نرخ موالید در کشور1.9 است/ نمی توان به زور به مردم گفت بچه دار شوید

معاون وزیر بهداشت گفت: نمی توان به مردم به زور گفت بچه دار شوید و باید با فرهنگ سازی توسط دستگاههای فرهنگی نرخ جمعیت و موالید را افزایش داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، محمد هادی ایازی در همایش روز ملی جمعیت با بیان اینکه موضوع جمعیت یکی از مسائل اجتماعی است حائز اهمیت است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر اقتضای زمان کشور با افزایش نرخ موالید مواجه شدیم به همین سبب طی سال‌های بعد با کمبود مدارس، دانشگاه در سطح کشور مواجه بودیم.

او ادامه داد:سال‌های بعد از آن نیز مسئله مسکن، اشتغال و ازدواج پیش‌ آمد همین امر موجب شد شاهد این باشیم که طی سال‌های بعد نرخ جمعیت شدیدا کاهش پیدا کند به طوری که با رشد جمعیت ،1.2مسئله جایگزینی جمعیت‌ عملا دیگر صورت نمی‌گرفت.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت افزود: جایگزینی جمعیت باعث ایجاد فرصت در جامعه می‌شود. اگر جمعیت جامعه پیر شود، جمعیت غیر فعال زیاد می‌شود همین امر مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد می‌کند به همین علت ما باید حتما از نرخ موالید 1.2 افزایش پیدا می‌کردیم.

او ادادمه داد:خوشبختانه طبق گزارش های اخیر نرخ موالید به حدود 1.9 افزایش یافته است. امیدواریم به زودی این آمار به 2.1 برسد. با این اتفاق ما می‌توانیم روند جوانی و فعالی جمعیت را در کشور شاهد باشیم.

او به اهتمام جدی وزارت بهداشت نسبت به موضوع نرخ موالید و جمعیت اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر اقدامات جدی برای باروری زوج‌های نابارور انجام داده است. طی سفری که به زنجان داشتیم شاهد این بودیم که در ماه نزدیک به 15 زوج نابارور موفق به بارداری می‌شوند. یعنی در سال فقط 180 زوج نابارور زنجانی صاحب فرزند می‌شوند. اگر همین نسبت را برای کل کشور در نظر بگیریم متوجه می‌شویم سالیانه چقدر به چنین خانواده‌هایی کمک می‌شود.

او با بیان این‌که نمی‌توان به زور به مردم گفت فرزند آوری کنند،گفت: اگر دستگا‌های تبلیغاتی مانند صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و حوزه‌های وزارت بهداشت بتواند این باور را در مردم ایجاد کنند که یک جمعیت متعادل را در خانواده داشته باشند ما می‌توانیم یک جمعیت پویا و بالنده را در سطح کشور داشته باشیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت طلاق را یکی از معضلات جامعه دانست و گفت: از هر چهار ازدواج یکی به طلاق منجر می شود که این آمار خوبی نیست. متاسفانه یکی از دلایل عمده طلاق مسئله ناباروری است. اگر بتوانیم به این موضوع بیشتر بپردازیم هم به افزایش موالید و هم به کاهش آمار طلاق در کشور کمک کرده ایم.
20103

کد خبر: 646114

وب گردی

وب گردی