حاشیه‌های سی و چهارمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی/ از بازدید پنج ساعته آیت‌الله هاشمی تا شعرخوانی میرزاده

سی و چهارمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و چهارمین جشنواره فرهیختگان با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی،رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عبدالله جاسبی، عضو هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حسین‌هاشمی، استاندار تهران، اساتید و دانشجویان این دانشگاه صبح روز پنجشنبه آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز، این مراسم در حالی برگزار شد که به دلیل بازدید آیت الله‌ هاشمی از نمایشگاه دستاوردها دانشجویان و اساتید این دانشگاه آغاز رسمی مراسم با تاخیر همراه بود. تعدد غرفه‌ها و محصولات و اختراعات ارائه شده سبب شد که برگزاری مراسم با دقایقی تاخیر آغاز شود. موضوعی که آیت الله ‌هاشمی رفسنجانی در سخنرانی اش نیز به آن اشاره کرده و در پایان نیز اعلام کرد که مایل است دوباره به نمایشگاه بازگشته و از باقی غرفه‌ها دیدن کند. در مجموع زمان این بازدید به 5 ساعت رسید.

ورود آیت الله به سالن با صلوات حضار همراه بود و طبق روال همیشگی این اجلاس پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران با پخش نماهنگ رسمی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد. در ابتدای این جلسه واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی در رابطه با نحوه انتخاب نفرات برتر این جشنواره ارائه کرد.

او گفت: 2هزار و 337 پرونده در 26 محور برای شرکت در جشنواره فرهیختگان ارسال شد که از میان آنها 79 مورد به عنوان برترین‌ها انتخاب شدند. جایزه ویژه امام خمینی (ره) در جشنواره امسال، به دلیل ممیزی سختگیرانه دانشگاه آزاد اسلامی تنها در دو سطح نقره و برنز اهدا می‌شود.

یکی از تفاوت های بارز هفتادمین اجلاس سراسری دانشگاه آزاد اسلامی پخش کلیپ از افرادی بود که در ساخت دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای جنگ نقش داشتند. پس از سخنان واشقانی فراهانی کلیپی با حضور موسسین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور پخش شد.

بخش دیگر این برنامه سخنرانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه گزارشی از دستاوردهای سالیان اخیر این مجموعه علمی بود. از نکات جالب توجه سخنرانی میرزاده، پخش متن سخنرانی و آمارها از طریق ویدئو پرژکتور بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش رتبه جهانی علمی دانشگاه آزاد اسلامی را 187 اعلام کرد و گفت: عده ای کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی را زیر سوال می‌برند در حالی که نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی یک به 37 است و میانگین کشور ما یک به 62 است.

یکی از بخش های جالب توجه در سخنرانی دکتر میرزاده ارائه نموداری از نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم ایران بود که نشان می داد رتبه علمی و جایگاه علمی کشور بدون دانشگاه آزاد اسلامی چه جایگاهی می توانسته داشته باشد و اکنون با حضور دانشگاه آزاد اسلامی چه جایگاهی دارد.

دکتر میرزاده که همواره سعی می‌کند در سخنانش از شعر و نثر فارسی بهره بگیرد؛ این بار نیز شعری از مرحوم سپیده کاشانی برای آزاد سازی خرمشهر را خواند و گفت:

«خاکت ببوسم،

خاک تو بوسیدنی شده

گل‌های خرمشهر من بوئیدنی شده»

میرزاده سپس با الگوبرداری از شعر مرحوم سپیده کاشانی، تغییری در متن شعر ایجاد کرد و خطاب به آیت الله‌هاشمی رفسنجانی گفت:

«باغ دانش دانشگاه آزاد اسلامی به ثمر نشسته

و گل‌های دانش‌بنیان تو بوئیدنی شد

دستهای تو بوسیدنی شد»

که این شعر با تشویق حاضران همراه شد.

پس از سخنرانی میرزاده، کلیپی دیگر از دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش درآمد و سپس مجری برنامه با دعوت از آیت الله ‌هاشمی رفسنجانی، دکتر حمید میرزاده و حسین‌هاشمی، استاندار تهران از آنان خواست که برای اعطای نشان ویژه پژوهشی امام خمینی به روی سن بیایند.

پس از اعطای نشان آیت الله‌ هاشمی رفسنجانی، سخنانش را آغاز کرد و از اینکه دانشگاه به چنین دستاورد‌هایی رسیده ابراز خوشحالی کرد و گفت: دانشگاه وارد مرحله جدیدی شده که رسالت دانشگاه ها با این نقش تکمیل می شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خود از صدا و سیما به دلیل عدم انتشار دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز انتقاد کرد و گفت: در مدیریت قبلی صدا و سیما اگر اشکالی از دانشگاه آزاد اسلامی به گوشش می رسد آن را در بوق می‌کرد اما دستاوردها و خدمات اصلی دانشگاه برایشان خطوط قرمز بود که ان شاءالله با آمدن رییس جدید درست عمل کنند.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده را فردی توصیف کرد که عالمانه و با اخلاص رویه‌های خوبی را در دانشگاه اجرا و عملی می‌کند: از دکتر میرزاده به خاطر اینکه عالمانه و با اخلاص رویه خوبی را برای دانشگاه انتخاب کرده تشکر می کنم.

با پایان یافتن سخنان، آیت الله‌هاشمی رفسنجانی از عذرخواهی از حاضران سالن را برای بازدید دوباره از نمایشگاه ترک کرد و حمید میرزاده جوایز دیگر برگزیدگان جشنواره فرهیختگان را را به آنان اعطا کرد.

20104

کد خبر: 646112

وب گردی

وب گردی