مزایای عرضه ذرت و جو کل کشور در بورس کالا

بورس کالای ایران بهترین مکان برای عرضه و خرید ذرت و جو با قیمت مناسب و شفاف برای کشاورزان و دامداران است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، حسن رضایی پور _ مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان این مطلب گفت: عرضه ذرت و جو در بورس کالای ایران باعث می شود تا کشاورزان ظرف دو روز کاری به عمده پول خود برسند که این اتفاق به انگیزه کشاورزان را بالا می برد؛ البته دولت نیز باید ما به التفاوت قیمت بورس و قیمت تضمینی را به سرعت پرداخت کند تا طرح قیمت تضمینی به نحوی ایده آل اجرایی شود.

وی در ادامه افزود: عرضه ذرت و جو در بورس کالای ایران سبب استاندارد شدن کالاها می شود، چراکه هر محصولی که روی تابلوی بورس کالا می رود باید از یکسری استانداردهای لازم برخوردار باشد که این موضوع نیز به نفع تولید و بخش کشاورزی کشور است.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار ادامه داد: یکی از مهمترین مزایای عرضه ذرت و جو در بورس کالای ایران، شفاف سازی قیمت های معامله است. پیشتر کشاورزان نمی توانستند محصولات خود را با قیمت های مناسب به فروش برسانند، اما در حال حاضر بورس کالا می تواند بهترین مکان برای معامله ذرت و جو با قیمت مناسب باشد.

وی همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر آمار معاملات ذرت و جو در بورس کالای ایران درج می شود و از این رو به مرور زمان آماری مهم برای برنامه های آتی دولت و طرح های کشت وزارت کشاورزی تهیه می شود که قابل اتکا است؛ در این بین وزیر جهاد کشاورزی از توسعه طرح قیمت تضمینی برای سایر محصولات نیز خبر داده است که به این ترتیب در آینده شاهد شفافیت قیمت و آمارهای تولیدات محصولات کشاورزی خواهیم بود.

به گفته رضایی پور، در طرح قیمت تضمینی، خرید دامداران نیز تسهیل می شود؛ چرا که آنها می توانند کالاهای استاندارد را با قیمتی شفاف و مناسب از بورس کالای ایران خریداری کنند و هر گونه مغایرتی را نیز با کالاهای استاندارد از سوی بورس کالای ایران پیگیری کرده و به راحتی مطالبات خود را دریافت کنند.

پرداخت سریع مابه التفاوت در سال جاری

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مابه التفاوت قیمت معاملات ذرت خوزستان از سوی دولت به کشاورزان پرداخت نشده است؟ گفت: سال گذشته در ردیف بودجه، پرداخت مابه التفاوت خرید ذرت و جو به کشاورزان پیش بینی نشده بود، به همین دلیل مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد، اما طبق اعلام دولت امسال این مشکل مرتفع شده است و براساس زمان بندی خاصی کشاورزان می توانند این مابه التفاوت را دریافت کنند.

وی توضیح داد: بورس کالا و دستگاه های مرتبط سال گذشته به نحو احسن سیاست قیمت تضمینی را اجرا کردند و اگر مابه التفاوت معاملات سال گذشته هنوز پرداخت نشده است به دلیل محدودیت اعتبار دولت بوده است که امیدواریم امسال مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

رضایی پور ادامه داد: در حال حاضر کشاورزان خوزستانی که اقدام به عرضه ذرت و جو دربورس کالای ایران کرده بودند، 75 درصد پول خود را دریافت کرده اند و دریافت مابه التفاوت آن هم بستگی به منابع دولتی دارد، در سال های گذشته کل مبلغ با فاصله زمانی بسیار طولانی به دست کشاورز می رسید، اما در حال حاضر مسئولان قول داده اند که این موضوع را حل کنند.

وی در پایان تاکید کرد: کشاورزان خوزستانی از نسبت به استان های دیگر رضایت بیشتری برای عرضه محصولات خود در بورس دارند؛ چرا که توانسته اند 75 درصد پول خود را دریافت کنند.

401/601

کد خبر: 646185

وب گردی

وب گردی