بیانیه جبهه اعتدالگرایان درباره  انتخاب رییس مجلس دهم/ طرفداران مشی اصلاح و اعتدال ار کشمکش های مخرب خودداری کنند

جبهه اعتدالگرایان پیرامون مناقشات اخیر درباره انتخاب رییس مجلس دهم بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ابسکانیوز، متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

در ارتباط با مرحله استقرار مجلس دهم شاهد مجادلات جدیدی هستیم، در این خصوص موضوع ریاست بر مجلس، از موضوعات پر حاشیه و بحث برانگیز می باشد. به طور مشخص چهار نگاه در این باره مطرح است:

1- نگاه مصلحت گرایان یا اصحاب معتقد به بده و بستان و طرفداران جلب منفعت حداکثری و دفع ضرر و زیان محتمل. این نگاه به نوعی معامله با اصولگرایان معتدل و حفظ حمایت آنان از دولت و کاستن از ایذاء و اذیت های آینده و به نحوی قدردانی از اقدامات مثبت آنان در موضوع برجام و همکاری سازنده با دولت در ابعاد دیگر سیاستها و برنامه ها و خط مشی های جاری معتقد است.

2- نگاه مصالحه گرایان یا اصحاب توافق و قرارداد و تفاهم بر سر تقسیم ریاست مجلس بصورت توافق بر شیوه ریاست تناوبی و بالحال حفظ وحدت تاکتیکی با اصولگرایان معتدل و جلوگیری از شقاق و چند دستگی میان کلیت جریان اعتدال.

3- نگاه حق گرایان یا صحابه تعلقات حزبی و منافع جناحی و طرفداران ایدئولوژی سیاسی خاص که بر حقانیت و اصالت و اعتبار افکار و عقاید سیاسی خود تأکید دارند و حزب و تشکیلات و جریان خود را ذی حق برای تصدی ریاست مجلس می انگارند.

4- نگاه واقع گرایان یا نگاه تحقق حق در عرصه عمل و جریان کنش و واکنش های درون بافت سیال گروه بندی های داخل مجلس. براساس این نگاه مجموعه مجادلات و مجاملات اخیر رسانه ای در خصوص ریاست مجلس، کاری عبث و بیهوده و صرفا نوعی کشمکش ناصواب بی معنا برای تحمیل عقاید، نظرات خاص بر جریان طبیعی افکار نمایندگان و حال و هوای سیاسی - فکری و روانی مجلسیان می باشد و بر سیر متعارف اصل اکثریت رأی تاکید دارد.

در این میان با ملاحظه هر چهار وضعیت فوق دیدگاه مختار و پسندیده این است که وضع سیاسی کنونی ایران را در چهارچوب تاثیر نخبگان بر روند ها و فرایند های سیاسی بررسی کنیم و این تأثیر را به رسمیت بشناسیم، از این منظر با توجه به ایفاء نقش مؤثر نخبگان خصوصا در حوزه عمل سیاسی اصلاح طلبانه و اعتدالگرایانه شایسته است که فعالان سیاسی و جریانات حزبی گوناگون طرفدار مشی اصلاح و اعتدال از کشمکش های فرسوده کننده و مخرب خودداری کنند و نقش نخبگان و رجال درجه یک را در ایجاد اجماع و وفاق به رسمیت شناسند.

در این رابطه همانگونه که بزرگان عرصه سیاست اصلاح و اعتدال در مقطع انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نقش تعیین کننده ای را ایفاء کرده اند تردید نباید داشت. در رابطه با انتخابات ریاست مجلس هم باید بر آراء و دیدگاه این بزرگان عنایت ویژه داشت.

اتفاقات مثبت سه سال اخیر محصول همگرایی و همدلی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس دولت اصلاحات و حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری می باشد و زعمای عرصه عمل سیاسی و به طور خاص آقایان روحانی، عارف و لاریجانی باید با عنایت به این واقعیت نسبت به پیشبرد استراتژی اصلاح و اعتدال ایفاء نقش مؤثر و مفید کنند. پر واضح است وقتی رجال ثلاثه مذکور متعهد به چنین عنایتی هستند، سایر بازیگران عرصه سیاست در همه سطوح و ارکان دولتی و مجلسی و مدنی مسئولیتی خطیر تر را بعهده دارند و باید با توجه به تحلیل بزرگان از شرایط، و راهنمایی ها و ارشادات آنان نسبت به ریاست مجلس اعلام مواضع کنند.

تاکید بر این نکته ضروری است که با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و مشکلات جدی در حوزه روابط خارجی و توقعاتی که مردم از دولت تدبیر و امید دارند، حفظ وفاق و همدلی و پرهیز از تنشهای ویرانگر که خواست جریانات افراطی در داخل کشور است از امور مهمی است که در یک سال باقیمانده دولت آقای روحانی باید مورد توجه جدی نخبگان قرار گیرد.

204

کد خبر: 645996

وب گردی

وب گردی