نقوی حسینی: رفتارایران با حامیان گروههای تکفیری در منطقه باید بازدارنده باشد/ از مدت ها قبل اطلاع داشتیم ترکیه به داعش سلاح می دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید: دولتمردان ترکیه باید در قبال بحران سوریه معقول تر رفتار کرده و دست از افراط بردارند.

سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با اشاره به حادثه خان طومان و مشخص شدن نقش برخی کشورهای در مسلح کردن مخالفان دولت سوریه در پاسخ به این سئوال که رفتار ایران با این کشورها باید چگونه باشد، خاطرنشان کرد: ترکیه در سال‌های اخیر در حوزه سیاست خارجی مسیر افراطی گری را طی کرد و این اشتباه بزرگی برای این کشوربود.

وی افزود: هرچند حزب عدالت و توسعه ترکیه در یک دهه گذشته موفقیت های بسیاری را برای ترکیه بدست آورد و چرخ اقتصاد این کشور را به گردش درآورد امادر چندسال اخیر و به ویژه بعد از بحران سوریه افراط شدیدی در سیاست خارجی ترکیه رخ داد که معمار این سیاست نیز احمد داوود اغلو(نخست وزیر مستعفی) بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیدار خود با داوود اغلو در زمانی که وی وزیر خارجه ترکیه بود، گفت:زمانی که مسائل سوریه را می بینم هیچ گاه صحبت های داوود اغلو یادم نمی رود که 4 سال قبل در یک جلسه ای با لحنی بسیار تند، می گفت که 3 ماه دیگر بشار اسد سقوط می کند، رژیم او برکنار می شود و جمهوری اسلامی ایران به شدت اشتباه کرده که سیاست حمایت از بشار را دارد دنبال می کند.

وی افزود: دولتمردان ترکیه کار دولت سوریه را در کوتاه مدت تمام شده می دانستند و خود را پیروز میدان این نبرد می دیدندو به ما نیز توصیه می کردند که ایران اشتباه کرده و هرچه زودتر باید از این مسیر بر گردد که این گونه موضع گیری ها نشان می داد که آن ها بودند که اشتباه می کردند و ذهنیت های دیگری داشتند.

وی ادامه داد: امروز ترکیه حاصل افراط گرایی آن روز دولتمردان خود در حمایت از مخالفان مسلح دولت سوریه را در کشور خودش می بیند و ناامنی، بمب گذاری، تخریب، کاهش شدید صنعت توریسم که یکی از منابع درآمدی آن هاست و بحران هایی که برای این کشور در حال شکل گیری است و همچنین تحولات درونی ترکیه واستعفای نخت وزیر داوود اغلو متعاقب دستاوردهای منفی است که در سال های اخیر بوجود آمد و قطعا در آینده شاهد تحولات دیگری نیز در ترکیه خواهیم بود.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران باید مسیری را طی کند که بازدارنده باشد و حرکتی داشته باشد که ترکیه، عربستان سعودی و قطر و این گونه کشورها که از تروریست ها حمایت می کنند از حرکت تند و افراطی خودبازداشته شوند چراکه چون دیگر روشن شده است است که سلاح ها و نیروهای ترکیه و عربستان در اختیار تروریست ها قرار می گیرند البته این برای ما روشن بود و ما از قبل نیز از این موضوع اطلاعات داشتیم.

وی در ادامه با ذکر خاطره ای از دیدار هیئت پارلمانی ایران و ترکیه و اعتراف نمایندگان این کشور به تجهیز داعش در این جلسه گفت: در ملاقاتی که ما با اعضای کمیسیون امنیت ملی ترکیه داشتیم،یکی از اعضای کمیسیون که از حزب مخالف دولت بود بلند شد و فریاد زد و خطاب به رئیس کمیسیون که از حزب حامی دولت بود، گفت که ما می دانیم همه این سلاح ها را دولت اردوغان به تروریست ها می دهد و شما چند پارگان برای داعشی ها تاسیس و به آن ها آموزش می دهید که رئیس کمیسیون امنیت ملی تریکه به این سخنان واکنش نشان داد و با جمله اهانت آمیزی به این فرد گفت که فلانی! جلوی ایرانی‌ها چرا این حرف ها را می زنید؟ این ها حرف های داخل کمیسیون است و با او دعوا کرد.

نماینده ورامین در خانه ملت تاکید کرد: دولتمردان این کشور باید معقول تر حرکت کنند و دست از افراط بر دارند چراکه امروز اثبات شده است که تفکرات و گفتن جملاتی همچون "بشار اسد سه ماه دیگر می رود" تمام شده است و این نوع دخالت‌های نظامی جواب نمی دهد و بهتر است که همه طرف ها به راه حل های سیاسی اعتماد کنند و با نشستن پای میز مذاکره مسائل را حل کنند.

204

کد خبر: 646332

وب گردی

وب گردی