گشایش انجمن دوستی ایران و روسیه در سن‌پترزبورگ

سنایی در مراسم گشایش انجمن دوستی ایران و روسیه از حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو را از فعالیت‌های این انجمن و دیگر اقدامات برای تقویت پیوندهای مردم دو کشور خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بخش دیپلماسی رسانه‌یی سفارت کشورمان در مسکو، عصر روز 30 اردیبهشت، انجمن دوستی ایران و روسیه با حضور سفیر ایران در روسیه، معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از دانشمندان، محققان و مقامات شهر سن‌پترزبورگ رسما آغاز به کار کرد.

در این مراسم که با استقبال قابل توجه مقامات و شهروندان سن‌پترزبورگ مواجه شد، ابتدا نرگس احدووا، عضو کمیته روابط خارجی شهر سن‌پترزبورگ گزارش مختصری در مورد چگونگی شکل‌گیری این انجمن و علاقه‌مندی به کار با ایران در سن‌پترزبورگ ارایه کرد.

سپس میخاییل پیاتروفسکی، رییس موزه دولتی آرمیتاژ و رییس دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ پس از اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی که برای ایران‌شناسی در سن‌پترزبورگ انجام می‌شود، گفت: نمایندگان مختلف محافل شرق‌شناسی که در این جمع حضور دارند به فهم مردم دو کشور کمک می‌کنند و با افزایش درک انسان‌ها از یکدیگر، دوستی‌ها هم بیش‌تر می‌شود.

او افزود: امروز وقت آن رسیده که از افتتاح انجمن دوستی ایران و روسیه در سن‌پترزبورگ لذت ببریم.

مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، سخنران بعدی این مراسم نیز ضمن اظهار خوشحالی از افتتاح رسمی این انجمن، به نهادهای فرهنگی مهم موجود در سن‌پترزبورگ و آغاز رسمی روابط دیپلماتیک دو کشور از همین شهر اشاره کرد و افتتاح این انجمن را نمونه‌ای از گفت‌وگوی فرهنگی معرفی کرد.

وی سپس با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف، توسعه همکاری‌های فرهنگی و دانشگاهی را نیز در همین مسیر معرفی کرد و خاطرنشان کرد: افتتاح این انجمن نیرو و توان جدیدی برای افزایش همکاری‌های فرهنگی ایجاد می‌کند.

سنایی در پایان سخنانش حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو را از فعالیت‌های این انجمن و دیگر اقدامات برای تقویت پیوندهای مردم دو کشور اعلام کرد.

قرائت پیام استاندار سن‌پترزبورگ، دیگر بخش این برنامه بود. در این پیام، افتتاح رسمی انجمن دوستی ایران و روسیه، رویداد مهمی برای سن‌پترزبورگ و امکان جدیدی برای توسعه روابط دو کشور خوانده شد.

گئورگی پالتافچنکو، استاندار سن‌پترزبورگ در ادامه این پیام، به همکاری‌های مبتنی بر خواهر خواندگی سن‌پترزبورگ و اصفهان و توسعه همکاری‌ها با شهر تهران پرداخت و همکاری با جمهوری اسلامی ایران را از زمینه‌های واجد اولویت در گسترش روابط خارجی سن‌پترزبورگ معرفی کرد.

در پایان این پیام اظهار امیدواری شد که این انجمن به افزایش درک ملت‌ها و توسعه گردشگری بین دو کشور کمک کند.

سپس پیام رییس مجمع قانون‌گذاری سن‌پترزبورگ قرائت شد.

در این پیام نیز حمایت این نهاد از فعالیت‌های انجمن دوستی و اهمیت دیپلماسی مردمی در افزایش دوستی بین ملت‌های دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه این برنامه، دکتر محسن خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به آشنایی مردم ایران با سن‌پترزبورگ، خواهر خواندگی آن با اصفهان، پیشینه ایران‌شناسی در سن پترزبورگ، جای گرفتن بخشی از آثار میراث فرهنگی ایران در موزه آرمیتاژ و موسسه نسخ خطی سن‌پترزبورگ و تلاش ایران‌شناسان سن‌پترزبورگ برای نشر این آثار پرداخت.

خامه یار، فعالیت انجمن دوستی را در گفت‌وگوی میان ملت‌ها و دیپلماسی مردمی و فرهنگی حایز اهمیت دانست و افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به گفت‌وگو و پرهیز از افراط و تفریط و خشونت وجود دارد.

او ضمن اعلام حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از فعالیت‌های این انجمن، از تلاش‌های نرگس احدوا و حمایت نهادهای مختلف سن‌پترزبورگ و سفیر فرهیخته و رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در روسیه برای شکل‌گیری این انجمن قدردانی کرد.

سپس نرگس احدوا به عنوان مدیر اجرایی و میخاییل پیاتروفسکی به عنوان رییس انجمن دوستی ایران و روسیه در سن‌پترزبورگ انتخاب شدند.

بخش پایانی این برنامه اجرای موسیقی ایرانی بود که با استقبال شرکت کنندگان برنامه مواجه شد.

203/201

کد خبر: 646209

وب گردی

وب گردی