ضعف قانونی در تعیین تکلیف 150 گود خطرناک پایتخت/لزوم ورود مجلس به گودهای رها شده

گودبرداری های غیر اصولی، که پیش از این مسبب حوادث غمباری بوده،معضلی که در سال جاری تدابیری برای آن اندیشیده شده که گذر زمان میزان کارآمدی آن را بارز خواهد ساخت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرنگاران جوان،معضل گود برداری ها از مشکلات و معضلات جدی پایتخت محسوب می شود که بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته،اما همچنان با وجود مباحث طرح شده بسیار در دستگاه های ذیربط،یک هزار و 500 گود رها شده در پایتخت وجود دارد که طبق اظهار نظر کارشناسان،150 گود از میزان موجود در وضعیت بغرنج و پر خطر قرار دارد.

آنطور که از اخبار منعکس شده در رسانه ها به ذهن متبادر می شود،ظاهرا قرار است برگودهای این چنینی حساسیت و دقت نظر هر چه بیشتری اِعمال شود تا در سایه نظارت های ضابطه مند و اصولی نارسایی ها و مخاطرات احتمالی ناشی از آن به نحو شایسته تری مدیریت شود.

گودهایی که بارها و بارها در اقصی نقاط کشور مسبب حوادث و رخدادهای غم انگیزی شده است و در این میان شاهد خسارات مالی و جانی بسیاری نیز بوده ایم که عامل اصلی آن را باید در عدم رعایت اصول فنی،مهندسی و ایمنی جستجو کرد.

طبق مصوبه ای که شورای شهر و قوانین شهر سازی در اختیار شهرداری تهران قرار داده است،مالکان اراضی و پروژه هایی که به گودبرداری های غیر ایمن و غیر اصولی مبادرت ورزیده اند در قالب عوارض،جرایمی تعلق می گیرد که باید به پرداخت آن اقدام کنند.

از سوی دیگر ضوابط بلند مرتبه سازی که مدتهاست نقل قول بسیاری از کارشناسان امور شهرسازی قرار دارد نیز منوط به لحاظ کردن و گنجاندن الزامات گود برداری اصولی و ایمن خواهد بود.

از این منظر و با توجه به دغدغه‌هایی که در خصوص گود برداری‌های غیر ایمن در پایتخت وجود دارد،مقرر شده شهرداری تهران و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور،از یکسو الزامات گودبرداری اصولی را تدوین کند و از سوی دیگر جلوی گود برداری های غیر اصولی و رها شده در پایتخت را بگیرند.

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران از ابتدای سال جاری،شهرداری تهران موظف است به ازای تاخیر در ساخت پروژه هایی که گودبرداری آن انجام شده و در حال حاضر بصورت نیمه کاره رها شده ،عوارض و جرایمی بر مبنای جداول تعریف شده اخذ کند.

همچنینن مقرر شده شهرداری تهران در خصوص گودهای رها شده،خود مستقیما وارد عمل شود و نسبت به ایمن سازی آن اقدامات لازم را عملیاتی کند و در نهایت هزینه کردهای انجام شده در این خصوص را از مالک اراضی گود برداری شده،دریافت کند.

آنچنان که رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار داشته،مبنای قانونی این مصوبه به بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها باز می گردد که اجرایی شدن آن،با هدف رفع مخاطرات جانی،زیست محیطی در دستور کار قرار گرفته که به نوعی این قانون حافظ سیمای شهری نیز خواهد بود و از مخدوش شدن چهره شهر جلوگیری خواهد کرد.

یکی از سئوال هایی که بعضا از سوی عموم مردم مطرح می شود،معطوف به این موضوع است که اساسا دلیل و عامل عدم اقدام شهرداری برای پرکردن گودهای پرخطر چیست؟

موضوعی که رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگویی با رسانه ها به آن پاسخ داده که بر اساس اظهارات او و طبق ضوابط موجود،شهرداری نمی تواند به چنین اقدامی مبادرت ورزد و تحقق این امر منوط به مصوبه مجلس شورای اسلامی یا نهاهای فرادستی دیگر است تا بر مبنای آن و در چارچوب های تعیین شده نسبت به این امر خطیر اقدام شود.

به هر ترتیب امید آن می رود با توجه به حساسیت های برانگیخته شده در خصوص گود برداری های غیر اصولی، ساماندهی و نظارت دقیق تری بر چنین اراضی و گودهایی لحاظ شود که بدون شک ثمره آن در امنیت خاطر هر چه بیشتر شهروندان و حفظ زیبایی شهری ظهور و بروز پیدا می کند و قطعا از بروز حوادثی تلخ و نگران کننده که هر از چندگاهی در میان سطور رسانه ها خودنمایی می کند نیز پیشگیری خواهد شد.

20103

کد خبر: 646129

وب گردی

وب گردی