عبدالباری عطوان در رأی الیوم نوشت: امروز وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نشستی را در جده غرب عربستان برای بررسی گزارش کمیته پیگیری اجرای توافقنامه ریاض در خصوص بحران فراخوانی سفراء از دوحه و اختلاف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با مقامات قطر برگزار می کنند.

به گزارش ایسکا نیوز، عطوان می نویسد:این گزارش به عدم التزام قطر به بندهای توافقنامه اشاره دارد که بارزترین آنها: دخالت قطر در امور داخلی کشورهای حوزه خلیج فارس و از جمله دادن تابعیت به معارضان خلیجی و فراهم کردن پناهگاه امن برای آنها، اتخاذ سیاست های خارجی که به شورای همکاری خلیج فارس ضرر می رساند؛ مانند حمایت قطر از جنبش اخوان المسلمین که سعی در براندازی رئیس جمهور کنونی مصر و بازگشت به قدرت دارد.

"خالد عطیه" وزیر خارجه قطر از امضای توافقنامه کمیته مذکور در نشستی که ده روز پیش در جده برگزار شد، خودداری کرد و با عصبانیت به قطر باگشت. این موضع گیری او منطقی بود؛ زیرا چگونه ممکن است توافقنامه ای را امضاء کند که کشورش را محکوم و زمینه را برای اعمال تحریم ها علیه آن از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم می کند؟

"ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان یک هیات بلندپایه به ریاست سه امیر سعودی: "سعود فیصل" وزیر خارجه، "محمد بن نایف" وزیر کشور و "خالد بن بندر" رئیس اطلاعات و سه تن از فرزندان عبدالعزیز آل سعود تشکیل داد و برای دیدار با مقامات قطر  راهی دوحه کرد. روزنامه سعودی "الشرق الأوسط "این دیدار هیات سعودی را که به نظام عربستان نزدیک است، "دیپلماسی دقیقه نودی" عربستان برای حل و فصل بحران روابط با قطر توصیف کرد.

این هیات تنها سه ساعت و نیم در دوحه حضور داشت و با امیر قطر دیدار کردند. این دیدار تنها نوعی هشدار به مقامات قطر بود و در آن نه از مراسم ناهار و شام و نه از تعارفات سنتی خلیجی خبری بود و می توان گفت که به معنای واقعی کلمه دیداری خشک و خالی بود.

این دیدار محرمانه انجام شد و هیچ اطلاعاتی از نتایج و اینکه در جلسه چه گذشت، منتشر نشده است اما روزنامه سعودی وابسته به لندن بر عدم موفقیت عربستان در اقناع قطر برای پاسخ مثبت به عربستان و اجرای توفقنامه ریاض تاکید کرد و این در حالی است که مطبوعات قطر تنها به سبک خبرگزاری های رسمی به شکل روتینی به این مساله پرداختند.

یک مسئول کویتی برای مهار بحران خلیج وارد عرصه شد و از قطر خواست که خط سیاسی شبکه ماهواره ای "الجزیره" را تغییر دهد و از حمایت اخوان دست بردارد و سازوکاری را برای متوقف کردن دادن تابعیت به معارضان خلیجی خصوصا از بحرین و امارات قرار دهد.

گمان نمی کنیم که مقامات قطر هیچ کدام از این خواسته ها را در نشست امروز وزرای خارجه در جده قبول کنند چرا که هم پیمانی استراتژیک آن با اخوان و در چارچوب ائتلاف بزرگتر با قدرت های منطقه ای مثل ترکیه به هم می خورد و هر گونه تغییر در خط سیاسی الجزیره به معنای توقف از حمایت اخوان و سازش با السیسی به معنای آغاز شمارش معکوس برای بسته شدن این شبکه است.

اختلاف میان قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس در درجه اول به مسائل داخلی مثل دادن تابعیت و حمایت از معارضان بر نمی گردد بلکه به شبکه الجزیره و نقش آن و حملات آن به نظام السیسی و حمایت از اخوان المسلمین و افکار و اهداف آن باز می گردد اما اینگونه که روشن است به دلیل مدیریت این شبکه از سوی "یاسر ابوهلاله" که تمایلات اسلامی دارد، این شبکه همچنان سیاست و خط و مشی خود را با وجود فشارهای روز افزون دنبال خواهد کرد.

عربستان امروز در مقابل چالش های خطرناکی قرار دارد که بارزترین آن خطر قدرت دولت اسلامی شام و عراق موسوم به "داعش" به رهبری ابوبکر البغدادی است که عربستان را به تهاجم فکری عقیدتی و نظامی تهدید می کند.

آنچه این روزها عربستان را نگران کرده است تمایل شدید جوانان سعودی برای پیوستن به این گروه تروریستی است که مجذوب پیروزی های آن در عراق و سوریه شده اند.

در سایه این چالش ها، عربستان قصد دارد شورای همکاری خلیج فارس را با هم متحد کرده و برای بهبود امور داخلی خود با تشکیل ائتلاف مصری، خلیجی و اردنی در مقابله با تهدیدات با خود همراه کند اما در سایه وضعیت سست کنونی به علت اختلاف با قطر و سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری آن برای حمایت از سیاست ها، مواضع و گروه هایی که عربستان آنها را خطری برای خود تلقی می کند، امکان پذیر نیست.

می توان گفت که نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در جده با نشست های گذشته با نظر به دستاوردها و مسائل مورد اختلافی که در آن بررسی خواهد شد، بسیار متفاوت است و دو نتیجه بیشتر نمی تواند داشته باشد: عربستان و همپیمانانش این موضع گیری قطر را نادیده گرفته و با آن هم زیستی کنند یا به مقابله با آن بپردازند اما تاکنون هیچ نشانه ای دال بر امکان دستیابی به توافقی که مانع توسعه اختلافات کشورهای حوزه خلیج فارس با  قطر شود، دیده نشده است مگر اینکه معجزه ای رخ دهد اما ما در زمان معجزه زندگی نمی کنیم و تنها باید منتظر باشیم تا ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
کد خبر: 64594

وب گردی

وب گردی