم سنی جمعیت در سن ازدواج و فرزندآوری دوباره کاهش تعداد موالید در سال‌های آینده محتمل است؛ به طوری که کاهش رشد موالید از 4.2 درصد در سال 93 به 2.3 درصد در سال 94 شاهدی بر این مدعاست.

آوایی ادامه داد: در راستای بند اول سیاست‌های کلی جمعیت، یعنی افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی در جهت جبران شدید باروری در سال‌های اخیر ضرورت رفع گره‌های ذهنی و اجتماعی موجود در این زمینه بیش از پیش نمایان می‌شود.

او افزود: یکی از آمارهای مهمی که در این سازمان تولید و منتشر می‌شود، آمارهای مربوط به ازدواج است. در سال گذشته حدود 685 هزار ازدواج به ثبت رسید که در بین مردان 86.3 درصد مربوط به آقایان 19 تا 34 ساله و در بین زنان 88.3 درصد آن مربوط به خانم‌های 13 تا 31 ساله است.

آوایی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، میانگین سن ازدواج برای آقایان 28.5 سال و برای خانم‌ها 23.8 سال رسیده است که در سال‌های اخیر همواره روند افزایشی داشته است.


اختلاف محسوس سن ازدواج در کلانشهر های ایران

سبک زندگی حالا علاوه بر مسایلی که مطرح شد، یکی از عوامل تاخیر در سن ازدواج است. آمارهای رسمی سازمان ثبت احوال نشان می دهد در تهران به عنوان مهم ترین کلانشهر کشور،

میانگین ازدواج برای آقایان 31.1 سال و برای خانم‌ها 27.2 سال است و حتی در نقاط مختلف تهران نیزتفاوت‌های چشمگیری ملاحظه می‌شود.

همچنین آمار مهم دیگری از سازمان ثبت احوال نشان می دهد، در شمال شهر تهران میانگین سن ازدواج برای آقایان 32.4 سال و برای خانم‌ها 29 سال است و این می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله تفاوت در سبک زندگی در شهرهای مختلف و مناطق گوناگون باشد.

20106

کد خبر: 645843

وب گردی

وب گردی