اولین استاندارد محیط تولید آزمایشگاهی سلول‌های بنیادی در کشور تدوین شد

رییس سازمان غذا و دارو از تدوین اولین استاندارد برای محیط تولید سلول‌های بنیادی در کشور خبر داد و گفت: چهار مرکز آزمایشگاهی موفق به دریافت تائیدیه این سازمان در زمینه شرایط محیط تولید سلول‌های بنیادی شدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل تر ایسنا، دکتر دیناروند در حاشیه اولین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه سلول‌های بنیادی در 10 سال اخیر گفت: بر اساس این پیشرفت‌ها زمان آن رسیده است تا دستاوردهای این تحقیقات وارد زندگی مردم شود و در درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

او تدوین استاندارد‌ها را از ملزومات این اقدام دانست و افزود: برای این امر لازم است تا دستگاه‌های نظارتی بر استاندارد‌ها نظارت داشته باشند، ضمن این‌که لازم است تا در زمینه‌ی تدوین استاندارد‌های مورد نیاز اقدام شود.

دیناروند با تاکید بر این‌که سازمان غذا و دارو از یکسال گذشته در این زمینه اقدام کرده است، گفت:دراین راستا اولین اصول راهنمایی سلول‌درمانی در این سازمان تصویب و منتشر شده است و تاکنون چندین شرکت بر اساس این اصول موفق به دریافت تائیدیه‌های لازم شده‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر این‌که این اصول استانداردی برای فرآورده‌های شرکت‌های فعال در حوزه سلول‌های بنیادی نیست، گفت: این اصول استانداردی برای محل تولید سلول است.

او ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال اولین محصولات سلول‌های بنیادی که دارای کاربردهای درمانی هستند، بتوانند این تائیدیه را برای ورود به بازار دریافت کنند.

دیناروند با اشاره به استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از محققان کشور تحقیقات خود را بر روی درمان بیماری‌های خاص همچون بیماری‌های تخریب‌کننده مغز و ام‌اس آغاز کرده‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: بر اساس اصول تدوین شده تاکنون چهار مرکز تائیدیه شرایط تولید سلول‌های بنیادی را دریافت کرده‌اند.

او با تاکید بر این‌که استاندارد‌ها و ضوابط سازمان غذا و دارو منطبق بر استاندارد‌های بین‌المللی است، افزود: این سازمان به عضویت پروتکل‌های درمانی مختلف درآمده است. از این‌رو خود را ملزم به رعایت ضوابط بین‌المللی در زمینه‌ سلول‌های بنیادی می‌داند.

به گفته دیناروند، شرایط محیط تولید سلول‌های بنیادی توسط مراکز دریافت‌کننده تائیدیه غذا و دارو مورد تائید است.

20103

کد خبر: 645995

وب گردی

وب گردی