تهران- ایسکانیوز: تقوی نژاد گفت: با توجه به نظر علماء دینی و مراجع تقلید مبنی بر ربا بودن اخذ جریمه دیرکرد اقساط وام بانکی، وجه التزام جایگزین اخذ این نوع جریمه ها شده است.
سید کامل تقوی نژاد مدیر عامل بانک سپه با مد نظر قرار دادن سخنان رئیس بانک مرکزی مبنی بر اخذ جریمه دیرکرد وام بانکی با رعایت وجه التزام اعلام کرد: وجه التزام جزئی از قراردادهای بانک با وام گیرنده است که اگر مشتری به موقع تعهدات خود را اجرایی نکند، علاوه بر سود باید منافع بانک مورد نظر را تامین کند.
وی ادامه داد: منافع بانک نیز با سودی تامین می شود که از وام گیرنده اخذ می کند و این سود بر حسب نوع و میزان وام در تمامی قراردادها مندرج است.
وی گفت: زمانی که مشتری اقساط تسهیلات پرداخت شده را به بانک نپردازد، منافع اولیه بانک تامین نمی شود این اولین مانع میان مشتری و بانک است. از این رو بانک متضرر می شود و مشتری باید این ضرر را با تاکید بر مواد مندرج در قرارداد، مرتفع سازد.
مدیر عامل بانک سپه منافع این نهاد پولی و مالی را در اخذ وجه التزام دانست و افزود: وجه التزام بر مبنای نظام تاخیر بوده و با جریمه دیرکرد وام بانکی متفاوت است اما از همان عوامل متاثر می شود.
تقوی نژاد با تاکید بر اینکه سیستم اخذ جریمه دیرکرد بر مبنای وجه التزام،همسو با نظر مراجع تقلید و علمای دینی است گفت: با توجه به اینکه نرخ رشد اقتصادی کاهش یافته و کسب و کار نیز در این شرایط رونق ندارد؛ بانک ها درصدد هستند تا با بدهکاران خود مسالمت داشته و با در نظر گرفتن سود خود، جریمه دیرکرد را با رعایت حال مشتری، اخذ کنند.

در هفته گذشته ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که وقتی در اسلام جریمه دیرکرد حرام است، چرا در نظام بانکی جریمه گرفته می شود، گفت: موضوع شرعی این کار طبق مصوبه شورای نگهبان و با نام وجه التزام حل شده است. جریمه دیرکرد یک مکانیزم انضباطی است تا تسهیلات یک بار مصرف نشود. از این رو با رعایت وجه التزام می توان جریمه دیرکرد وام بانکی را دریافت کرد.
کد خبر: 64614

وب گردی

وب گردی