جهانگیری: عمده فعالیت های اقتصادی ایران می تواند با کشورهای آیورا باشد

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: ایران آمادگی دارد در بخش مهم فعالیت های اقتصادی خود به شرق و با وجود اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، عمده فعالیت های اقتصادی خود را با کشورهای عضو این اتحادیه انجام دهد.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری صبح امروز (پنجشنبه) و در نخستین اجلاس 2 روزه مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) که در محل سالن همایش های بین المللی چابهار در حال برگزاری است، بیان این مطلب افزود: خدا را شاکرم که در این اجلاس مهم و در استان عزیز سیستان و بلوچستان و شهر زیبای چابهار حضور پیدا کرده ام؛ به همه مهمانان عزیز خارجی و داخلی که از سراسر کشور برای حضور در این اجلاس به چابهار آمده اند، خوشآمد می گویم.
وی گفت: براساس مطالعات معتبری که در سطح جهانی توسط موسسات بین المللی انجام گرفته است، در قرن بیست و یکم شاهد جابه جایی خیلی از مسائل و قدرت های اقتصادی خواهیم بود؛ مهم ترین جابه جایی این خواهد بود که سهم و نقش آسیا و کشورهای حاشیه اقیانوس هند در اقتصاد جهانی بیشتر خواهد شد و سهم آتلانتیکی ها کمتر.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: براساس مطالعات موسسات معتبر کشورهای نوظهور در اقتصاد جهانی حضور پرقدرتمندتری خواهند یافت و بخش مهمی از آنها در قاره آسیا حضور دارند و این موضوع نیازمند تشکیل اتحادیه های جدید بین کشورهای این قاره و به ویژه مناطق حساس برای فعالیت های اقتصادی است.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به تفکر ایجاد اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند را مبتنی بر منطق توسعه اقتصادی در قرن 21 دانست و افزود: 20 کشور حاشیه ای اقیانوس هند از 3 قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه در این اتحادیه دورهم جمع شدند تا بتوانند سهم این منطقه را در اقتصاد جهانی افزایش دهند.
وی اظهار داشت: زیرمجموعه های اتحادیه آیورا از جمله مناطق آزاد و سایر سازمان هایی که می توانند در توسعه اقتصادی موثر باشند، باید اجلاس های مشابه ای را برگزار کنند.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد امیدوار است اجلاس آیورا بتواند در پیشبرد اهداف عالی که برای این اتحادیه ترسیم شده است، موفق باشد.

وی افزود: اتحادیه آیورا باید گسترش آزادسازی تجارت و حذف موانع پیش روی تجارت،سرمایه و فناوری را از جمله مهم ترین اولویت های خود قرار دهد.
جهانگیری ادامه داد: از دیگر اولویت های اتحادیه آیورا، افزایش درآمد سرانه کشورهای حاشیه اقیانوس هند است. باید همکاری های علمی، آموزشی و فناوری و تسهیلات برای فعالیت های اقتصادی و دسترسی به بازارهای همدیگر توجه جدی داشته باشیم.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه مجموع نفت و گاز ایران در دنیا اول است، گفت: نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده با 4.5 میلیون دانشجو و موقعیت راهبردی که زیربنای اتصال دریای عمان و اقیانوس هند به آسیای میانه است؛ این فرصت در اختیار همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند است تا کالاهای خود را به بازار 300 میلیونی آسیای میانه ترانزیت کنند.

وی اضافه کرد: بعد از برجام ایران نیازمند آن است که تا در تمامی زمینه ها، سرمایه گذاری کند؛ ما تنها در نفت، گاز و پتروشیمی و ده ها میلیارد دلار در حمل و نقل، صنایع پتروشیمی و غیره با حضور بخش خصوصی پیش بینی شده تا ایجاد شود. این فرصت مهمی برای سرمایه گذاران خارجی علاقمند به همکاری با ایران است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به معافیت های مالیاتی و گمرکی، استثنا شدن از برخی از قوانین مربوط به سرزمین اصلی اظهار داشت: چابهار نقطه مهم و استراتژیک ایران برای ارتباط با آب های آزاد، برای برنامه های مهم توسعه ای است که برای این منطقه پیش بینی شده است.
جهانگیری گفت: علاقمند هستیم تا هند و سایر کشورهای علاقمند برای سرمایه گذاری در چابهار سریعتر کار خود را آغاز کنند. راه آهن چابهار در آینده نزدیک به آسیای میانه متصل خواهد شد.
وی تصریح کرد: امیدوارم در این اجلاس به توافقات خوبی برسیم زیرا مناطق آزاد جذابیت های فراوانی برای کار دارد. امیدواریم روزی آسیا به مهم ترین کانون اقتصاد دنیا تبدیل شود.
در این اجلاس علاوه بر معاون اول رئیس جمهوری، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، روسای تعدادی از مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند، دیپلمات ها و نمایندگان کشورهای خارجی مقیم تهران و فعالان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی حضور دارند.
با توجه به جمعیت 2 میلیارد نفری کشورهای حاشیه اقیانوس هند، برگزاری کنفرانس آیورا یکی از مهم ترین رویدادهای بین المللی ایران در دوران پسابرجام محسوب می شود و می تواند نقش مهمی در جذب سرماهی گذاری خارجی و سهولت در تجارت خارجی ایفا کند.
مدیران عامل هفت سازمان مناطق آزاد کشور نیز در این کنفرانس حضور دارند. کشورهای آیورا در مجموع دارای 100 منطقه آزاد تجاری هستند.
همچنین قرار است با حضور معاون اول رئیس جمهوری، نمایشگاه جنبی توانمندی های تولیدی و صنعتی ایران همزمان با کنفرانس آیورا افتتاح می شود.
402

کد خبر: 645957

وب گردی

وب گردی