تهران - ایسکانیوز:رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه تغییر کاربری چاه های این استان یکی از مشکلات جدی کشاورزی است از ممنوع شدن تغییر کاربری آب چاه های کشاورزی خبر داد.

سیدمحمد موسوی در مراسم افتتاح همزمان 1100 هکتار آبیاری تحت فشار و یکصد طرح ساخت کشاورزی استان تهران گفت: در چهارمین جلسه برنامه توسعه استان مصوبه جلوگیری از تغییر کاربری چاه های آب تهران صادر شد.

او همچنین از شکل گیری ستاد ساماندهی پیشگیری از تغییر کاربری اراضی خبر داد و گفت: تاکنون یک هزار و 366 حکم در دستور قضایی برای پیشگیری از کاربری از اراضی کشاورزی صادر شده و 1000 هکتار از مناطق تغییر کاربری یافته به بخش کشاورزی بازگردانده شد. او در بخش دیگری از سخنانش درباره حل مشکل آبیاری اراضی کشاورزی تهران با فاضلاب گفت: از 741 هکتار اراضی سبزی و صیفی 15 تا 35 درصد یعنی سطحی معادل 22 هزار هکتار آبیاری با فاضلاب انجام می شد که با تلاش شبانه روزی برای مقابله با این عمر این رقم به 30 هکتار رسید . موسوی از افتتاح 101 طرح با 830 میلیارد ریال سرمایه گذاری به مناسبت هفته دولت خبر داد.

او درباره نحوه توزیع طرح ها افزود: 25 درصد این طرح ها در حوزه آب و خاک 15 درصد دام و صنایع تبدیلی و تکمیلی 10 درصد عشایری و 5 درصد منابع طبیعی بوده است .

موسوی ادامه داد: از کل سرمایه گذاری انجام شده 15 درصد کمک های دولتی 20 درصد تسهیلات بانکی و 55 درصد آورده سرمایه گذار بوده است.

او همچنین مشکل آب را یکی از معضلات اصلی شهر تهران دانست که از دهه 40 تاکنون جمعیت تهران 4 و نیم تا 5 برابر رشد داشته است.

او در توضیح این مطلب افزود: سدهای اطراف تهران با هدف تامین آب شرب ایجاد شده و حقابه بخش کشاورزی افت 50 درصدی رو به رو بوده است. رئیس جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: افزایش 2 تا 3 درجه ای دما و کاهش 20 الی 30 درصدی نزولات ما رو ناگزیر می کند که همانگونه که در توسعه احداث سدها سرمایه گذاری عظیم کرده ایم در بخش تصفیه خانه فاضلاب هم وارد عمل شویم.

وی هدف گذاری انجام شده برای اجرای روش های نوین آبیاری در سال 93 در استان تهران را 10 هزار هکتار اعلام کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: تا کنون با پشتیبانی مالی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان روشهای نوین آبیاری پیاده شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر برای 8869 هزار هکتار است اراضی کشاورزی تهران مطالعه و برنامه ریزی مناسب برای اجرای روش های نوین آبیاری انجام شده است . همچنین امسال در سطح 2 هزار هکتار اجرای عملیات خاتمه داشته است . موسوی با اشاره به اینکه 34 هزار 500 هکتار از اراضی استان تهران تحت پوشش روش های نوین آبیاری افزود: تلاش می کنیم طی سه سال آینده این رقم به 70 هزار هکتار برسد.
کد خبر: 64633

وب گردی

وب گردی